Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Bjørn Harry Schønhaug)

Vekst i Grenland:

- Vi arrangerte Norges første Gründeruke

Annonse fra Vekst i Grenland

Hvert år arrangeres Gründeruka Telemark, som en del av den internasjonale Global Entrepreneurship Week. - Ikke alle vet at vi var det første fylket i Norge til å arrangere denne uken, forteller prosjektleder Tone Allum.

INNOVASJON OG UTVIKLING: Tone Allum håper Gründeruka kan være med på å få andre til å tenke utvikling og innovasjon. (Foto: Oda Waale Haugen)

- I 2011 besøkte vi Danmark og deres gründeruke, «Iværksetterugen». På dette tidspunktet hadde danskene arrangert dette i fem år, og som første fylke i Norge arrangerte vi Gründeruka i 2012, og har gjort det hvert år siden. Det forteller prosjektleder for Gründeruka, Tone Allum.

Gründeruka er Telemarks gründer og- innovasjonsuke, og har til formål å fremme og utvikle entreprenørskap, samt inspirere etablerte bedrifter til vekst. 

- Det har hele tiden vært fokus på at det skal være arrangementer hele uken, for forskjellige målgrupper, ulike steder i fylket, sier Allum.

Startgropa

I fjor introduserte Gründeruka et nytt arrangement ved navn Startgropa, som de i år gjentar etter stor suksess.

- Startgropa foregår over to dager på Kragerø Resort. Det er et spennende arrangement med et tettpakket program, og en pitchekonkurransen første dagen. Det er en viktig del av arrangementet og et av høydepunktene, forteller Allum. 

I potten ligger det to premier; 100 000 kroner til beste idé fra Vekst i Grenland og Flying Start-prisen fra R8.


FJORÅRETS VINNERE: SagaOppsyn vant pitchekonkurransen og 100 000 kroner under Startgropa i fjor. (Foto: Bjørn Harry Schønhaug)

I fjor var det Kragerøbedriften SagaOppsyn som vant pitchekonkurransen. De tilbyr sensorovervåkning av båter, hytter og fritidseiendeler.

- Å vinne denne prisen har pushet oss til å jobbe videre, og hjulpet oss med å satse. Vi har siden vi vant fått IPR-hjelp og ytterligere finansiering fra Innovasjon Norge, samtidig som selskapet også har blitt tatt opp i inkubatoren til Proventia, forteller gründerne bak idèen, Jo Borkhus, Joost Beerlig og Christian Løken.

Å vinne denne prisen har pushet oss til å jobbe videre, og hjulpet oss med å satse

SagaOppsyn, Beste Idè 2017

Videre forteller gründerne at de opplevde Startgropa som et godt arrangement, hvor de fikk nyttig trening og feedback i forkant av pitching og presentasjoner. De har også noen tips til årets deltakere:

- Ta vare på nettverksmulighetene. Vi har fremdeles kontakt med flere vi møtte på arrangementet. Benytt anledningen til å snakke med folk du ikke kjenner, være sosial, del og lær.

FLYING START: I fjor delte R8 ut prisen «Flying Start» under Startgropa. Denne prisen innebærer blant annet design av nettsider, kontorlokaer i ett år og veiledning. I fjor var det «Brave project» som vant. (Foto: Bjørn Harry Schønhaug)

Gründeruka 2018

Tone Allum forteller at hun opplever økt oppmerksomhet og kunnskap rundt Gründeruka, og at de absolutt har opplevd vekst de siste årene. 

- Günderuka starter mandag 12. november med åpningsarrangement og korte seminarer utover dagen. Internasjonal satsning og IPR  er temaer andre dager. Vekstkonferansen er på onsdag og Startgropa torsdag og fredag. Samtidig er det arrangementer både i Bø, Vinje og Notodden, forteller prosjektlederen. 

Initiativtager er Vekst i Grenland, og med på laget har de privat næringsliv, lokale næringsselskaper, Telemark fylkeskommune, Innovasjon Norge Telemark og Proventia-inkubatoren. Alle regionene i fylket er med og har egne arrangementer i sin region i løpet av uken. 

- Med god hjelp fra våre samarbeidspartnere får vi hvert år arrangert Gründeruka med flere gratis arrangementer. Det er vi veldig takknemlig for, forteller Allum.


Jeg vil motivere andre til å tenke utvikling, innovasjon og muligheten til å starte egen bedrift.

Tone Allum, prosjektleder Gründeruka

- Norge trenger flere arbeidsplasser

Gründeruka betyr mye for prosjektleder Tone Allum, og hun er naturligvis ekstra opptatt av å få andre til å tenke utvikling og innovasjon. 

- Det ikke er noe hemmelighet at Norge trenger flere arbeidsplasser, og at det ennå er mange jobber som ikke er skapt eller oppfunnet.

- Jeg er opptatt av å få folk til å forstå at man også kan skape sin egen arbeidsplass, avslutter hun. 

Etablerertjenesten

- Vekst i Grenland tilbyr gratis hjelp til alle som vurderer å starte egen bedrift. Både gjennom kurs, møteplasser og veiledning hjelper vi på veien til egen bedrift. 

- Etablerertjenesten dekker kommunene Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamle, Kragerø og Drangedal

- Vi tilbyr startoppmiljøer

- Etablerertjenesten arrangerer jevlige Gründerforum og Smartstart kurs. 

Vil du vite mer om etableringstjenesten? Se nettsidene deres her!

Vekst i Grenland IKS eies av grenlandskommunene, og er deres næringsutviklingsapparat. Målet for ViG er å bidra til økt antall arbeidsplasser i regionen. Selskapet arbeider for å gjøre regionen mer synlig og attraktiv. I dette ligger bl.a. aktivt «salg» av regionen, og startopphjelp til nye bedrifter og etablerte bedrifter med en unik ide. ViG holder til i lokaler ved Klosterøya i Skien. 

Adresse: 

Uniongata 18, 3732 Skien

Åpningtider: 

08.00-16.00

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet