Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjøpmannsfamilien på Herøya

Annonse fra REMA 1000

For Henrik Sandvik Nielsen er ikke jobben som kjøpmann i Rema 1000 bare en vanlig jobb, det er blitt en livsstil. Butikken er et sted hvor familien samles, et sted hvor han og kona jobber side om side, og et sted hvor ungene hjelper til.

Henrik Nielsen har jobbet i dagligvare siden han var 14 år og ble for første gang butikksjef som 20-åring. I januar tok han over som kjøpmann ved Rema 1000 Herøya, etter Pål Huseby Larsen, og han forteller at det var store sko å fylle.

- Pål var veldig godt likt blant lokalbefolkningen og holdt på som butikksjef i over 14 år. Han var jo en slags lokal helt, og ble kalt for «Mister Herøya». Alle visste hvem Pål var, sier den ydmyke kjøpmannen og smiler.

Henrik er selv lokalgutt og oppvokst på Brattås. Han bor nå et steinkast unna butikken, med sin kone, sønn og bonussønn. Nå er tilværelsen som kjøpmann blitt en del av hverdagen og familiedynamikken. 

DET BESTE MED JOBBEN? Henrik Nielsen syns det beste med jobben som kjøpmann er samholdet og personalansvaret. Det å utfordre og utvikle mennesker, og se de lykkes er veldig gøy forteller han. (Foto: Oda Waale Haugen)

Drøm i oppfyllelse

Etter en liten stund som butikksjef i Larvik fikk Henrik tilbud om Rema 1000 Herøya, og han var ikke i tvil. Drømmen hadde alltid vært å ha en egen butikk i nærmiljøet, der han og familien bodde. Nå driver han butikken sammen med familien sin, og jobber tett med kona si, Gunn Marit Sandvik Nielsen. 

- Både jeg og Gunn Marit er lidenskapelig opptatt av dagligvare og ledelse, og hun er blitt en slags medeier kan man si. Kontoret er jeg sjeldent innom, det tar hun seg av. Jeg liker meg best ute i butikken, hvor jeg fyller på varer, vasker, rydder og sitter i kassa som alle de andre, forklarer butikksjefen.

- I tidligere jobber har jeg nesten ikke sett familien min, men nå som vi driver sammen er det mye lettere å kombinere familielivet med arbeidslivet, det er blitt en livsstil. Til og med ungene blir med i diskusjoner og stiller spørsmål rundt lønnsprosent, omsetning, svinn og rutiner, forteller Henrik og ler.

TAKKNEMLIG: Gunn Marit syns Rema 1000 er en fantastisk kjede og er glad for at hun får jobbe så tett med familien sin. Det er det ikke alle kjeder som tillater. (Foto: Oda Waale Haugen)

Eierskapsfølelse

Henrik forteller at det som er så spesielt med Rema 1000 er at man eier sin egen butikk fullt og helt. Det er med på å skape en helt spesiell eierskapsfølelse til butikken og de ansatte. 

Til og med ungene blir med i diskusjoner og stiller spørsmål rundt lønnsprosent, omsetning, svinn og rutiner.

Henrik Sandvik Nielsen

 - Man er jo totalt ansvarlig for både butkken og de som jobber der, og det bidrar nok til at man strekker seg enda litt lenger, og bryr seg ekstra mye om kundene, de ansatte og lokalmiljøet. 

KJØPMANNSFAMILIEN: Henrik forteller at det ikke er uvanlig at en Rema 1000 butikk går i generasjoner, og at det selvfølgelig hadde vært stas om en av guttene valgte det, men at det må være noe de får bestemmer selv. F.v. Alexander Sanvik Nielsen (5), Gunn Marit Sandvik Nielsen, Sebastian Sandvik Fjeldstad (10) og Henrik Nielsen. (Foto: Oda Waale Haugen)
FAR OG SØNN: Alexander (5) var «sommervikar» i ferien og fikk sin helt egen Rema 1000-uniform. (Foto: Privat)

Gir tilbake

I Rema 1000 er det vanlig at kjøpmenn gir tilbake til lokalsamfunnet og det er absolutt noe Henrik er med på å gjøre. Han er stolt hovedsponsor av Herøya Idrettsforening, og i tillegg til at han sponser med et fast beløp, går en viss prosentandel av inntekten til foreningen. 

- Jo mer kundene handler her, desto mer penger går til idrettsforeningen, sier Henrik.

Videre forteller Henrik at han stort sett sponser alt som skjer i området og at dette ikke er noe han gjør for å tjene penger, men for være en bidragsyter til lokalmiljøet han er så glad i.

- Pål hadde en fantastisk tradisjon hvor han arrangerte sommerfest for kundene sine, med konsert her ute på parkeringsplassen. Den tradisjonene har jeg videreført, og jeg arrangerte min første sommerfest som kjøpmann i sommer. Det var utrolig gøy og noe jeg kommer til å fortsette med, avslutter kjøpmannen.

REMA 1000 Rjukan

Åpningstider

Man-fre: 07.00 - 23.00

Lør: 08.00 - 21.00

Søn: Stengt*

* Søndagsåpent i turistsesong

Adresse

Såheimsveien 2, 3660 Rjukan 


Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet