Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Paret som fulgte kjøpmannsdrømmen

Annonse fra REMA 1000

Brede Styrvold (34) og Anne Maren Mathisen (28) fulgte kjøpmannsdrømmen og flyttet fra storbylivet for å drive REMA 1000 sin første dagligvarebutikk på Rjukan.

- Det var ikke et vanskelig valg, helt siden vi fant hverandre har vi hatt en drøm om å drive noe sammen, forteller den ferske kjøpmannen, Brede Styrvold.

For bare et par måneder siden forlot paret storbylivet i Oslo til fordel for kjøpmannstilværelsen på Rjukan. 

Styrvold er opprinnelig fra Rjukan, men har bodd i Oslo de siste 15 årene. Da det åpnet seg en mulighet for å drive Rema 1000 på Rjukan fikk han med seg samboeren, og flyttet hjem igjen.

- Vi har blitt så godt tatt imot, forteller samboeren, Anne Maren Mathisen. Det er en utrolig fin bygd, veldig majestetisk og flott.

Mathisen er opprinnelig fra Trøndelag og jobbet tidligere som flyvertinne for Norwegian. Nå ser dagene helt annerledes ut og hun stortrives.

STÅR SAMMEN: Kjøpmannsparet forteller at noe av det beste med jobben er at de får jobbe så tett sammen.

En helt spesiell butikk

Den 6. desember åpnet dørene til butikken, og siden den tid har det gått slag i salg. 

- Vi er jo fortsatt i en salgs innkjøringsfase, men har allerede kommet godt inn i rutiner og fått endel faste kunder, forteller Styrvold. 

- Vi får også mye skryt av butikken, legger Mathisen til. Enkelte sier at det er den fineste Rema 1000 butikken de har vært i, og det gjør jo at vi får følelsen av at vi har gjort noe riktig. 

Måten vi har blitt tatt i mot i Rema 1000-kjeden har vært helt fantastisk. Det er rett og slett en unik Rema-kultur.

Anne Maren Mathisen

Den nye Rema 1000 butikken holder til i det gamle industrilokalet, kalt 313-bygget på Rjukan. Det har stått tomt i mange år, men har nå fått nytt liv.

- Det er mye sjarm innenfor disse fredede betongveggene, sier Styrvold.

Unik Rema 1000- kultur

STORTRIVES: Anne Maren Mathisen forteller at hun stortrives som kjøpmann i Rema 1000.

Kjøpmannsparet skryter av Rema 1000 kulturen og forteller at de har fått mye verdifull hjelp i forkant og etterkant av åpningen. 

- Måten vi har blitt tatt i mot i Rema 1000-kjeden har vært helt fantastisk. Det er rett og slett en unik Rema-kultur. De er alltid behjelpelig og bare en telefonsamtale unna, forteller Mathisen.

Både Brede og Anne Maren skryter av opplæringen de har fått av Rema 1000 etter de tok steget i mot å åpne sin egen butikk.

- Vi var innom fire forskjellige Rema 1000 butikker i forkant av åpningen og fikk god opplæring av dyktige kjøpmenn. Der lærte vi mye og fikk et verdifullt innblikk i Rema 1000, forteller Styrvold. 

- Man tar vare på hverandre i Rema 1000. Det er ikke bare en butikkjede, det er en stor familie, forteller Mathisen.

SJARMERENDE LOKALER: Det 780 kvadratmeter store lokalet til Rema 1000 Rjukan er stort, men likevel sjarmerende.

Støtter hverandre

- Nesten helt siden vi møttes har vi hatt et ønske om å jobbe sammen. Tidlig i forholdet pusset vi opp et hus og fant fort ut at vi fungerte godt som et team, forteller Mathisen og kikker på samboeren. 

- Ja vi er et veldig godt team, men det huset er rikitg nok ikke solgt enda, legger Styrvold til og ler. 

Man tar vare på hverandre i Rema 1000. Det er ikke bare en butikkjede, det er en stor familie.

Anne Maren Mathisen

Videre forteller paret at det er fint å ha hverandre i hverdagen, spesielt ettersom kjøpmannstilværelsen krever mye jobb og gir lite fritid.

- Vi jobber 14 timer om dagen, forteller Styrvold, og konstaterer at kjøpmannstilværelsen er en fullverdig livsstil.

- Det er såklart lange dager, hvert fall nå i starten, men det er sånn kjøpmannslivet er. Dette var hele tiden drømmen vår og nå er den virkelighet, avslutter Anne Maren Mathisen og smiler.

REMA 1000 Rjukan

Åpningstider

Man-fre: 07.00 - 23.00

Lør: 08.00 - 21.00

Søn: Stengt*

* Søndagsåpent i turistsesong

Adresse

Såheimsveien 2, 3660 Rjukan 


Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet