Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rema 1000-talentene:

Søsken og kjøpmenn i hver sin butikk

Annonse fra REMA 1000

Kristian Risa (30) og Kamilla Risa (34) er søsken og kjøpmenn for hver sin Rema 1000 butikk i Stavern og Larvik. De både samarbeider og konkurrerer.

REMA 1000: Det beste med Rema 1000 er systemet rundt og følelsen av å aldri stå alene selvom man er selvstendig næringsdrivende, forteller Kamilla Risa.

Søskenparet fra Stavern har drevet med franchise i Reitangruppen siden de var tenåringer. Bare 19 år startet Kamilla som franchisetaker ved Larvik Jernbanestasjon. Veien videre tok henne både til Sandefjord, Tønsberg og Oslo. Kristian jobbet mange år ved Kamilla sin side, før han selv fikk muligheten som franchisetaker i en alder av 24 år.

I dag er søskenparet kjøpmenn ved hver sin Rema 1000 butikk i Stavern og Larvik, og de kunne ikke hatt det bedre.

- Det å få komme tilbake til hjembyen og ta over hver sin Rema 1000 butikk, det var jo hele tiden det store målet og en drøm for oss begge, forteller Kristian Risa.

- Det er nok mange kunder som tror at vi akkurat har startet med det her, men vi har altså vært i systemet en stund, forteller Kamilla.

Sunn konkurranse

Søskenparet har jobbet mye sammen siden de startet i bransjen og kjenner hverandre på godt og vondt. 

-  Vi er egentlig veldig like, nesten litt for like noen ganger, forteller Kamilla og ler. Vi har begge to et stort konkurranseinstinkt, og Kristian kanskje litt mer enn meg noen ganger.

- Kunder i butikken kommer stadig bort å spør om hvem av oss som leder denne måneden, sier Kamilla. De syns det er veldig morsomt at det er litt konkurranse mellom oss.

- Ja, og denne måneden leder jeg, legger Kristian til og smiler.

Det er ikke bare en butikk for oss, det er livet og hjemmet vårt. Vi er vår egen butikk.

Kamilla Risa, Rema 1000

Søskenparet er nøye med å poengtere at det er sunn konkurranse det er snakk om, og at de ønsker hverandre det beste.

- Vi hjelper hverandre så godt vi kan. Er det for eksempel sykdom i en av butikkene deler vi på de ansatte, forklarer Kristian.

- Vi pusher hverandre hele tiden og det er fint å ha en i samme situasjon som man kan dele erfaringer med, forteller Kamilla. Vi lærer mye av hverandre.

GODE KUNDER: Det kommer stadig kunder bort til Kamilla for å slå av en prat, og latteren sitter løst.

Butikken er livsverket

Som kjøpmann i Rema 1000 driver man sitt eget selskap lokalt og er helt selvstendig, men søskenparet forteller at de aldri har følt seg alene. 

- Det beste med Rema 1000 er det gode systemet rundt og følelsen av å aldri stå alene, forteller Kamilla.

- Eierskapsfølelsen til butikken er helt spesiell, forteller Kristian. Det er ikke bare en butikk for oss, det er livet og hjemmet vårt. Vi er vår egen butikk.

Rema 1000 er et system som ser mennesker og vi er begge to et resultat av det.

Kristian Risa

Å være kjøpmann er en livsstil og kan være krevende til tider, men kjøpmennene forteller at de får god hjelp av sine ansatte og skryter uhemmet av dem.

- Vi setter stor pris på våre ansatte, de forstår at butikken er livsverket vårt og tar ansvar i jobben. Det er et helt spesielt samhold i Rema 1000, forteller Kamilla.

Kjøpmennene forteller også at de er blitt veldig glad i alle de flotte kundene.

- Det er nesten rart, men man blir veldig glad i kundene også. Vi har mange faste kunder og etter mange besøk blir man godt kjent, forteller Kamilla.

SUNN KONKURRANSE: Søskenparet stiller opp for hverandre når det trengs, men legger ikke skjul på at det er litt konkurranse mellom dem.

Løfter frem talenter

Rema 1000 er kjent for å løfte frem talenter og se mennesker som gjør en god jobb. Det kan Kristian og Kamilla bekrefte.

- Det er et system som ser mennesker og vi er begge to et resultat av det, forteller Kristian.

- Vi hadde ikke vært der vi er i dag om det ikke hadde vært for det gode systemet til Rema 1000 og Reitangruppen. De har støttet oss og hjulpet oss hele veien, forteller Kamilla. 

Før Kristian tok over som kjøpmann ved Rema 1000 Veldrebakken gikk han Rema-skolen. Rema 1000 har sitt eget talentprogram for kjøpmenn, og i 2016 fullførte Kristian programmet som drar seg over ett skoleår fordelt på åtte samlinger.

- Rema-skolen var helt topp og kursholderne var noen av Norges beste kjøpmenn. Jeg er ydmyk over den sjansen Rema 1000 har gitt meg, forteller Kristian.

Vi gjennomfører i dag en kort undersøkelse og setter stor pris om du svarer på noen få spørsmål: KLIKK HER!

REMA 1000 Rjukan

Åpningstider

Man-fre: 07.00 - 23.00

Lør: 08.00 - 21.00

Søn: Stengt*

* Søndagsåpent i turistsesong

Adresse

Såheimsveien 2, 3660 Rjukan 


Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet