Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Få Camilla sine beste tips mot tørt vinterhår her!

Annonse fra Cao Salong

At håret blir ekstra tørt og statisk om vinteren er det mange som kan kjenne seg igjen i, men med disse enkle tipsene kan du sørge for at håret holder seg friskt og sunt gjennom sesongen.

CAMILLAS FAVORITT: Dette er Camilla sin absolutt favoritt mot tørt og elektrisk hår i vinter.

Camilla Årvik Olsen, ved Cao Salong i Skien har jobbet som hårstylist og frisør i mange år. Hun har nå gitt oss sine topp fire tips mot tørt og statisk vinterhår. Følger du disse enkle rådene fra Camilla kan du forhåpentligvis få roet ned de elektriske lokkene dine.

1. Fukt er alt

- Det er ekstra viktig å ha en riktig hårserie til sitt hår, forteller Olsen. Fuktighet er alt om vinteren og man vil trenge en annen type shampoo, som gir mer fuktighet og pleie.

- Statisk og elektrisk hår tyder på lite fuktighet, og en god hårkur er derfor alfa og omega, legger hun til. 

Videre forteller hun at man nå i vinter, spesielt etter den sommeren som var, vil merke at håret har fått mye sol og trenger litt ekstra pleie.

- Hopp heller ikke over balsamen. Hvis du føler at den gir deg flatt og tungt hår bruker du feil type balsam til din hårtype, forklarer Olsen.

2. Detox

Camilla anbefaler alle å kjøpe en mild detox shampoo for håret. Det er mye silikon i billige shampooer og det er med på å gjøre håret fett og tungt. Det kan være vanskelig å få ut, men en detox vil hjelpe mye.

- Tenkt på det som en smikefjerner. Du ville ikke tatt sminke oppå gårsdagens sminke? Forhåpentligvis ikke, sier Olsen og ler. Det er det samme med håret. Om du ikke får ut alle produkter du har i håret vil det heller ikke hjelpe å fylle på med nye produkter.

- Hodebunnen blir også ekstra tørr på vinteren og en av grunnene til det kan være at det er mye produkter som ligger igjen. Hodebunnen skal være fri og normal for at håret skal få gro optimalt, legger Olsen til.

SUNT HÅR: Sunt og glansfullt hår er en av de hotteste hårtrendene i 2019, forteller Camilla Olsen.

3. Tørk det riktig

- Håret er på sitt skjøreste når det er vått og man må behandle det deretter. Ikke røsk tak i det med frottéhåndkledet da dette kun vil gjøre vondt verre. Klem heller ut vannet og la det henge naturlig å tørke,  om du har tid. Hvis ikke, bruk et godt varmebseskyttende produkt og føn håret lett før du går ut i kulda, forteller Olsen.

4. Klipp av slitt hår

- I 2019 ser vi at sunnhet er den hotteste trenden. Sunt og glansfullt hår, med lite og gode produkter, som ikke tynger håret, forteller Olsen. 

- Klipp av de slitte håret fra i fjor og spør frisøren din om en fuktighetsgivende kur. En slik kur sitter i 6-8 uker og vil gi håret ditt en skikkelig fuktighetsboost. 


Statisk og elektrisk hår tyder på lite fuktighet, og en god hårkur er derfor alfa og omega.

Camilla Olsen, Cao Salong

Fukt on-the-go

Helt til slutt har vi spurt Camilla hva hennes absolutt favoritt produkt er denne sesongen.

- Å, det er vanskelig, men det må nok være "Staying Alive" fra Kevin Murphy. Det er en fuktighetsspray som hjelper mot statisk hår og gir masse fukt. Det er en "leave in treatment" som kan brukes i både tørt og vått hår. Jeg har den med meg overalt og sprayer den alltid i håret etter jeg har tatt på meg boblejakka som gjerne gir meg elektrisk hår, avslutter frisøren.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet