Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Connections:

Spesialister på reiser og events

Annonse fra Connections

Om Connections i Sandefjord er et reisebyrå med kompetanse på events eller et eventbyrå som selger flybilletter – det er ikke lett å si. Uansett - Connections er spesialister på firmaturer, incentives og events for næringslivet, og i Larvik har selskapet sitt eget byrå som selger ferieturer.

DUBAI: Connection AS sender kunder til destinasjoner over hele verden. Her er en gruppe på ørkensafari i Dubai.

– Vi har tre forretningsområder: sport travel management, firmaturer og events og tradisjonell reisebyråvirksomhet, forklarer daglig leder og innehaver av Connections AS i Sandefjord Marianne Reistveit. 

Merverdi for kundene

– Ulike selskap og ulike bransjer har forskjellige forventninger til hva de skal sitte igjen med etter en firmatur. Det gjelder for oss å ta tak i selskapenes egenart og ønsker og sette sammen en reise som speiler bedriftens kultur og destinasjonen. Når vi får det til å stemme, så skaper vi en ekstra verdi for kunden, forklarer Reistveit.

Dersom målet er teambuilding, er ikke London en riktig destinasjon. Da velger man heller et reisemål der deltakerne er mye sammen og blir kjent med hverandre. Er det en premie for god innsats, kan London være et godt valg.

– Om dere skal arrangere en reise for en kulturinstitusjon eller en mekanisk bedrift, hvordan jobber dere?

– Vi tar utgangspunkt i bedriftens formål med turen. Skal det være belønning for god innsats og gode resultater, og er det en ledelse som vil vise at selskapet setter pris på medarbeiderne? Da hører jeg kos, god stemning og små ting som understreker formålet. Det kan være spaopplevelser eller en tur til et slott i Skotland. Da føler medarbeiderne at dette er noe bedriften gjør spesielt for meg.

Vi har tre forretningsområder: sport travel management, firmaturer og events og tradisjonell reisebyråvirksomhet

Marianne Reistveit, Connections

Er formålet med reisen å riste medarbeiderne sammen, så har Connections medarbeidere en større oppgave. Da kan det være at de ansatte skal utfordres på nye måter, og det kan være krevende.

– Vi gjør jobben, uansett formål. Det er en god løsning for mange kunder, for det koster også at ansatte bruker tid på å sette sammen reise og arrangementer på turen. Vi er eksperter, vi kjenner mulighetene og jobber effektivt, sier Reistveit.

– Og ikke minst så har vi rutiner om noe skjer. Blir et fly kansellert, er det vi som tar oss av problemene og har ansvaret for å finne løsninger. 

MERVERDI: Vi er eksperter, vi kjenner mulighetene og jobber effektivt, daglig leder og innehaver av Connections AS i Sandefjord Marianne Reistveit. Derfor er det ofte lønnsomt å la oss organisere reise og opphold.

I Telemark

– En av grunnene til at vi jobber spesielt mot Telemark, er at vi arrangerte reisene for Odd da laget spilte Europacup for noen år siden. Det er en spesialitet for oss å sørge for at idrettslag kommer seg enkelt til kamper i utlandet, forklarer Reistveit. – Nå jobber vi på samme måte med Sarpsborg 08, som er kommet til gruppespillet. Sportsreiser har blitt ganske stort for oss, og vi har fire medarbeidere som har spesialisert seg på sport travelt management.

Connections står fremdeles for Odds reiser til bortekamper. – Europacupen gjorde at vi ble godt kjent med klubben, også med sponsorer og supportere som har vært med på turene. Det gjør at jeg har hjertet i Grenland, og vi synes det er spennende å jobbe mot næringslivet i det området. 

Event og reiselogistikk

Connections startet med firmaturer og events da selskapet ble etablert i 2007 med to ansatte. Nå er det 24 medarbeidere som hjelper kunder på beste vis.

– Flyreiser hører ofte sammen med events, forklarer Reistveit, så i 2010 fikk vi agentur på flybilletter. Det er en ganske unik kombinasjon. Det er ikke vanlig at eventbyråer selger flybilletter. Vi i Connection tilrettelegger for events. Vi kan teknikken rundt eventproduksjon for større grupper, vi vet hvordan vi skal skape gode arrangement. Og det kombinerer vi med reiselogistikken som kreves. Det er en kombinasjon vi er ganske alene om.

Connection samarbeider med tekniske arrangører, men står selv for innleie av artister og regien når det er store events som skal gjennomføres.

– Store events foregår ofte utenlands, forteller Reistveit. – Skal en bedrift ha et event i f.eks. Budapest, er det praktisk at den som har ansvaret for eventet, snakker språket og kjenner de lokale forholdene der. Samtidig er det viktig at vi som arrangør kjenner verdiene i selskapet vi jobber for, og har forståelse for hva de ønsker å oppnå med eventet. Det er i det området vi har vår spisskompetanse – i rommet mellom et tradisjonelt reisebyrå og et eventbyrå. 

Vi i Connection tilrettelegger for events. Vi kan teknikken rundt eventproduksjon for større grupper, vi vet hvordan vi skal skape gode arrangement

Marianne Reistveit, Connections

Reisebyrå i Larvik

Ferieturer er Connections tredje virksomhetsområde. Selskapet har reisebyrå i Larvik med to ansatte. – Det er ikke så mange reisebyrå igjen i landet, men vi er veldig fornøyde med butikken vår i Larvik. Vi øker salget av både cruise og charter måned etter måned.

– Storbyweekender ønsker de fleste å bestille selv, men en chartertur kan bli en ganske kompleks bestilling. Det kan vi hjelpe kundene med, og det koster ikke noe ekstra. Vi gjør hele jobben gratis. Fortjenesten vår ligger i provisjonene, og blir ikke belastet kundene.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet