Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nglass:

Moderne løsninger og håndverkstradisjoner

Annonse fra Nglass

Nglass er et allsidig glassmesterfirma som kombinerer nye ideer og løsninger med tradisjonell fagkunnskap. Det betyr at Nglass kitter vinduer med linoljekitt etter gammeldags håndverkstradisjon samtidig som de leverer spesialtilpassede interiørløsninger i herdet glass.

SKJEVT: Gamle hus er alltid skjeve. Det gjør ikke noe når en kan benytte glassdør.

Nglass er totalleverandør innen bil- og bygningsglass. Det vil si at selskapet gjør det meste fra å skreddersy dusjløsninger til å bytte ruter i anleggsmaskiner. 

En bransje i endring

– Allsidighet. Vi fikser det aller meste innen glass, svarer daglig leder i Nglass Morten Mitchell når vi spør hva Nglass er gode på. – Du kan si at vi er spesialister på å finne gode løsninger i glass.

De fleste kjenner Nglass som Nenset Glassverksted AS. Selskapet endret profilering i forbindelse med flyttingen til Rødmyr industriområde.

– Vi skifter selvfølgelig isolerglass i eksisterende vinduer. Det er vesentlig rimeligere enn å skifte hele vinduet, sier glassmesteren. – Tidligere glasset vi vinduer, men nå kommer de ferdig glasset fra fabrikk. Markedet endrer seg kraftig hele tiden, og vi må finne nye nisjer for vår virksomhet.

Gamledags, tradisjonsrik glassmestervirksomhet med linoljekitt og 3 millimeter glass er erstattet av en ny virkelighet med hele glassvegger og løsninger bare begrenset av fantasien.

Sykkelfabrikken

– Vi utvikler oss hele tiden for å følge med i markedet. Når kunder kommer til oss med sine ønsker, så svarer vi at «det klarer vi», understreker Mitchell. – Jobben på Skien Cykkelfabrik er typisk for oss. Vår styrke er allsidigheten og at vi er gode til å finne de løsningene som kundene ønsker. I den nye sykkelfabrikken i Kverndalen har vi kombinert glassvegger og glassdører med de bygningsmessige kvalitetene i et sveitserhus som er over 100 år gammelt.

Nglass er opptatt av å levere den beste løsningen, selv om ikke det alltid blir det billigste. – Vi finner de beste løsningene og legger vår stolthet i å levere skikkelig håndverkskvalitet. Vi passer på at kundene våre får det beste, og det er grunnen til at vi har vært så lenge i markedet og har klart oss så bra.

VERKSTEDET: Jonatan Dahl og Morten Mitchell ved vindusrammen som er spesialtilpasset en åpning i bygget til Skien Cykkelfabrik.

Selger uteromsløsninger

– Jeg vil påstå at vi kan levere alt av interiørløsninger der glass er involvert, sier Mitchell. – Vi jobber mot privatmarkedet og leverer også mye vinterhager og uteromsløsninger. Vi leverer innglassede verandaer på spesialmål. Det er produkter vi har jobbet med i mange, mange år, så vi finner optimale løsninger.

Vi utvikler oss hele tiden for å følge med i markedet. Når kunder kommer til oss med sine ønsker, så svarer vi at «det klarer vi»

Morten Mitchell

Nglass har også kompetanse på glassrekkverk, og Mitchell er opptatt av at slike rekkverk bør monteres av fagfolk. – Det ser enkelt ut å gjøre jobben selv, men glass er et spesielt materiale som skal ha godkjenninger. Vi har kompetansen som kreves for å gjøre slike jobber, og vi leverer rekkverk som er testet og godkjent av SINTEF i Trondheim.

– Vi leverer dusjnisjer og baderominnredninger, og vi er gode på glassløsninger over kjøkkenbenker. Og så skifter vi ruter på anleggsmaskiner. Spennet er stort. Kom til oss med problemene dine. Kom til oss når du vil ha et glass, avslutter glassmester Mitchell med et stort smil.

BYGGEPLASS: Vindusrammen som ble laget på verkstedet skal inn i den buede åpningen bak morten Mitchell.
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet