Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

SpareBank 1 Telemark går inn som hovedsponsor:

- Vi gjør hverandre sterkere

Annonse fra Vekst i Grenland og SpareBank 1 Telemark

Vekstkonferansen har etablert seg som en av de viktigste næringslivskonferansene i Grenland og arrangeres hvert år i forbindelse med Gründeruka. I år har SpareBank 1 Telemark gått inn som hovedsponsor og begge partene gleder seg til et tett samarbeid.

OPTIMISME: Hanne Gro Haugland og Arent Anfinsen er enig om at det rår mye optimisme i Grenland om dagen. (Foto: Oda Waale Haugen)

I år arrangeres Vekstkonferansen for sjette gang og daglig leder for Vekst i Grenland, Hanne Gro Haugland forteller at hun gleder seg stort til årets konferanse, spesielt nå som de har fått med seg Sparebank 1 Telemark på laget.

 - SpareBank 1 er jo per definisjon med på å bidra til utvikling i regionen og fylket, men jeg opplever at de ønsker å bidra til noe mer enn det. SpareBank 1 Telemark spiller en aktiv rolle i lokalmiljøet gjennom sitt samfunnsansvar, sponsorater og arrangementer i næringslivet, sier den daglige lederen. 

Vekst og optimisme

Hvert år tar Vekstkonferansen for seg et tema og det er ikke tilfeldig at det i år er vekst og optimisme som blir gjennomgangstonen.

- Vi har en strategisk næringsplan og målet vårt i den planen er økt arbeidsplasser minst tilsvarende landsgjennomsnittet. Da vi vedtok dette tenkte jeg at det kom til å bli vanskelig, men vi er der og hadde allerede i 2016/2017 større økning i arbeidsplasser her i Telemark, enn i landet for øvrig. Det er noe å glede seg over, sier Haugland.

SpareBank 1 Telemark vil spille en aktiv rolle i lokalmiljøet gjennom sitt samfunnsansvar, sponsorater og arrangementer i Næringslivet

Hanne Gro Haugland, Vekst i Grenland

En annen som har god grunn til å glede seg til årets konferanse er Arent Anfinsen, banksjef for bedriftsmarked i Sparebank 1 Telemark.

- I tillegg til å være hovedsponsor for vekstkonferansen har vi også gått inn med en foredragsholder som jeg tror folk kjenner godt til, Harald Magnus Andreassen, sjefsøkonom i Sparebank 1 Markets, forteller Anfinsen.

- Harald kan jo best kalles for en infotainer. En som informerer og underholder på en og samme tid, og han gjør det på en veldig god måte, legger Anfinsen til.

- Vi i banken er opptatt av å være med på å skape møteplasser hvor folk treffes og får muligheten til å bli bedre kjent, forteller Arent Anfinsen. (Foto: Oda Waale Haugen)

Slår seg sammen

Sparebank 1 Telemark hadde i flere år sin egen konferanse, men så til slutt at det ville være mye mer hensiktsmessig å slå seg sammen med Vekstkonferansen for å spille på hverandres styrker.

- Vi tenkte at dette ikke er noe vi ønsker å konkurrere med, tvert imot, vi skal heller være med på å bygge det opp, forteller sjef for bedriftsmarked, Arent Anfinsen.

Videre forteller han at det var de som tok initiativ til samarbeidet, og at Vekst i Grenland ikke måtte gjøre den store salgsjobben. Haugland forteller at hun gleder seg til et nytt spennende samarbeid med SpareBank 1 Telemark.

- Vi var faktisk i den herlige situasjonen hvor vi hadde to konkurrerende sponsorer, og det er jo ikke hver dag, sier Hanne Gro Haugland og ler.

Vi tenkte at dette ikke er noe vi ønsker å konkurrere med, tvert imot, vi skal heller være med på å bygge det opp

Arent Anfinsen, SpareBank 1 Telemark

- Sparebanken Sør var vår samarbeidspartner gjennom flere år. Det var en god samarbeidspartner, men etterhvert var det tid for å prøve en «annen dansepartner», forteller Haugland

- Økonomi og gründer henger jo sammen. Det er ingenting som vokser uten økonomi, og selv gründere trenger penger. Det er her vi kommer inn med vår kompetanse, og det som gjør dette samarbeidet veldig godt, forteller Arent Anfinsen i SpareBank 1 Telemark.

Skapt en møteplass

Som tidligere år finner Vekstkonferansen sted på Ælvespeilet onsdag i uke 46. I år faller dette på 14. november. 

- Vi vet at dette er noe folk plotter inn i kalenderen ett år i forveien, og det er klart det er utrolig stas. Da har vi jo på en måte oppnådd det vi ville oppnå. Vi har skapt en møteplass folk ønsker å komme til for å treffe kjentfolk, og selvfølgelig for å få faglig påfyll.

MØTEPLASS: Vekstkonferansen har blitt en viktig møteplass for folk innenfor næringsliv i Grenland. (Foto: Vekstkonferansen)

PROGRAM

08.00-09.00

Innsjekk og frokost 

09.00-09.15

Hedda Foss Five, ordfører i Skien Kommune ønsker velkommen.
Konfransier Niklas Baarli

09.15-09.45

Siri Marte Apneseth 

09.45-10.30

Harald Magnus Andreassen 

10.30-10.45

Pause 

10.45-11.00

Prisutdeling

11.00-11.15

Sigve Sporstøl 

11.15-11.45 

Maria Amelie

11.45-12.45 

Lunsj

12.45-13.30

Moddi & Glenn-Kåre's 

13.30-14.00 

Anita Kåss

14.00-14.15

Pause

14.15-14.45

Emil Eriksrød

14.45-15.30

Magnus Lindkvist

15.30-17.00 

Minglesone

Videre forteller Haugland at de legger vekt på å ha foredragsholdere som inspirerer.

- Vi vil at de som går fra Vekstkonferansen skal føle seg inspirert og motivert, legger hun til .

Under årets Vekstkonferanse har du mulighet til å høre inspirerende foredrag og spennende historier fortalt av engasjerte og kunnskapsrike personer som Marie Amelie, Emil Eriksrød, Siri Marthe Apneseth, Magnus Lindkvist, pluss mange flere.

- Magnus Lindkvist tror jeg vil bli rosinen i pølsen, skyter Anfinsen inn. Han kommer til å overraske.

- Ja, her er det som sagt mye å glede seg til, avslutter Haugland og smiler.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet