Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Start dagen med en Spa-opplevelse

Annonse fra Hurricane

– Tenk deg at du rusler småtrøtt og urven til badet om morgenen. Hva ville vært bedre enn å starte dagen med en spa-opplevelse?

Det er markedsansvarlig Kent-Rune K. Sætrum som stiller spørsmålet. Han jobber i Hurricane SpaBad og gir svaret selv. – En spa-dusj om morgenen er en veldig god start på dagen, i tillegg til at du blir ren. Det er en god måte å våkne opp og bli klar for jobb eller skole. En god start tar du med deg resten av dagen.

Stimulerer kroppen

Hurricane lanserer en dusj som tilbyr noe nytt ved å kombinere vann med lys og massasje. – Vi kaller det for en SpaDusj, forklarer Sætrum. – Vi har undersøkt rundt om, og vi finner ikke noe som tilsvarer vår nyutviklede løsning. SpaDusjen gir deg den gode opplevelsen hjemme i stedet for å bruke tid og penger på spa-hotell.

De aller fleste starter dagen med en dusj om morgenen. Markedssjefen forteller at en SpaDusj vil stimulere kroppen på en positiv måte. – Massasje, rolig lys og stimulering med vann vil redusere stress og gi en roligere puls. Det er varmt og behagelig, og massasjen skjerper mentalt fokus. Forskning forteller at man tar gode beslutninger og blir mer kreativ om en kombinerer lysterapi med vannbehandling. Da skjer det positive ting i hjernen og kroppen.

– SpaDusjen er like effektiv om man ønsker å roe ned etter en hektisk arbeidsdag.

SpaDusjen plasseres i et hjørne på 90x90 cm og har en rund fasong. Det er ikke noe som stikker ut som en kan støte borti. Det er mange dyser i taket. Det gir et vannfall som oppleves som et kraftig, varmt og behagelig regnskyll. Gjennom de samme dysene kommer et rolig og behagelig lys, som gir vannet et glitrende lysspill. I tillegg er det massasjedyser som stimulerer ulike deler av kroppen, for eksempel skuldrene. Her kan det velges ulike pulseringer for ulik stimulering. Det er også vifte i dusjen. Den sender fuktigheten gjennom en kanal ut av rommet.

Utviklet i Sandefjord

Designer Kjell Christensen har lagt ned 1 200 arbeidstimer i utviklingen av SpaDusjen. Produktet er utviklet av Hurricane i Sandefjord og produseres i egne lokaler.

– SpaDusj er et kvalitetsprodukt fra a til å, forsikrer Sætrum. – Løsningen er elegant og samtidig lett å montere. Alt kommer ferdig fra oss, så det er enkelt for rørleggeren å få dusjen på plass. Vi leverer et kvalitetsprodukt med lang garanti og oppfølging gjennom hele produktets levertid. Hurricane SpaBad har vært i bransjen lenge, og vi er kjent for våre kvalitetsprodukter.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet