Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

DESIGN: Passat GTE har en design som domineres av tradisjonelle designelementer og en elegant blå dekorlist på fronten, LED-hovedlykter i støtfangerne og en dynamisk silhuett, sier salgssjef for VW hos Gumpens Auto i Skien, Jarle Midtbø.

Passat GTE: Stor plass, lavt forbruk og ytelse du vil elske

Annonse fra Gumpen VW

– Volkswagen Passat GTE er en praktisk og stor ladbar hybridbil, som har det ypperste innen miljøteknologi. Lavt bensinforbruk er kombinert med lekenhet og kraftoverskudd, sier salgssjef for VW hos Gumpens Auto i Skien, Jarle Midtbø.

Passat GTE er en ladbar hybrid. Det betyr at bilen kan kjøre på elmotoren på kortere turer – i opptil 50 kilometer på sommerstid avhengig av kjørestil. Bensinmotoren tar deg videre når batteriene er tomme for strøm. Det betyr at «rekkeviddeangst» er et fremmedord i denne sammenhengen.

El-motor og bensin

– Det morsomste med bilen er at du kan kombinere de to motorene, sier Midtbø. – Passat GTE kan kjøres i ulike moduser, for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk drift for bykjøring, stiller man bryteren på «GTE» får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maks fra begge motorer. Da er bilen virkelig morsom å kjøre. Passat GTE akselererer fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Kombinasjonen av bensinmotor og en sterk elektrisk motor gir en total ytelse på 218 hester, noe som gir deg massevis av krefter – ikke bare ut fra lyskryss, men også ved forbikjøringer.

Passat GTE lades opp på ca 3 timer og rekkevidden er lang nok til veldig mange av de daglige turene i nærområdet. Da blir bilturene både billige og utslippsfrie, forklarer Midtbø.

På lengre turer kan elmotoren kombineres med den turtallsvillige 1.4 liters turbobensinmotor. Det betyr at drivstofforbruket på langturer også blir svært lavt.

Utstyrsnivå og kjøreegenskaper

Kupeen i den nye Passat GTE har eksklusive detaljer som ambientebelysning, setetrekk i titansort viennaskinn og alcantara, applikasjoner i aluminiumsfinish og høyglanset sort pianolakk. Innovative assistent- og underholdningssystemer sørger for komfort og avslapning underveis.

– Bilen har et høyt utstyrsnivå, forteller Midtbø. – Listen over standardutstyr er lang og omfatter blant annet 18» felger, 3-soners klimaanlegg, takrails,navigasjon, adaptiv cruisecontroll, elektrisk innfellbare speil, fjernstyrt åpning av bakluke og multifunksjonsratt med girvelger. Og tilvalgene er mange, slik at du kan utstyre bilen etter eget ønske.

Og kjøreegenskapene er slik en kan forvente av en Passat. «Med sine gode kjøreegenskaper passer denne praktiske bilen for en familie med barn.» Det skriver Marlene Engan Aasen i NAFs testlag i bladet Motors grundige gjennomgang av bilen. Den testen konkluderer med at Passat GTE er både grønn og barsk på samme tid.

Tester

Passaten har blitt en folkefavoritt, og GTE-utgaven har fått flotte omtaler i motorpressen:

«Så langt er Passat den mest komplette, ladbare hybriden på markedet. Den er romslig, kvikk, praktisk og har mer attraktiv styling enn de andre variantene.» skriver dinside.no i sin test av Passat GTE, og fortsetter: «Alt er gjennomtenkt, og du finner alt logisk plassert. Infotainment-systemet er utrolig lettfattelig, og vi liker at det er LED-lamper rund baut, med automatisk nedblending foran.»

Gumpen Auto har Passat GTE Exclusve har biler på lager for levering før ferien til svært hyggelige sommerferieprise. Ta kontakt for et godt tilbud eller prøvekjøring.

LADES: Bilen kan lades fra vanlig stikkontakt, offentlig ladestasjon eller veggboks.

Anbefaler originalt ekstrautstyr

– Vi har det meste av ekstrautstyr til våre modeller, sier Torill Haugrud på delelageret hos Gumpens Auto. – Velger du originalt ekstrautstyr, er du sikker på å få utstyr som passer bilen. Vi er eksperter på VW og kan gi gode råd på veien.

Et godt lastestativ er utgangspunktet for å ha last på taket. Sykkelstativ, kanoholder, takboks er bare noen eksempler på utstyr for sommerens mange aktiviteter.

– Selvfølgelig har vi også alt en trenger for å sikre passasjerer i bilen – enten de har to eller fire ben. Vi har barneseter som dekker aldersspennet fra nyfødt til barnet kan bruke sikkerhetsbeltene i bilen. Og så har vi et godt utvalg av hundebur – det er løsninger som er tilpasset både hund og bil, avslutter Haugrud.

STOR INTERESSE: Passat GTE har blitt en populær bil, sier salgssjef for VW hos Gumpens Auto i Porsgrunn, Tommy Nikolaysen.
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet