Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra kjøpmannsdisk til selvbetjente kasser

Annonse fra Butikkpartner AS

Matvarebransjen har alltid drevet innovasjon. Nye produkter og mer effektive løsninger har hele tiden vært viktig. Utviklingen har gått fra kjøpmannsdisken til selvbetjente kasser, og nye produkter testes ut på kundene hele tiden.

SELVBETJENT: Det er veldig greit å bruke de selvbetjente kassene, sier Pamela Montero.

– Netthandel er en typisk innovasjon for oss, sier daglig leder i Butikkpartner AS Terje Moen. – Vi har testet ut netthandel på Meny Myren i Skien. Kundene bestiller varene på nettet og får dem levert på døren eller henter selv i butikken. Denne handelen har mer enn doblet seg det siste året. Vi har tro på netthandel og ønsker å være i front av den utviklingen.

Butikkpartner har tatt i bruk selvbetjente kasser i Meny-butikkene på Myren, Lietorvet og Brotorvet. Antall brukere vokser. Den yngste kundegruppen var kjappe til å ta i bruk de selvbetjente kassene, og de eldre kundene følger etter. 

Sortiment

Leverandørene tester hele tiden nye produkter, og det har aldri vært så stor innovasjon på dette området som de siste to årene. Ikke alle produktene slår like godt an, men noen får fotfeste hos kundene.

– Vi får også mange henvendelser fra kunder som har smakt ulike matvarer i utlandet. Vi hører på kundene våre og forsøker alltid å skaffe de varene som etterspørres, sier kjøpmann Geir Andreassen på Meny Brotorvet. 

– Ønsker kunden min en spesiell vare, så skaffer vi den.

Leverandørene tilpasser produktene sine til mindre husholdninger. Det blir fler og fler husholdninger med en eller to personer. Dermed blir pakningene mindre. 

Lokalmat en suksess

– Er det først og fremst leverandørene som står for innovasjonen i matvarebransjen?

– Nei, vi må hele tiden tilpasse oss, svarer Moen. – Folk er opptatt av at maten er lokal og kommer rett fra produsenten. På Meny Myren og Meny Lietorvet har vi satset ekstra på lokalmat. Vi har samlet produktene og viser med tydelig skilting at «Her finner du lokale produkter». Resultatet er at andelen lokalmat i de to butikkene er mye større enn ellers i regionen og landet for øvrig. Vi ønsket å satse på denne nisjen, og det er innovasjon i praksis.

– Vi bestemte oss for denne satsingen i 2013. Da tok vi kontakt med Bodil Nordjordet og fikk gode tips om produsenter vi kunne jobbe videre med. Neste steg var å invitere småskalaprodusentene til butikkene våre og gi dem plass i lokalene. Det var noe nytt, for dette var en type leverandører vi ikke hadde erfaring med. 

På Meny Myren og Meny Lietorvet har vi satset ekstra på lokalmat. Vi har samlet produktene og viser med tydelig skilting at «Her finner du lokale produkter»

Terje Moen, Butikkpartner

Enkelt

Kundene er også opptatt av en enkel hverdag. Det betyr at butikkene tilpasser seg ved å tilby ferdige middagsforslag, der ulike produkter blir samlet i et forslag til dagens middag – enten ferdig fra varmeskapet eller at ingrediensene er samlet og ferdige til å tilberedes.

– Da vi oppdaget at kundene ønsket forslag på middager, så laget vi et konsept vi kalte «Lett å bli mett». Vi tilbyr lunsj og middag fra varmeskapet, og vi tilbyr frokost i form av ferdigsmurt, forklarer Moen. – Tacobagetter ble lansert i 2011, og fram til i dag har vi solgt ca. 1,3 millioner enheter. Vi har også lunsj-brett og frokostpakker, vi smører bagetter, horn og te-briks, og vi har et utvalg av dagens middag som varieres gjennom uka. Dette er tilbud som vi har jobbet fram selv.

– Hvordan forgår denne innovasjonen hos dere?

– Vi har jevnlige møter, der vi analyserer hva som skjer i dagligvarebransjen. I og med at vår sektor er kjedestyrt, er butikkene likere enn de var tidligere. Vi må se hvordan vi kan få kundene til å trives i våre butikker slik at de får lyst til å komme tilbake til oss. Det betyr at vi må være frampå og teste ut nye ting, forklarer Moen. – Vi diskuterer hele tiden hva vi kan gjøre for å bli bedre.

Skaper våre egne butikker

– Vi jobber hele tiden med detaljer, forklarer Geir Andreassen. – Vi ser på lyssetting av butikkene. Hvor går kundene? Hvor skal det stå smaksprøver? Kjedekonseptene er en ting. De er tydelige og detaljert utformet, men vi må skape våre egne butikker som er lokale og tilpasset kundene våre. Det jobber vi mye med.

Vi må se hvordan vi kan få kundene til å trives i våre butikker slik at de får lyst til å komme tilbake til oss.

Terje Moen, Butikkpartner

Da Menybutikken på Lietorvet ble bygget om, valgte Butikkpartner en del andre løsninger enn kjeden ønsket. Det ble gjort fordi eieren ønsket å utforme butikken nøyaktig slik de tror kundene ønsker. Kjøttdisken fikk en utforming som ligner kjøttdisker fra 90-tallet. Den er inspirert av fiskehandleren og slakteren fra tidligere tider.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet