Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Grenlandsbedrift er med på å bevare verdens kulturarv

Annonse fra Norner

Drammensfirmaet Piql har utviklet en teknologi for å lagre data på et lagringsmedium med en levetid på minst 500 år. Norner har vært forskningspartner underveis, og grenlandsbedriften har utviklet emballasjen som dataene skal oppbevares i.

Vatikanbiblioteket – som sitter på uerstattelige kulturskatter – har fattet interesse for den norskutviklede løsningen. – Vårt mål er å bevare verdens kulturarv, og i vår mening har Piql den beste og sikreste løsningen, sier Luciano Ammenti, CIO i Vatikanbiblioteket.

Uttesting hos Norner

– Vi startet vårt samarbeid med Piql allerede i 2012 med å skrive et prosjektforslag til Forskningsrådet for å få utviklingsstøtte, sier direktør for forretningsutvikling hos Norner Lars H. Evensen. – I forslaget sa vi at vi skulle utvikle en løsning for langsiktig lagring av data av betydning for menneskeheten – det menneskelige, digitale DNA. Det var rimelig ambisiøst, men nå er vi der.

Vårt mål er å bevare verdens kulturarv, og i vår mening har Piql den beste og sikreste løsningen

Luciano Ammenti, CIO i Vatikanbiblioteket

Piql har utviklet teknologien for å lagre digitale data på en film med svært høy oppløsning. Norner har vært med som forskningspartner for å teste filmen.

– Vi har akselerert aldringsprosessen slik at vi kan se at den tåler mange, mange års lagring under kontrollerte betingelser, sier Evensen. – Vi har aldret filmen slik at den tilsynelatende er 500 år gammel, og Piql har testet at det er mulig å lese dataene fra lagringsmediet.

VEKST: Norner er inne i en sterk vekstperiode, forteller Business Development Director Thor Kamfjord (til venstre) og CEO Kjetil Larsen. Selskapet har godt med oppdrag og skal ansette flere folk.

Må beskytte filmen i 500 år

Ikke bare må filmen tåle å bli oppbevart i 500 år og mer. Den må kunne håndteres og emballeres på en trygg måte.

– Vi har utviklet materialet som brukes i eskene som filmen oppbevares i, og vi har vært med på å utvikle designet, forklarer Evensen.

Når en har noe som skal oppbevares i 500 år og lenger, så må emballasjen holde like lenge, og den må ikke ødelegge innholdet.

– Alle materialer degraderer litt, også denne plastemballasjen forklarer Evensen. – Da må vi vite at degraderingsproduktene – små mengder avgasser – ikke er aggressiv mot filmen slik at den blir fortere degradert. Det er også viktig at ikke filmen ødelegger plastmaterialet. Derfor har vi samtestet dette og sett at ikke materialene har noen negativ innvirkning på hverandre.

– Vi har jobbet i et veldig langsiktig perspektiv og sett på alle eventualiteter som kan gå galt. Det har vært Norners rolle i prosjektet. 

Lagres for evigheten

– Dette er en rå innovasjon som gjør at vi kan emballere et lagringsmedium og sørge for at informasjonen som skal lagres, kan ligge trygt uten risiko for tap av data i over 500 år, kanskje så mye som 1000 år, sier Business Development Director Thor Kamfjord. – Vi har brukt vår helt grunnleggende plastkompetanse for å jobbe fram en plast som ikke påvirker datalagringsmediet, og ikke brytes ned eller ødelegges. Dette er eksempel på innovasjon der vi har vært sentrale med vår materialkunnskap.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet