Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Deler ut av overskuddet:

– Vi er stolte av samfunnsansvaret vi tar

Annonse fra Sparebank 1 Telemark

594 lag og foreninger i Telemark fikk glede av til sammen 3 millioner kroner i 2017.

Sparebank 1 Telemark har lange tradisjoner med å gi ut deler av overskuddet sitt til lag og foreninger i fylket. I år ønsket banken å komme tettere på ildsjeler og dugnadslivet, og en av klubbene som fikk seg en gledelig overraskelse var Grenland Skateboardklubb, som mottok en sjekk på 10 000 kroner.

– De midlene kommer veldig godt med. Vi har komplett skateutstyr med brett, hjelmer og beskyttelse til 25 unger, men det er stor slitasje og alltid noe som må byttes ut, sier Terje Skaug, en av lederne i skateklubben.

Grenland Skateboardklubb holder til i Skien skatehall, og det er klubben som drifter hallen på dugnad. Klubben har rundt 100 aktive medlemmer, de fleste er barn og unge. Sparebank 1 Telemark har vært en samarbeidspartner siden 2012.

– De betyr utrolig mye for oss, og vi hadde ikke klart oss uten dem. De har vært vår hovedsponsor i mange år, og vi søker om ulike midler, fond, og gaver utenom. De er utrolig flinke til å være med på ting, sier Skaug. 

Slik gikk det da banksjefen overrasket skateklubben!

Alle kan søke

Klubbmedlemmene ble overrasket da en gigantisk gavepakke var plassert i hallen. Oppi den befant banksjef Per Halvorsen seg med sjekken på 10 000 kroner.

– Medlemmene visste ikke om pengebeløpet, som skal brukes til å oppgradere og bytte ut utstyr. I framtiden håper vi også på å kunne bygge nye toaletter, og oppjustere enda mer utstyr, sier Skaug, som også anbefaler andre lag og foreninger å søke om midler gjennom Sparebank 1 Telemark.

Gavene kommer i tillegg til sponsor- og samarbeidsavtaler, og det kan være både små og store beløp.

– Jeg vil helt klart anbefale å søker om midler, og det er veldig fint at man ikke trenger å være en storklubb. Man kan søke selv om man er små, sier Skaug.  

Her kan du se flere filmer fra hvordan andre mottakere ble overrasket av banksjefen.

Skateklubben er superfornøyd med å motta 10 000 kroner fra Sparebank 1 Telemark.

Banksjef på turnè

I år tok banken turen ut og besøkte lag og foreninger, og banksjef Per Halvorsen måtte ut av komfortsonen. I tillegg til å være skateklubbens gavepakke, fikk Urædd Fotball jenter 14 år litt ekstra drahjelp mot sommerens store hendelse, Norway Cup. Skien Ghosts fikk en ekstra mann med på laget da banksjefen dukket opp på treningen, og Bakkenrevyen fikk banksjefen selv opp på scenen.

– Vi vet det er kostbart å ha lokaler, anlegg og aktiviteter. Bankens pengegave skal hjelpe til med å gi lag og foreninger i Telemark en enklere økonomisk hverdag. Vi håper og tror at en betydelig pengegave fra banken skal gi ildsjeler, ledere, og dugnadshjelpere en ekstra motivasjon. Det er viktig for nærområdene at deres stå-på-vilje og engasjement videreføres, sier banksjef Per Halvorsen. 

Se filmer fra de andre prosjektene som har fått tilskudd. 

Hvem kan søke om gave fra banken?

– Lag og foreninger kan søke støtte til aktiviteter og prosjekter som skaper glede og engasjement i lokalmiljøet

– Banken støtter ulike prosjekter innen kultur, idrett, miljø og humanitært arbeid

– Både hovedlag og undergrupper kan søke gaver til allmennyttige formål

– Søknadene behandles av bankens administrasjon og legges frem for representantskapet for vedtak i februar/mars

– Søknadsfrist er 15.januar hvert år

Imponert over innsatsviljen

Det er en lang tradisjon for Sparebank 1 Telemark å gi ut deler av overskuddet til lag og foreninger. Banken har i tillegg to solide stiftelser med stort samfunnsansvar som gir pengegaver til store og små prosjekter i Telemark, nemlig Sparebankstiftelsen Telemark-Grenland og Sparebankstiftelsen Telemark-Holla & Lunde. Til sammen 594 lag og foreninger fikk gaver i 2017.

– Vi er stolt av samfunnsansvaret vårt og vi er mektig imponert over dugnad og innsatsviljen rundt om i klubbene. Det motiverer til samarbeid og et felles mål om at vi sammen får ting til å skje i Telemark, sier  markedskommunikasjonsrådgiver i SpareBank 1 Telemark, Vibeke Jønholt.

Ser flere av prosjektene som har fått tilskudd her

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet