Annonsørinnhold fra

Hva er dette?

 
 

- Litt ekstraservice er aldri feil

– Gumpens Auto er Grenlands desidert største forhandler av nyttekjøretøy. Det er en posisjon vi har klart å nå fordi vi er et godt lag som er ekstremt fokusert på yrkesbiler. Vi jobber kun med det profesjonelle markedet, og vi gir firmakundene litt ekstraservice.

Annonsørinnhold fra

– Det gir resultater, fastslår salgssjef for nyttekjøretøy, Odd-Ivar Gundersen. Gumpens Auto har skilt ut nyttekjøretøy i en egen avdeling. Tre selgere, seks mekanikere, en kundemottaker og en leasingansvarlig sørger for at yrkeskundene er fornøyde.

Bevisst satsing i flere år

– Vi har ca. 30 prosent av markedet for nyttekjøretøy. I fjor leverte vi 313 varebiler, og så langt i år (slutten av mai) har vi levert 112 biler. Det er en bil omtrent hver eneste åpningsdag. Såpass må det være, smiler Gundersen fornøyd. – Det er mer enn dobbelt så mye som vår nærmeste konkurrent.

Det er modellene Transporter og Caddy som står for det meste av salget, men også Amarok og Crafter har sin posisjon hos yrkesbilistene.

– Hva er årsaken til at dere står så sterkt i dette markedet?

– Både importøren Møller Bil og vi i Gumpens Auto har satset på yrkeskjøretøy. Det gir resultater. Og så har vi et bredt utvalg av biler. Alle våre biler kan leveres med 2-hjulsdrift eller 4-hjulsdrift, manuell eller automatisk girkasse. Kunden kan velge en bil som er optimal i forhold til sitt behov.

Rådgivere

Medarbeiderne hos Gumpen Auto er mer rådgivere enn selgere. Salg av nyttekjøretøy er en kompleks prosess som krever mye av leverandøren.

– Vi er opptatt av å sørge for at kunden får riktig bil ut fra sitt behov. Det går på vurdering av drivlinjer, størrelse, innredning, dekorering og – ikke minst – finansiering. Vi kjenner kundene, og vi kjenner behovene deres, understreker Gundersen. – Derfor er det hyggelig å kunne si at vi har stor tillit hos bilkjøperne. I mange tilfeller deltar vi aktivt i driften av bilparken sammen med bedriftene. Vi planlegger driften og sørger for at flåten av firmabiler drives mest mulig effektivt.

Gumpen Auto har også en egen leasingansvarlig, som jobber i tett kontakt med kunden. Det er en rekke vurderinger som skal gjøres når leasingperioden går mot slutten, og i den prosessen følger Gumpens Auto opp kundene tett.

Gumpen Auto har også et eget system for administrasjon av kundenes bilpark. Det betyr at en bedrift får samlet alle kostnader fra leasing til bompenger på en samlefaktura.

– Vi forsøker også å være proaktive. Kundene våre er travle. De har ikke alltid anledning til å komme til oss, så vi er aktive ute hos våre profesjonelle kunder.

Ambisiøst mål

Siden firmabileiere ofte er helt avhengig av bilen sin for å få gjort jobben, åpner Gumpens Auto for at bilen kan leveres etter arbeidstid og hentes etter service eller reparasjon morgenen etter. – Litt ekstra service blir aldri feil, sier Gundersen, som røper et ambisiøst mål på vegne av avdelingen han leder.

– Vi skal bli årets forhandler i Møller-systemet. Det krever at vi leverer gode salgstall, og at vi har en god og stabil økonomi. Vi må også score godt på kundetilfredshet, både når det gjelder salg og service. Vi føler at vi har gode resultater, så dette blir spennende, avslutter Gundersen.

Del artikkelen på Facebook