Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her kan du få juleønsket ditt oppfylt:

- Vi gir deg en stressfri julehandel

Annonse fra Høyer Skien

Mari Aastad og Tone Mercedes Bøckman ved Høyer Skien ønsker å bidra til en mindre stressende julehandel. Derfor kom de opp med et julegavekonsept de håper vil hjelpe mange.

PAKKER INN: En fin innpakkningen er nesten like viktig som selve gaven, forteller Tone og tar seg god tid.

- Vi vil at det skal være enkelt. Det er veldig mange som syns at det å handle julegaver er noe stress, og at det er vanskelig å finne gode julegaver, forteller Mari. 

- Vi tenker spesielt på gutta, legger Tone til. De syns ofte det kan være vanskelig å kjøpe noe til damene sine, men nå kan damene selv komme innom butikken og plukke ut det de ønsker seg, så passer vi på at gutta får beskjed.

Stressfri julehandel

Konseptet er inspirert av lister folk lager til bryllup og dåp, der det fylles ut en ønskeliste som butikken sender til familie og venner. 

- I julen kan du nå fylle ut din egen ønskeliste her hos oss, som vi sender på sms til oppgitt person. Vedkommende kan så bestille gaven over sms og betale via vipps. Deretter pakker vi fint inn og gaven kan hentes i butikk. Vi kan også sende om det er ønsket. Null stress, forteller Tone. 

- Vi er veldig privligerte i dag og har det meste. Derfor håper vi dette kan være med på å gi folk gaver de virkelig ønsker seg til jul. Gaver som ikke bare blir liggende, sier Mari.

- Den beste følelsen er jo å kunne gi en gave som du vet at personen har ønsket seg.

Den beste følelsen er jo å kunne gi en gave som du vet at personen har ønsket seg.

Mari Aastad, Høyer Skien

Jentene passer også på at folk ikke får to av samme ting og sender en sms til personene som har fått tilsendt en liste, med beskjed om at noe er kjøpt.

- Vi kommer også til å trekke ut én person som får ett av ønskene på listen sin oppfylt, forteller Tone.

Se koselig film av konseptet i toppen av saken! NB: Husk lyd for ekstra julestemning.

JULEBUTIKK: Mari og Tone gjør butikken klar til jul.

Bruk byen din

For mindre enn ett år siden åpnet Høyer Skien dørene på Arkaden, og butikkeierne forteller at det har vært skummelt å være en av de første til å åpne, men at det er spennende å være en del av en slik satsing.

- Arkaden er et senter i endring og det tar tid å snu kjøpsmønsteret til folk, men vi merker en sakte endring i hvordan folk bruker byen og det strømmer stadig flere kunder til, forteller Tone.

Videre forteller hun at de gleder seg til julehandelen i sentrum og håper folk velger å bruke byen når de skal ut for å handle gaver.

- Vi ønsker som sagt å bidra til en stressfri julehandel, men ikke minst, masse god julestemning, sier Tone.

JULEBUTIKK: Vinduene er pyntet og juleutstillingen er på plass.

Trenger ikke lenger reise til storbyen

Høyer Skien prøver å gå lengst mulig for kundene sine og er opptatt av å lytte til etterspørselen.

- Vi vil være en lokal butikk som tilbyr kvalitet og et rikt utvalg varer. Hos oss finner du både enkle basisplagg og spennende krydder, sier Mari og smiler.

- Det skal være god stemning, spennende utvalg og personlig oppfølging. Å tilby en opplevelse er viktig for oss.

- For litt siden hadde jeg en kunde som hadde vært over alt, på leting etter et par sko. Hun hadde vært i både Oslo og London, men endte opp med å finne skoene her hos oss, i hjembyen sin. Det vil si at man ikke lenger må til storbyen for å finne de kule tingene, man får dem her, avslutter Tone.

Åpningstider

Mandag - fredag: 09.00-20.00

Lørdag: 10.00-18.00


Adresse

Arkaden, Bruene 1

Skien, Norway 3724

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet