Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Snakk om skreddersøm!

Annonse fra Gumpens Auto

Har du spesielle behov til varebilen din? Gumpens Auto vet hvordan de skal hjelpe kundene sine i mål.

– Vi er meget fornøyd med sluttresultatet! Det sier Morten Krogsrud, teamleder for service og ettermarked i YARA. 

Han står og ser på en splitter ny lastebil som nettopp er ferdigstilt og klar for registrering hos biltilsynet. 

– Bilen skal gå på serviceruter i Norge og av og til i Sverige, og vil bli brukt i forbindelse med service av luktreduksjonsanlegg. Til syvende og sist blir den en stor, avansert støvsuger, sier Morten. 

Veien til en bil med så mye skreddersøm er imidlertid ganske lang.

Mye logistikk

– Akkurat nå tester vi kranen, det er ingen tvil om at det tar litt tid å levere en bil med så mye skreddersøm. Samtidig er det veldig gøy, sier Anton Bjørk, salgskonsulent for nyttekjøretøy hos Gumpens Auto. 

Et slikt prosjekt krever betydelig mer jobb fra vår side, i form av kalkulering av blant annet nyttelast. Da er det viktig med god dialog også med våre underleverandører, som i dette tilfelle har vært Bamble Mekaniske Industri (BMI) og Profilpartner, sier Anton. 

Produksjon på stedet

BMI produserer blant annet hjelperamme og kranfundament selv. I tillegg er de ansvarlige for å montere lasteplan og den hydrauliske lastekrana. Prosjektet for Gumpens Auto hadde denne gangen noen ekstra utfordringer. 

– Dette var en spennende utfordring hvor de skulle ha en forholdsvis liten bil, men med mest mulig løftekapasitet på kran og samtidig så mye nyttelast som mulig, sier prosjektleder Halvor Sannes.

Måten dette prosjektet ble løst på av Gumpens Auto og BMI har tydeligvis falt i smak hos YARA.

– Vi er helt avhengig av gode, lokale leverandører for å gjøre jobben vår. Gumpens Auto er lokale og rask i både dialog og utført arbeid, sier Morten. 

Velkommen til Gumpens Auto!

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet