Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Få ro og energi i hverdagen med helhetlig og gjennomtenkt design

Annonse fra STELLdesign

Fra prærien i North Dakota til storbyen Oslo og videre til trivelige Porsgrunn. Susan Klein-Holmen har norske aner, en forkjærlighet for skandinavisk arkitektur og design, er lidenskapelig opptatt av yoga og grunnlegger av interiørarkitektstudioet STELLdesign i Skien.

Adresse
Rådhusgata 1, 3724 Skien


Åpningstider
Mandag – torsdag: 09:30 – 16:00

Hos STELLdesign skapes unike, helhetlige og gjennomtenkte inne- og uterom ved strategisk bruk av funksjon, form, farger, materialer, møbler, kunst, tekstiler og lys.

Grunnleggeren er Susan Klein-Holmen, en energirik dame med norske aner og en kjærlighet for skandinavisk interiør og design og yoga.

Susan er født og oppvokst på prærien i North Dakota, USA. Hun tok først en bachelor i psykologi og deretter en master i interiørarkitektur fra universitet i Oregon. I 2004 flyttet hun med den norske ektemannen til Oslo, hvor hun jobbet som frilans innen faget hun elsker. Et jobbtilbud i Porsgrunn sluttførte sirkelen: Susan befant seg i Telemark, hvor henne oldefar kom fra. Hun hadde funnet tilbake til sine norske røtter!

– Overgangen fra USA til Norge var stor, for det er mange forskjeller mellom de to landene. Men jeg er kjempeglad i skandinavisk arkitektur, så det var midt i blinken å flytte til Norge hvor jeg kan jobbe med mer enkel naturdesign, sier hun.

Etter å ha jobbet åtte år for andre bestemte hun seg for å starte sitt eget. Hun ønsket å gjøre interiørarkitektur som fag mer tydelig i Telemark - noe hun har klart.

Norskamerikaneren elsker å designe rom, boliger og kontorer hvor helheten bidrar til å hvordan menneskene som oppholder seg der, føler seg. Alt design skal være gjennomtenkt, helt ned til minste detalj.

– Et rom skal ikke bare ha funksjonalitet, det skal også være et godt sted å være. Derfor bruker jeg flere lag, som belysning, farger, materialer og form. Sluttresultatet er helhetlige og gjennomtenkte opplevelser. Når det gjelder for eksempel kontorer og restauranter så ønsker jeg å skape en atmosfære som gjør at kundene ønsker å komme tilbake, igjen og igjen. Det hjelper ikke å servere god mat om ikke stemningen er på plass, forteller Susan. 

Friskt og innbydende! Et rom i rommet. Herøya Legesenter ser ikke ut som andre legesenter etter at STELLdesign har fullført oppdraget. Spesialtegnet venteromsdesign.

Susan har stått for designet hos blant annet Telemark Spesialistsenter (Hammongård) og Herøya Legesenter, begge i Porsgrunn. Hensikten var å skape et sted hvor de ansatte følte seg vel og fikk lyst til å gå på jobb. Samtidig skulle pasientene føle seg vel. De skulle fokusere på detaljene fremfor årsaken til at de var der.

Da hun skulle designe The Room Skien yoga-studio i Skien ønsket oppdragsgiver å skape et lokalt hvor kundene fikk en spa-følelse når de kom inn. Planløsning, materialer, farger, belysning og planløsningen oppfylte oppdragsgiver ønske. Nå føler kundene ro og harmoni, alt skapt av rett sammensetning og bruk av rolige farger og lyse rom med delikat design.

Susan er ikke sen om å trekke fram sine dyktige samarbeidspartnere. Det er den gode kommunikasjonen og samspillet dem mellom som skaper de gode resultatene. Hun samarbeider tett med håndverkere innenfor elektro, møbelsnekkere og sivilarkitekter. Den erfarne interiørarkitekten bruker kun lokale samarbeidspartnere, og legger ikke skjul på viktigheten av å jobbe sammen og skape nærhet til lokalmiljøet.

– Når vi setter i gang et prosjekt er det mange aktører som trekkes inn. Her er vi alle avhengig av å jobbe sammen og at alle leverer. Alle ledd må fungere og skape helheten på en fin måte. For meg er det også viktig at vi alle jobber som et lag og er løsningsorienterte, sier Susan. 

If you think good design is expensive, you should look at the cost of bad design.

Ralph Speth, administrerende direktør i Jaguar Land Rover

Susan Klein-Holmen flyttet fra USA til Norge i 2004. Her oppfylte hun drømmen om eget firma. STELLdesign har renovert mangt et kontor og boliger i Telemark.

Lyser opp hverdagen med gode løsninger

STELLdesign påtar seg oppdrag fra både private og bedrifter, hvor sistnevnte utgjør hovedsegmentet av kundemassen.

På oppdragslisten står både legekontorer, Ælvespeilet Kulturhus, Rema 1000 Region Vestre Østland, skoler og sykehjem.

For privatpersoner er det totalrenovering av eneboliger det går i. Merittlisten inkluderer blant annet en totalrenovert villa fra 1749 i Porsgrunn.

Interiørarkitekten er også brennende opptatt av lysdesign. Hun ser lys som et material, og spesialiserte seg innenfor lys da hun tok mastergrad i interiørarkitektur.  I tillegg har hun tatt en rekke kurs om emnet her i Norge. Et tett samarbeid med en tidligere samarbeidspartner som er lysdesigner har også lært henne mye, og hun snakker ivrig om lyslag, som innebærer at bygningens lys skal ha være mer enn bare funksjonell.

Den beste kombinasjonen er om du har grunnbelysning, settbelysning, stemningsbelysning og funksjonsbelysning. Alle skal være dimbare – som gir deg mer kontroll på hvordan du kan skape stemning.

– Så er det viktig med godt lys og ikke minst at armaturet ser pent ut, legger Susan til.

Etter mange år i bransjen har den drevne designeren også noen gode råd å komme med. Hun anbefaler at bedrifter som skal bytte lokaler vektlegger akustikk, overflater og belysning i de nye lokalene. Ved å gå over til åpent landskap kan det medføre en reduksjon i kostnader. Men det er enda viktigere at en god planløsning er på plass og at støttefunksjoner som stillerom, uformelle møteplasser og møterom er planlagt for at et åpnet landskap skal fungere optimalt. Det må tas hensyn til materialer og overflater som absorberer slik at man unngår unødvendig støy. Dette har negativ effekt, og gjør det vanskeligere å fokusere på jobben. 

Susan er opptatt av å levere en helhet som skaper trivsel på arbeidsplassen – samtidig som bedriftens identitet kommer frem i lokalene.

En annen ting som skiller Susan ut fra massene, er at hun ikke er så opptatt av trender. Det i seg selv høres jo litt merkelig ut, interiørarkitekt som hun er.

– Jeg er mer interessert i bærekraft enn bruk og kast. Trender kommer og går. Derfor oppfordrer jeg til å kjøpe kvalitet og investere i noe som er langvarig, sier hun.

Etter fem år er noe nytt på moten. Det er verken bærekraftig eller miljøvennlig. Susan forteller at den eneste trenden hun noen ganger følger, er farger. Det er ikke den helt store jobben å male om, skulle det bli et skifte. 

Ælvespeilet Kulturhus er bare ett av mange prosjekter som STELLdesign har jobbet med.

Vi skaper helhet!

Foruten sin store lidenskap for interiørarkitektur, er den utvandrede amerikaneren en stor yoga-entusiast. I 20 år har hun praktisert yoga, som er bra for både kropp og sjel. Hun er sikker på at denne trenings- og meditasjonsformen har gitt henne styrke til å oppfylle drømmene sine.

Så overbevist at hun har utdannet seg til instruktør og underviser yoga både på helsestudio og gir private timer.

Dermed lever Susan opp til sitt eget motto: Vi skaper helhet!

Helhet på kontoret, hjemme, på legekontoret og for kroppen.

Susan har stor kunnskap om miljøvennlige produkter og materialer. Hun hjelper deg med plantegninger, møbleringsplaner, materialvalg, fargesetting belysningsplaner inne og ute, totalprosjektering og anbudsunderlag.

Ønsker du noe utenom det vanlige? Ikke noe problem! Susan tegner også spesialløsninger for alt fra kjøkken, garderober, bad og interiørelementer som peis og hyller.

STELLdesign setter brukernes behov og god design i fokus. Dette er det essensielle i hvordan prosjektet blir til slutt. For Susan og resten av laget er en god prosess hele fokuset.

Nå ser hun frem til å ferdigstille internatet på en folkehøgskole i Telemark. Oppdraget gjennomføres med hennes gode samarbeidspartner Ario Arkitekter.

Susan Klein-Holmen har gjort som sine norske forfedre en gang gjorde. Hun utvandret. Riktignok i motsatt retning – men det har vært en suksessfull reise.

Telemarkingene kan glede seg over hennes helhetlige og gjennomtenkte design i mange år fremover. Alle hennes verk er basert på miljøvennlige produkter – som gir deg ro, harmoni og energi!

Innbydende pauserom hos Rema 1000 Region Vestre Østland. Også et av verkene til Susan Klein-Holmen.

STELLdesign

• STELLdesign er Telemarks ledende interiørarkitektstudio med spisskompetanse innen interiørarkitektur og lysdesign.
• Vårt motto er "Vi skaper helhet".
• På STELLdesign skaper vi unike, helhetlige og gjennomtenkte inne- og uterom ved strategisk bruk av funksjon, form, farger og materialer, møbler, kunst, tekstiler og lys.
• Vi skaper design som er holdbar over tid fordi "it makes sense" og er bra for miljøet.
• Vi har stor kunnskap om miljøvennlige produkter og materialer og hjelper deg med plantegninger, møbleringsplaner, materialvalg og fargesetting, belysningsplaner inne og ute, totalprosjektering og anbudsunderlag.
• Vi tegner også spesialløsninger for alt fra kjøkken, garderober, bad, samt interiør elementer som peis og hyller.
• Brukernes behov og en god design prosess er essensielt i hvordan prosjektet blir til slutt og en god prosess er vårt fokus.
• Vi har et stort nettverk av leverandører som vi jobber tett sammen med for å optimalisere kundens opplevelse. Vi tegner og prosjekterer interiøret fra konsept til planleggingsfase til ferdig resultat.
• Våre oppdragsgivere er opptatt av kvalitet, gode prosesser og helhetlige løsninger.
• Skal din bedrift omorganiseres, flytte til nye lokaler eller fornye sin identitet?
Vil du oppdatere et gammelt, slitt og utdatert interiør og fornye det til et sted som gir deg ro, harmoni og energi?
• Vårt mål er å øke trivselen hvor du bor og jobber med optimal funksjonalitet og høy estetikk.
• Medlem av NIL (Norske interiørarkitekters og møbeldesignernes landsforening)

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet