Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hyttekomfort og snøscootere fra Bondal Auto

Annonse fra Bondal Auto

Else og Bjørn Kasin fra Notodden har 13 kilometer vei fra parkeringsplassen til hytta si ved Mørktjønn i Fyresdal. Om sommeren er det mulig å kjøre inn, men i vinterhalvåret er ekteparet avhengig av snøscooter.

Snøscooterne og alt annet teknisk utstyr i den komfortable hytta er levert av Bondal Motor. – Vi er 100 prosent avhengig av å ha en god leverandør og har valgt Bondal fordi de selger gode produkter og er veldig flinke til å stille opp. Er det noe, så er det ikke lenge før Arild Bondal er på plass og ordner opp. 

KOMFORT: Hytta til Else og Bjørn Kasin har ikke innlagt strøm, men feriehuset har alt av elektriske hjelpemidler likevel. Strømmen kommer fra en løsning med solceller, vindturbin og strømaggregat.

Må ha to scootere

– Det kan være ganske værhardt her oppe. Derfor er vi avhengig av to snøscootere, forteller Bjørn. – Det er en sikkerhetsvurdering. Om den ene skulle kjøre seg fast, så må vi kunne handtere det.

– Vi har en stor, frostfri kjeller og kjører inn tørrvarer og mye annet om høsten. Likevel har vi mye pargas når vi skal innover til hytta. Bikkja veier 50 kilo, og sitter på sleden sammen med matvarer og alt annet som skal med. Det er ikke slik at vi kan stikke på butikken om vi glemmer noe. Det hender vi er her over tre uker i slengen, og da er vi i bygda og handler en gang i uka.

Vi forøker å lese kundene og hjelpe dem til å velge utstyr som passer til behovet

Arild Bondal

Scooterne er levert av Bondal Motor, som også står for service og vedlikehold. – Jeg har hatt ulike snøscootere siden 2003 og holder meg til Polaris, sier Bjørn. – Det er ikke fartsmaskiner vi skal ha, men scootere med brede belter som er driftssikre og tar seg godt fram.

– Vi forøker å lese kundene og hjelpe dem til å velge utstyr som passer til behovet, sier Arild Bondal.

Bondal Motor har også levert det meste av det tekniske utstyret i hytta, som stod ferdig i 2013. Fyresdalsbedriften er leverandør av «kraftpakka» - det vil si alt utstyr som kreves for å ha strøm til hjelpemidlene som gir den samme komforten som i en hytte med innlagt strøm.

OPPVASKMASKIN: Bjørn og Else har mange lange på hytta. Da må komforten være i orden, og ekteparet har både vaskemaskin, oppvaskmaskin og varmtvannstank. Strømmer kommer fra et strømaggregat som starter automatisk når det er behov.

Solceller og aggregat

Hele hytta er lagt opp som en hytte med 220 volt i veggen. Det er moderne belysning, oppvaskmaskin og vaskemaskin.

– Vi bruker hytta i lange perioder om gangen. Da må vi ha det komfortabelt, sier Else. – Derfor har vi varmtvannstank, oppvaskmaskin, vaskemaskin og støvsuger. Det er utstyr som krever mye strøm når det er i bruk.

Kraftpakka består av solcellepaneler, en vindgenerator, batteripakke og et 5,5 kWA strømaggregat som leverer 220 volt strøm til alt som bruker elektrisitet i hytta. Alt styres elektronisk, og aggregatet starter automatisk når det skal brukes utstyr som trenger mer effekt enn batteriene kan levere. Overskuddstrøm fra aggregatet lagres i batteripakka, så her går ikke en kilowatt til spille.

I hytta er det også installert en parafinkamin som kan fjernstyres. Det betyr at hytta kan «ringes varm» selv om den ligger langt unna nærmeste strømstolpe.

– Vi bruker også gass der det er hensiktsmessig, sier Bjørn. – Kjøleskapet går på gass, og vi bruker gass til matlaging. Og så har vi en italiensk vedovn på kjøkkenet. I tillegg til å varme opp hytta har den stekeovn som vi kan bruke til brødbakst og annet.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet