Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gumpens Auto:

Nye kolleger, større varelager og flere leveringsklare biler

Annonse fra Gumpens Auto

Hos Gumpens Auto står det aldri stille. I fjor flyttet de inn i splitter nye lokaler i Grenland og på tampen av året kjøpte Gumpen konsernet opp Autosenteret og Bilsenteret i Notodden.

Nå ser Gumpengruppen frem til enda et spennende og innholdsrikt år, med både nye kolleger i Notodden, større varelager og flere leveringsklare biler på lager.

Gumpens Auto Notodden

Det er markedssjef hos Gumpens Auto Grenland, Odd-Ivar Gundersen, som bringer de gode nyhetene.

- I slutten av 2018 kjøpte Gumpen konsernet opp Autosenteret og Bilsenteret i Notodden. Autosenteret vil i løpet av året gå under navnet Gumpens Auto Notodden, mens Bilsenteret beholder navnet sitt som det er, forteller Gundersen. 

- Daglig leder for Autosenteret, nå snart Gumpens Auto Notodden, vil fortsatt være Gregar Høydal og det vil heller ikke bli noen andre endringer i driften, legger han til. 

Videre forteller markedssjefen at han gleder seg til et tettere samarbeid i 2019.

- Autosenteret selger både Volkswagen person- og nyttebiler. Det vil si at vi nå styrker Volkswagen sin posisjon i Telemark, og kan tilby kundene våre et enda større varelager. Og med enda bedre leveringsdyktighet gjør vi det lettere for kundene våre, avslutter markedssjefen.

GUMPENS AUTO NOTODDEN: Autosenteret Notodden vil i løpet av året bytte navn til Gumpens Auto Notodden. F.v. Tore Jakob Hegni, Pål Folserås og Lars Henry Selbo Dahle.
NORGES RIMELIGSTE AMAROK: Til å være norges rimeligste Amarok Highline har den mye å tilby. Den har blant annet åttetrinns automatkasse, 204 hestekrefter og firehjulstrekk.

Norges rimeligste Amarok

Anton Björk, selger av Volkswagen nyttekjøretøy hos Gumpens Auto Grenland, forteller at de nå har flere leveringsklare biler på lager. Blant annet Norges rimeligste Amarok, som vant International Pickup Award i 2018. 

- Amarok Highline er meget godt utstyrt og har unike kjøreegenskaper. Det er en bil som presterer hele veien og har god fremkommelighet. Den oppleves som en personbil på landevei, mens når du tar den av vegen og ut i terreng oppfører den seg som en ordentlig god pickup, forteller Björk. 

Videre forteller han den har god kjørekomfort og selger seg godt selv. 

- De som er ute etter en pickup og prøvekjører en Amarok lander som regel på den, avslutter han. 

Gumpens Auto har nå leveringsklare Amarok Highline til kun kr 499 000 ,-. Mens om du har lyst på en enda kraftigere pickup har de også Amarok Aventura AT 33, fra Artic Truck. Det er en modell med 258 hester, forhøyning og andre dekk sammenlignet med Amarok Highline.

TØFT DESIGN: T-ROC har et tøft design og kommer i mange fine farger, også tofarget.

Tøff og romslig mini SUV

Er du på utkikk etter en passe stor SUV, som har det som kreves? Da er Volkswagen T-ROC noe for deg.

- Det er en tøff og romslig mini SUV, som leveres både med bensin og diesel, automat og firehjulstrekk, forteller selger av Volkswagen personbil, Bjørn Østervold.

- Jeg vil si at det er en bil for alle aldersgrupper. Den er behagelig, har gode kjøreegenskaper og god høyde. Ikke minst har den god bakkeklaring og kommer seg lett opp på hytta på fjellet, sier Østervold. 

Videre forteller Østervold at bilen kommer med en godt utstyrt standardpakke og at det nå er flere T-ROC på lager hos Gumpen Auto, som nå er på tilbud fra 301 200,- eller leasing fra kr 1 874,- i mnd.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet