Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Store boliger og sentral beliggenhet:

- Lenes Ås har mange kvaliteter

Annonse fra Porsgrunn Bamble Borgestad Boligbyggelag

Lørdag ble et nytt boligprosjekt nær Langesund sentrum lansert. Prosjektet består av 12 boliger i to bygg. Bak Lenes Ås står Mustad Bygg og Morgan Gruppen. Boligene blir organisert som et borettslag tilknyttet PBBL, og megler for dette spennende prosjektet er Tina Vinje ved Sørmegleren Telemark.

- Sol og utsikt. Store boliger og sentral beliggenhet. Lenes Ås har mange kvaliteter, forteller prosjektmegler Tina Vinje. 

Prosjektet omfatter seks boliger i et leilighetsbygg med parkering og heis i første etasje. De seks andre boligene er rekkehusleiligheter over tre plan.

- Prosjektet ligger i en ås i Langesund, med flott utsikt til sjøen, legger Vinje til.

Se bildeserie lenger ned i saken!

Tina Vinje, prosjektmegler for Lenes Ås.

Her er det god plass

- Noe som er litt spesielt med dette prosjektet er størrelsen på boligene, forteller prosjektmegler Tina Vinje. 

Samtlige av leilighetene på Lenes Ås er over 100 kvadratmeter BRA. Den største leiligheten er på hele 154.2 kvadratmeter BRA.

- Lenes Ås appellerer til både familier og mer voksne kjøpere, forteller Vinje.

Videre forteller hun at rekkehusleilighetene er på rundt 117 kvadratmeter fordelt på tre plan. I underetasjen blir det bad, eget vaskerom, tv-stue og to soverom – begge med utgang til en terrasse i grønne omgivelser.

- I første etasje blir det lagt opp til en entré og en åpen stue- og kjøkkenløsning med utgang til en balkong. I andre etasje finner du bad og et soverom med utgang til en romslig takterrasse.   

Sol og utsikt. Store boliger og sentral beliggenhet. Lenes Ås har mange kvaliteter.

Tina Vinje, prosjektmegler.

Dette får du på Lenes Ås:

• Sentral beliggenhet i Langesund

• Utsikt til sjøen

• Store boliger – alle over 100 kvm bruttoareal

• Moderne arkitektur

• Leiligheter med parkeringsanlegg og heis

• Borettslag med gunstig finansiering

Parkeringsanlegg med heis

Prosjektleder Tina Vinje forteller at det i et eget bygg vil bli seks leiligheter, og at det i første etasje vil bli anlagt et parkeringsanlegg, som også rommer boder og heis opp til leilighetene. 

- Tre av leilighetene, de som ligger i andre etasje, har alt på ett plan og er fra rundt 105 til 123 kvadratmeter BRA. Samtlige leiligheter her har blant annet åpen stue- og kjøkkenløsning, to bad, eget vaskerom og to soverom, sier Vinje. Hun legger til at en av leilighetene har tre soverom og egen tv-stue.

Leilighetene i tredje etasje går over to plan. Det er trapp opp til fjerde etasje, hvor det er en stue og store, solfylte takterrasser. Disse tre leilighetene er på rundt 130 til 154 kvadratmeter BRA og samtlige har blant annet åpen stue- og kjøkkenløsning, to bad og eget vaskerom og to eller tre soverom.

Lenes Ås appellerer til både familier og mer voksne kjøpere

Tina Vinje, prosjektmegler.

- Borettslagsmodellen bidrar til en gunstig finansering. Det betyr 50 % innskudd og 50 % fellesgjeld med 20 års avdragsfrihet. Medlemmer av PBBL vil ha forkjøpsrett til boligene i dette prosjektet, og frist for å melde forkjøpsrett er tirsdag 2. oktober, avslutter Vinje.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet