Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

SOMMERDRINKER: Kokken Lars Ludvig Jacobsen hos Jacob & Gabriel i Skien har gitt tips til to friske sommerdrinker du kan mikse selv.

To svalende sommerdrinker

Annonse fra Sommermat

En gin tonic med rabarbra eller et alkoholfritt alternativ basert på bringebær – det er forslagene til svalende sommerdringer fra kokken Lars Ludvig Jacobsen hos Jacob & Gabriel i Skien.

– Vi begynner først med en gin tonic, rett og slett fordi vi er så glade i nettopp den drinken her hos oss, sier Jacobsen.

Gin tonic med rabarbra

Kokken starter med å kutte opp en lime i skiver. I glasset heller han godt med isbiter og litt rabarbrajuice. – Jeg har en spiseskje sukker i for å få fram den sur/søte smaken. Så heller jeg oppi Norsk Husholdnings Gin. Det er ikke nødvendig med en avansert gin i denne drinken.

Så deler Jacobsen opp rabarbra han har hentet i en lokal hage. Rabarbraen settes oppi drinken, før han heller på 2 dl limejuice og til slutt pynter med limeskivene.

– Vanligvis blender vi drinkene sterkere, men dette er en gin tonic for terrassen. Da er det ofte en fordel at den ikke er så sterk. Gin tonic med rabarbra er en leskende og frisk drink en kan servere i sommervarmen. Det er selvfølgelig mulig å ha i mere tonic, men da forsvinner noe av gin-smaken.

Alkoholfritt med lokale råvarer

Som et alkoholfritt og godt alternativ, foreslår Jacobsen en drink basert på bringebærsaft fra Hoppestad i Skien.

– Jeg starter med å kutte opp to jordbær i biter, så legger jeg halvparten av jordbærene i glasset før jeg heller over godt med isbiter. Deretter tilsetter jeg i 4 cl bringebærsaft og et par cl saft fra hylleblomst. Vi bruker saft fra Gvarv. Dette er en drink med lokale råvarer, som en får kjøpt i velassorterte dagligvarebutikker.

Drinken avsluttes med at resten av jordbærene og litt sitron legges på toppen.

– Dette er et friskt og godt alternativ for de som foretrekker den alkoholfrie varianten, sier kokken. – Råvarene er lokale og økologiske. Det gir en god sommersmak.

RØDT: Bringebærsaften gir den alkoholfri drinken en flott farge.
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet