Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjøpmannen med hjerte for bygda

Annonse fra REMA 1000

I ni år har Atle Bringsås hjulpet lokalsamfunnet i Seljord på flere områder enn de aller fleste.

SPRÅKSTUDENT: Mihretab Haile er språkstudent hos Atle og jobber deltid ved siden av studier. Han er veldig glad i jobben sin og forteller at han har fått et mye større nettverk.

Gjennom 20 år har kjøpmann Atle Bringsås tatt inn flyktninger for å drive språkopplæring i egen butikk, og i 2015 fikk kjøpmannen Integreringsprisen av Seljord Kommune og Røde Kors for innsatsen han gjør. Året etter fikk han Ansvarsprisen av Rema 1000, en pris som går til Rema 1000-mennesker som har utmerket seg ved å ta ansvar langt utover det som forventes av dem.

Siden den tid har han hjulpet enda flere inn i jobb, men også flyttet butikken 300 meter inn i splitter nye lokaler. 

- Vi flyttet inn på fire og et halvt døgn. Alle ansatte sto på dag og natt, de er helt fantastiske hele gjengen forteller Atle Bringsås, som er tydelig fornøyd med sin nye butikk. 

Brenner for integrering

Er det en ting Atle brenner for, så er det integrering. For han betyr integrering mye mer enn bare det å hjelpe innvandrere med språkproblemer inn i jobb.

- Når folk hører ordet integrering så tenker de fleste kun på innvandrere, men for meg handler integrering om alle som av en eller annen grunn har falt utenfor samfunnet forteller kjøpmannen.

Han har også flere ganger hørt folk klage over hvor lei de er av å måtte betale for dem som ikke drar lasset selv. 

- Da sier jeg heller til dem, ta å hjelp dem inn i jobb da, så slipper du å betale for det. Dette tenker jeg er fornuftig å drive med uavhengig av hvilke politisk ståsted man har.

Jeg mener at alle som driver næring, spesielt på små plasser, burde bruke hverandre.

Atle Bringsås, Rema 1000

Atle er veldig nøye med hvordan det hele foregår, og har gjennom flere år hatt et tett samarbeid med både Nav og flykningskontoret.

- Jeg syns det er viktig å få frem at jeg ikke subsidierer lønnsprosenten med gratisarbeid. Jeg gjør ikke dette for å tjene penger, jeg gjør det fordi jeg brenner for det, forteller en engasjert Bringsås. 

LOKALSAMFUNNET: For Atle er lokalsamfunnet viktig og det er mange som kjenner han.

Rema 1000 sin største styrke

I Rema 1000 oppfordres det til å bidra i lokalsamfunnet og alle kjøpmenn i kjeden driver egeneide bedrifter som skatter til sin lokale kommune.

- Det er helt klart med på å skape en sterk eierskapsfølelse til bedriften, forteller Bringsås. Vi har frihet til å ta egne valg og gjøre som vi vil, selvfølgelig innenfor visse rammer Rema 1000 har satt, men det tror jeg er bra.

- Jeg tror Rema 1000 sin største styrke er nettopp det at de har lokale kjøpmenn som tar egne valg. Det er den lokale kjøpmannen som kjenner på hva som er rett og galt i forhold til sitt lokalmiljø.

GODT MILJØ: På Rema 1000 Seljord sitter latteren løst, og noe av det Mihretab setter mest pris på ved jobben er miljøet og de gode kollegaene.

Reddet lokalt bakeri

Som tidligere nevnt bidrar Atle til lokalsamfunnet i Seljord på flere måter. Da han i 2014 fikk vite at det over 100 år gamle Aasmundsen bakeri var konkurstrua, reagerte han med en gang og ringte regionssjefen i Rema 1000. Han ville ta inn mer av det lokale brødet for å støtte den lokale bakeren.

- Jeg mener at alle som driver næring, spesielt på små plasser, burde bruke hverandre. Ta vare på lokale verdier, for det er jo i bunn og grunn kundegrunnlaget vårt, avslutter Bringsås. 

I dag selger Aasmundsen bakeri brød til alle Rema 1000 butikkene i Grenland, samt Seljord, Bø og Notodden. De har økt omsetningen og ansatt flere folk.

REMA 1000 Rjukan

Åpningstider

Man-fre: 07.00 - 23.00

Lør: 08.00 - 21.00

Søn: Stengt*

* Søndagsåpent i turistsesong

Adresse

Såheimsveien 2, 3660 Rjukan 


Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet