Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fagflis Grenland leverer:

Norges første kirke med ventilert fasade i flis

Annonse fra Fagflis Grenland

Lysø Flis & Naturstein, bedre kjent som Fagflis Grenland leverer flis til det som blir norges første flislagte kirke. - Dette er det mest spennende prosjektet vi noen gang har vært med på, forteller daglig leder, Fredrik Lysø.

SPENNENDE: Fredrik Lysø forteller at det skal noe til for å toppe dette spennende prosjektet. (Foto: Oda Waale Haugen)

I august startet jobben med å flislegge Østre Porsgrunn kirke, som blir den første flislagte kirken i Norge. 

- Det finnes ingen andre kirker i Norge med ventilert fasade i flis. Den blir helt unik forteller Fredrik Lysø, daglig leder hos Fagflis Grenland. 

Han forteller også at det har vært en lang prosess i forkant av prosjektet.

- Vi var en av flere leverandører som ble vurdert av entreprenør, og til slutt sto det mellom oss og en annen leverandør. I januar fikk vi begge i oppgave å lage en prøvevegg inne i den eksisterende kirkestua, hvor vi skulle vise hva vi kunne levere. Det var en morsom oppgave, og når det ble klart at det var vi som fikk jobben gikk turen rett til Italia. Der ligger flisfabrikken Mirage, som leverer den hvite spesialproduserte flisen vi bruker, forteller han.

3000 kvadratmeter flis

Fagflis Grenland leverer nærmere 3000 kvadratmeter med spesialproduserte fliser til kirken. 1700 kvadratmenter utvendig og resten innvendig.

- Det er fasaden på dette bygget som får mest oppmerksomhet, men det skal legges fliser på alle vegger også innvendig. Det blir slipt betong på gulvet og eikespiler i taket som sammen med de hvite flisene kommer til å gi en spesiell atmosfære, forteller Lysø. 

Fasaden vil være synlig fra innsiden av kirken, gjennom store vinduer. Tanken er at det skal se ut som fasaden fortsetter inn i bygget.

Det finnes ingen andre kirker i Norge med en flislagt fasade som denne. Den blir helt unik.

Fredrik Lysø, Fagflis Grenland

- Vi må også ta av oss hatten for arkitekt Espen Surnevik, som har tegnet kirken. Ingenting av dette hadde vært virkelighet om det ikke var for han.

Videre forteller han at det var Surnevik som ville ha så hvite fliser som mulig, noe som ble tatt med i beregningen da råstoffene skulle blandes.

- Resultatet er glimrende, og hvitere enn dette får man ikke i denne typen kvalitet, sier Lysø.

Han forteller også at flisen er helt vedlikeholdsfri, og at det ikke vil feste seg smuss eller møkk på den ventilerte fasaden de leverer.

- Eller det vil si, det vil feste seg, men det går vekk ved vask. Denne type flis er helt tett, noe som innebærer at smuss ikke vil trenge inn i den. Kirken vil holde seg hvit så lenge fasaden rengjøres jevnlig, som alle andre bygg.

FLIS FRA ITALIA: Det er tatt opptil 18 hull i flisene som ligger foran vinduene som vist på bilde. (Foto: Oda Waale Haugen)

Studietur til Italia

FORNØYDE KARER: Prosjektleder Steinar Dale fra Tor Entreprenør (t.v.) og Fredrik Lysø er godt fornøyd med fremdriften på fasaden. (Foto: Oda Waale Haugen)

I forkant av byggeprosessen var både arkitekt, prosjektleder, anleggsleder og andre utførende på studietur til Italia for å overvære produksjonen av flisene. Der fikk de se produksjon av baseflisene, samt hjørner og spesialstykker. 

- I slutten av august sendte fabrikken arkitekten som hadde tegnet detaljene knyttet til fasaden for å overvære oppstarten. Han kom i ens ærend for å sette i gang gutta og hjelpe til i starten. Det er det jeg kaller god service, sier den daglige lederen. 

Videre forteller han at italienerne er mildt sagt begeistret for prosjektet.

- De ser verdien av å være med på å forme et slikt signalbygg, sier Lysø. 

Kirken skal stå ferdig sommeren 2019, og Lysø forteller at det virker som de er i rute. 

FLISLEGGER: Tor Entreprenør AS monterer flisene fra Fagflis Grenland.

Unikt prosjekt

Lysø har drevet med fliser i mer enn 20 år, og på spørsmål om det har vært en spennende prosess svarer han med klar tale: 

- Absolutt. Vi er jo ikke overraskende veldig opptatt av fliser, og når vi får mulighet til å levere noe så unikt som dette blir vi mildt sagt begeistret. For oss blir det ikke stort større enn dette, og jeg er klar over at det skal noe til for å toppe dette, sier Lysø og smiler. 

Hvor lang holdbarhet er det på slike fliser? 
- Det er ikke noe holdbarhetsdato. Denne kirken kommer til å stå i mange hundre år, avslutter Lysø.

Adresse:

Bedriftsveien 30,

3735 Skien

Åpningstider: 

Mandag-fredag: 07.00 - 18.00

Lørdag: 10.00 - 15.00

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet