Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hyttedrøm for nye generasjoner

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Den gamle hytta var i så dårlig stand at Trine og Anker valgte å gjøre noe drastisk. Det angrer de ikke på.

- Av med skoene, nå har vi så fine gulv her, ler Trine Johnsen.

Det er en stor dag for henne og ektemannen Anker. Tilbygg og ombygging av eksisterende hytte er blitt til en topp moderne hytte i Kragerøskjærgården, og nøklene er nettopp overlevert. Det lukter friskt av nytt treverk i den arkitekttegnede hytta som ligger diskret og elegant i det lettkuperte terrenget. 

Store åpne glassflater slipper lyset inn, og opphever skillet mellom inne og ute.

Historien om krigen og en lastebil

Det spesielle er at selv om alt er helt nytt, så er Trine og Anker på svært velkjente trakter. Trine har tilbrakt somrene her helt siden 1958, og familien fikk tomta under spesielle omstendigheter helt tilbake til like etter 2. verdenskrig:

- Mormor og morfar lå i dekning på nabogården her under krigen. Etter at krigen var over, kom grunneieren her og sa til morfar at han trengte så veldig en lastebil. Han sa at hvis morfar hjalp han med penger til en lastebil, så skulle han få en tomt tilbake. Og slik ble det, og det er grunnen til at vi er her i dag, forteller Trine.

Rask byggeprosess

Den opprinnelige hytta var i så dårlig stand at den måtte bli vesentlig ombygget. Nå var ønsket å få innlagt vann og avløp, samt få flere soverom i en ny soveromsfløy, slik at hele familien kunne være sammen samtidig på hytta. Da arbeidet startet i desember 2017, hadde de ikke helt troen på at de skulle få nyte hyttelivet allerede sommeren 2018.


Proffsjef Thor Salvesen ved Carlsen Fritzøe i Kragerø.

Men nå står hytta ferdig, til og med før tida. Ekteparet har mange lovord knyttet til samarbeidet med byggmester Glenn Haslum som driver GB Byggmester Haslum. Firmaet har spesialisert seg på oppføring av hus og hytter for kunder som setter kvalitet i høysetet.

- Tusen takk for et kjempearbeid! Dette er helt strøkent, sier de to begeistret når Glenn kommer innom sammen med proffsjef Thor Salvesen ved Carlsen Fritzøe i Kragerø.

Levert alle materialer

Carlsen Fritzøe har levert alt av materialer til den nye hytta.

- Det er utrolig artig å se hytta ferdig. Det er noe annet enn da den lå som plankestabler hos oss, sier Thor, og legger til:

- Det viktigste vi har gjort er å levere varene som kunden har bestilt, vi har ordna logistikken og lagt til rette for snekkeren slik at framdriften har blitt så god som mulig.


Slik så den opprinnelige hytta ut.

- Jeg bruker Carlsen Fritzøe til alt. De kan levere alt, jeg får én leverandør å forholde meg til og de leverer på døra til avtalt tid. Det er gull verdt på slike prosjekter. Det er veldig tilfredsstillende å se at sluttproduktet blir bra, at vi kommer i mål og at kunden er fornøyd, sier byggmester Glenn Haslum.

Vil gi hytta videre

Smilene til Trine og Anker taler sitt tydelige språk om hvor fornøyd de er. Nå kan både de og familien nyte sitt sommerparadis som før, men med en helt annen standard.

- Badet er finere enn det vi har hjemme, og i forhold til utedoen vi hadde - det er så fint at man nesten besvimer, ler Trine.

Spaner etter makrell

Anker kan spane etter makrellen fra den nye takterrassen, og de har til og med fått en egen stikkontakt til vaffeljernet på terrassen.

- Vi har lyst til å gi dette stedet videre til fremtidige generasjoner, vi ser at de gjerne vil være her. Å hjelpe til slik at det blir et godt sted å være videre, er noe vi ønsker, sier Trine og Anker.

Byggmester Glenn Haslum (t.v.) og kollega Christian Hulløen Rinde på hver sin side av Trine og Anker.

Slik ble hytta bygd

Byggmester Glenn Haslum forteller at byggingen av hytta til Trine og Anker har vært utrolig spennende. Selv understreker han at det har vært en enorm fordel å ha én leverandør, Carlsen Fritzøe, å forholde seg til under byggingen.

Vi har lagt ned mange arbeidstimer, og lagt stor vekt på detaljene - som at terrassen er figursydd rundt fjellknausene her. Alt er holdt enkelt og rent, forteller Glenn.

Kledningen på hytta er malmfuru fra Hasås.

- Malmfuru består av minimum 80% malm, altså kjernen i stokkene. Malmfuru er naturlig mettet med harpiks som gir en naturlig impregnering. Dette gjør kledningen vedlikeholdsvennlig, forteller Glenn.

Veggene innvendig er kledd med Bygdø Kronepanel fra Krone.

- Det er mye tykkere enn vanlig panel, mer enn 20 millimeter, og likner mer på gulvbord. Kvaliteten er høyere, og fordelen er at panelet holder seg jevnt og stabilt, sier Glenn.

De lyse gulvene inne i hytta er hvitoljet rustikk eikeparkett.

Uterommene er store, og inkluderer en lekker takterrasse. Hytta har standard CU-impregnerte terrassebord. Det finnes mange typer terrassebord i ulike kvaliteter. Det som avgjør prisen er blant annet hvor vedlikeholdsvennlige de er.

Vinduene er fra Nordvestvinduet.

Årsaken er at kvaliteten er veldig god i alle ledd. Vinduene er aluminiumsbekledde og vedlikeholdsfrie, sier Glenn.

Med foldedører fra Strømmen kommer naturen rett inn hytta.

Den store fordelen med foldedører er at du får åpnet hele kjøkkenet. Med vanlig skyvedør får man ikke åpnet mer enn halve døråpningen, sier Glenn.

Den gamle hytta har blitt en topp moderne hytte i Kragerøskjærgården.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet