Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi bygger for den lokale utviklingen

Annonse fra Telemark Byggteam AS

Kim Littau har en enorm entusiasme for tømrerfaget. Enten det kommer til nybygg, rehabilitering eller påbygg, står den erfarne tømreren klar til å påta seg oppdraget. Telemark Byggteam AS så dagens lys i 2016, og nå er de på jakt etter flere dyktige medarbeidere.

Adresse
Melkevegen 9, 3919 Porsgrunn


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 17:00
Lørdag: 09:00 – 17:00

Den byggeglade dansken kom til Norge for 21 år siden. Entusiasmen for treverk og muligheten til å skape noe med hendene har vært et fast innslag i mange år. I 2013 etablerte Littau firmaet Tømreren AS, som utførte alt innen bygg og vedlikehold.

I 2016 ble han kontaktet av Jan Thomas Sortedal, en av eierne i Murmester Gulliksen, om et oppkjøp. Firmaene hadde jobbet tett sammen i mange år, og det falt naturlig for Littau å slå seg sammen med det etablerte murerfirmaet.

– De trengte snekkere, og for meg var det en god mulighet. Murmester Gulliksen kjøpte seg inn, og vi ble enige om at firmaet skulle hete Telemark Byggteam AS, forteller Littau.

Firmaet påtar seg oppdrag av det aller meste innen bygg. Alt fra nybygg, tilbygg og rehabilitering. Fra store oppdrag til små. Betong, flislegging og muring står også på oppdragslisten. Da håndterer Telemark Byggteam snekkerarbeidet og Murmester Gulliksen for murerbiten. På den måten får kunden dekket flere av behovene for håndverkere, og kun trenger å forholde seg til én kontaktperson.

Med seg på laget har Littau tre tømrere, slik at totalt er det fire ansatte i Telemark Byggteam. De er også flinke til å ta inn utplasseringselever som senere blir lærlinger. Firmaet er godkjent lærebedrift og har et tett samarbeid med Opplæringskontoret.

– Lærlinger er viktig for oss, siden det handler om rekruttering til bransjen. Det ser ut som trenden er blitt slik at det ikke er attraktivt å jobbe i håndverkerbransjen. Derfor prøver vi å gjøre så godt vi kan for å legge inn et godt ord for bransjen. Vi må friste de unge inn slik at vi kan videreføre kunnskapen og bevare faget. Etter endt læretid hos oss er det også stor sjanse for fast ansettelse hos oss. Lærlingen som sist tok fagprøve, er i dag en del av laget, sier Littau. 

Kim Littau har drevet for seg selv i tømrerbransjen siden 2007. I 2016 så Telemark Byggteam AS dagens lys, og har i dag fire ansatte.

Søker ny medarbeider

Telemark Byggteam har ikke mer enn to års fartstid på markedet, men de har allerede blitt et ettertraktet firma i Telemark. Det har resultert i stor pågang og etterspørsel, så nå må de utvide staben. De søker etter en erfaren tømrer med fagbrev, førerkort og som kan jobbe selvstendig. Littau understreker at de kan tilby faglig utvikling og en variert arbeidsdag med hyggelig kolleger.

– Vi vektlegger at alle skal trives på jobb og har en del sosiale sammenkomster, gjerne sammen med de ansatte i Murmester Gulliksen. At alle har det hyggelig på jobb øker også arbeidsmoralen og innsatsen, så dette har høy prioritering hos oss, forklarer Littau.

Denne filosofien har gitt gode resultater i form av fornøyde kunder. Tilbakemeldingene går på kvalitet i arbeidet, utført av serviceinnstilte og dyktige tømrere. 

Kundemassen består av både private og næringsliv, og oppdragene dekker det meste av Telemark. Littau er stolt av å kunne bidra til den lokale utviklingen, og har en rekke prosjekter på merittlisten. En stor del av oppdragsmengden er rehabilitering, som inkluderer alt fra eneboliger, næringsbygg, verneverdige bygg til borettslag.

Littau forteller at det går i bad, kjøkken, bytting av vinduer og dører, taktekking og nye fasader.

Noen oppdrag er mer utfordrende enn andre. Det betyr ikke at Telemark Byggteam ikke påtar seg oppdraget av den grunn. Med grundig planlegging løser det meste seg. 

Telemark Byggteam har fokus på kvalitetsarbeid, kundeservice og trivsel på arbeidsplassen. Kim Littau (foran) er stolt av sine medarbeidere, Eirik Broby (f.v.), Robert Faron og Emil Zemba. Nå søker de etter en tømrer som kan vil være med på laget.

Tradisjonelt eller noe nytt?

Gjennom årene har Littau også sett at trender kommer og går. Han forteller at nordmenn stort sett holder oss til det tradisjonelle, og at vi som regel velger samme farge eller type stein som vi har hatt tidligere, selv om det er snakk om rehabilitering. Ingen regel uten unntak, og det er alltid noen som velger en annen retning. Da de satte i gang med et takprosjekt i Siljan bestemte huseier for å bytte ut de røde taksteinene med sølvgrå stein. Resultatet ble et meget flott tak.

Littau forteller at flertallet av kundene vet hva de vil ha, men at hans medarbeidere gjerne kommer med anbefalinger og råd når det er behov.

– Vi kommer gjerne med forslag som kunden kan vurdere. Med lang erfaring fra bransjen tenker vi utenom den tradisjonelle byggingen, som gir meget gode sluttresultater, legger han til.

Den drevne tømreren anbefaler også at man sjekker ut firmaene man vurdere å bruke på prosjektet nøye før man bestemmer seg. Her lønner det seg ikke å takke ja til det billigste tilbudet du får, men sammenligne priser, hva som er inkludert og ikke inkludert og les nøye gjennom alle dokumentene du får før du signerer. Det er også lov å spørre om anbefalinger. En kontrakt, signert av begge parter, er en trygghet for både oppdragsgiver og utførende part.

Telemark Byggteam påtar seg oppdrag hele året, selv om noen perioder er roligere enn andre. Mai til oktober er den mest hektiske perioden. Våren har gjort sitt inntog og nordmenn ønsker å pusse opp fasader, uteområder og inne. Vintersesongen innebærer ofte oppdrag som bad og kjøkken, men også uteoppdrag står på timeplanen. Littau forteller at vinteren kan være ganske bra for uteoppdrag når det er stabil kulde, og det ikke kommer nedbør.

Selv om Telemark Byggteam er et etterspurt firma, med hektiske dager, er det alltid plass til flere oppdrag. Timeplanen fylles fort opp, så det lønner seg å være tidlig når du har bestemt deg for å sette i gang med prosjektet.

Nå ser de frem til å utføre flere oppdrag hvor kvalitet står i fokus, fornøyde kunder, sosialt samvær og en ny medarbeider. 

Telemark Byggteam AS

• Utfører alt innen bygg og vedlikehold med kvalitet på fokus.
• Daglig leder av Telemark Byggteam AS er Kim Littau, grunnlegger av Tømreren AS i 2013.
I 2016 kjøpte Murmester Gulliksen AS seg inn i firmaet, og firmaet endret navn til Telemark Byggteam AS.
• Vi har i dag 4 ansatte.
• Vi er godkjent lærebedrift.
• Vi er godkjent for ansvarsrett.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet