Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

5 tips som sørger for at bilen overlever vinteren!

Annonse fra Solberg Bil

Flere måneder med snø og kulde ligger foran oss. Er bilen din klar for vinteren?

Har du ikke forberedt bilen din på måneder med snø og kulde, er det på tide å gjøre det nå, forteller Eric Lomme, salgssjef ved Solberg Bil i Skien. 

Nedenfor har vi listet opp noen av hans beste tips for at bilen din skal overleve vinteren best mulig. 

Nr. 1 Sjekk batteriet

Vi har vel alle vært borti et flatt batteri, og det er ingen gøy situasjon, hvert fall ikke i isende kulde. 

- Det er flere grunner til flatt batteri, men en av de vanligste grunnene om vinteren er mye småkjøring kombinert med bruk av forvarmingsfunksjoner og/eller drivstoffvarmere, forteller Lomme. Her vil et godt tips være å gå til anskaffelse av en vedlikeholdslader som man kan bruke noen ganger i løpet av sesongen, og spesielt for de som elsker å bruke forvarmingsfunksjonene.

- På vinteren kjører man også med mye varme på i bilen og derfor lader heller ikke bilen opp i like stor grad som på våren/sommeren. 

- Sist men ikke minst er det viktig å måle væskenivå og syreinnhold. Er batteriet 5-7 år gammelt, tåler det mest sannsynlig ikke en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig, forteller Lomme.

VINDUSVARMER: De fleste nye biler har varme i frontrutene og dette sparer vindusviskeren for mye slitasje. Vent de 30-70 sekundene det tar før isen har smeltet før du bruker viskerne.

Nr.2 Vindusviskere og frontrute

For å ha en klar frontrute må vindusviskerne være bra på vinteren.

- Dersom vindusviskeren er slitt, bytt visker. De bør uansett byttes en gang i året. Utenom det er det viktig å ha ren rute når du bruker dem, slik at du ikke drar is og skitt rundt på ruta og lager riper, forteller Lomme. 

- Et annet tips er å dra viskerne vekk fra ruta når du parkerer bilen, slik at det ikke samler seg is og snø rundt dem. Du kan også dra et par sokker rundt viskerne slik at de holder seg isfri, tipser Lomme. 

Lomme forteller også at de fleste biler nå er utstyrt med oppvarmet frontrute, og at det er verdt å ta seg den tiden det tar før isen smelter på ruta. 

- 30-90 sekunder og vipps, isfri frontrute med et drag med viskerne. En god isskrape er også kjekt å ha i de tilfellene hvor siderutene er helt iset igjen.

Nr. 3 Tørk opp våt snø

- Dette er det nok mange som ikke tenker på, men våt snø i bilen kan ødelegge interiør og skape vond lukt. Så sørg for at du tørker opp våt snø inne i bilen, forteller Lomme. 

- Gå til innkjøp av en skålmatte du kan ha bak i bilen. Der kan du slenge våte sko, sekker og jakker etter turer ute i vått vær. 

SKÅLMATTE: Her er våte sko og sekk plassert på en skålmatte. Slik beskytter du bilen for våt snø og potensiell vond lukt.

Nr. 4 Vintersjekken

- En vintersjekk vil ofte være en god investering før hver vintersesong, spesielt når bilen har blitt noen år. Bremser, vinterdekk, batteri og pærer er alle viktige komponenter som bør være på stell før den verste kulda setter inn. Vanligvis koster en slik sjekk rundt 750,- hos oss på Solberg Bil og tar normalt en halvtime på verksted. Det er en solid investering både for bilen, men ikke minst for en bileier som vil kunne senke skuldrene og slippe bekymringer rundt dette. «Peace of mind» for godt under tusenlappen kaller jeg en meget god deal, sier Lomme entusiastisk.

Nr. 5 Vask og underspyling

Å vaske bilen om vinteren er både viktig og nødvendig, men husker du å vaske den under?

- Sørg for alltid noen runder med underspyling av bilen i løpet av vinteren for å få fjernet alt salt og skitt som samler seg opp og er meget ødeleggende for bilen. Salt er «bad business» for alt fra understell, bremser og ikke minst aluminiumsfelger. Generelt kan man si at salt har ingenting godt for seg i kombinasjon med bil i det hele tatt, fortelller han.

Om vinteren er det gjerne kaldt og bilen er ofte nediset, og dette gjør det ofte utfordrende å få vasket den. Dette har Lomme et godt tips for. Kombiner vaskingen med handletur på kjøpesenter slik at du bilen kan få tint seg etter vasken. Da er det mindre sjanse for låser og dører som fryser. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet