Annonsørinnhold i samarbeid med

Hva er dette?

 
 

Fra kjøpmannsdisk til selvbetjente kasser

Matvarebransjen har alltid drevet innovasjon. Nye produkter og mer effektive løsninger har hele tiden vært viktig. Utviklingen har gått fra kjøpmannsdisken til selvbetjente kasser, og nye produkter testes ut på kundene hele tiden.

Annonsørinnhold i samarbeid med

SELVBETJENT: Det er veldig greit å bruke de selvbetjente kassene, sier Pamela Montero.

– Netthandel er en typisk innovasjon for oss, sier daglig leder i Butikkpartner AS Terje Moen. – Vi har testet ut netthandel på Meny Myren i Skien. Kundene bestiller varene på nettet og får dem levert på døren eller henter selv i butikken. Denne handelen har mer enn doblet seg det siste året. Vi har tro på netthandel og ønsker å være i front av den utviklingen.

Butikkpartner har tatt i bruk selvbetjente kasser i Meny-butikkene på Myren, Lietorvet og Brotorvet. Antall brukere vokser. Den yngste kundegruppen var kjappe til å ta i bruk de selvbetjente kassene, og de eldre kundene følger etter. 

Sortiment

Leverandørene tester hele tiden nye produkter, og det har aldri vært så stor innovasjon på dette området som de siste to årene. Ikke alle produktene slår like godt an, men noen får fotfeste hos kundene.

– Vi får også mange henvendelser fra kunder som har smakt ulike matvarer i utlandet. Vi hører på kundene våre og forsøker alltid å skaffe de varene som etterspørres, sier kjøpmann Geir Andreassen på Meny Brotorvet. 

– Ønsker kunden min en spesiell vare, så skaffer vi den.

Leverandørene tilpasser produktene sine til mindre husholdninger. Det blir fler og fler husholdninger med en eller to personer. Dermed blir pakningene mindre. 

Lokalmat en suksess

– Er det først og fremst leverandørene som står for innovasjonen i matvarebransjen?

– Nei, vi må hele tiden tilpasse oss, svarer Moen. – Folk er opptatt av at maten er lokal og kommer rett fra produsenten. På Meny Myren og Meny Lietorvet har vi satset ekstra på lokalmat. Vi har samlet produktene og viser med tydelig skilting at «Her finner du lokale produkter». Resultatet er at andelen lokalmat i de to butikkene er mye større enn ellers i regionen og landet for øvrig. Vi ønsket å satse på denne nisjen, og det er innovasjon i praksis.

– Vi bestemte oss for denne satsingen i 2013. Da tok vi kontakt med Bodil Nordjordet og fikk gode tips om produsenter vi kunne jobbe videre med. Neste steg var å invitere småskalaprodusentene til butikkene våre og gi dem plass i lokalene. Det var noe nytt, for dette var en type leverandører vi ikke hadde erfaring med. 

På Meny Myren og Meny Lietorvet har vi satset ekstra på lokalmat. Vi har samlet produktene og viser med tydelig skilting at «Her finner du lokale produkter»

Terje Moen, Butikkpartner

Enkelt

Kundene er også opptatt av en enkel hverdag. Det betyr at butikkene tilpasser seg ved å tilby ferdige middagsforslag, der ulike produkter blir samlet i et forslag til dagens middag – enten ferdig fra varmeskapet eller at ingrediensene er samlet og ferdige til å tilberedes.

– Da vi oppdaget at kundene ønsket forslag på middager, så laget vi et konsept vi kalte «Lett å bli mett». Vi tilbyr lunsj og middag fra varmeskapet, og vi tilbyr frokost i form av ferdigsmurt, forklarer Moen. – Tacobagetter ble lansert i 2011, og fram til i dag har vi solgt ca. 1,3 millioner enheter. Vi har også lunsj-brett og frokostpakker, vi smører bagetter, horn og te-briks, og vi har et utvalg av dagens middag som varieres gjennom uka. Dette er tilbud som vi har jobbet fram selv.

– Hvordan forgår denne innovasjonen hos dere?

– Vi har jevnlige møter, der vi analyserer hva som skjer i dagligvarebransjen. I og med at vår sektor er kjedestyrt, er butikkene likere enn de var tidligere. Vi må se hvordan vi kan få kundene til å trives i våre butikker slik at de får lyst til å komme tilbake til oss. Det betyr at vi må være frampå og teste ut nye ting, forklarer Moen. – Vi diskuterer hele tiden hva vi kan gjøre for å bli bedre.

Skaper våre egne butikker

– Vi jobber hele tiden med detaljer, forklarer Geir Andreassen. – Vi ser på lyssetting av butikkene. Hvor går kundene? Hvor skal det stå smaksprøver? Kjedekonseptene er en ting. De er tydelige og detaljert utformet, men vi må skape våre egne butikker som er lokale og tilpasset kundene våre. Det jobber vi mye med.

Vi må se hvordan vi kan få kundene til å trives i våre butikker slik at de får lyst til å komme tilbake til oss.

Terje Moen, Butikkpartner

Da Menybutikken på Lietorvet ble bygget om, valgte Butikkpartner en del andre løsninger enn kjeden ønsket. Det ble gjort fordi eieren ønsket å utforme butikken nøyaktig slik de tror kundene ønsker. Kjøttdisken fikk en utforming som ligner kjøttdisker fra 90-tallet. Den er inspirert av fiskehandleren og slakteren fra tidligere tider.

Del artikkelen på Facebook