Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

DESIGN: Salgssjef Kim Taraldlien og selger Glenn Josephsen er fornøyde med å kunne vise fram den nye A-Klassen, ikke minst på grunn av det flotte designet.

Ny A-klasse: Design og teknologi i ypperste klasse

Annonse fra Bertel O. Steen

– Den nye A-Klassen er en revolusjonerende bil i sitt segment. Det slår salgssjef Kim Taraldlien hos Bertel O. Steen Telemark AS fast. Han trekker fram designet og bilens teknologiske muligheter som de viktigste av bilens mange nyheter.

– Den nye A-Klassen er blitt større og treffer en bredere kundegruppe. Mercedes-Benz går for å være ledende på teknologiutvikling, og samtidig blir teknologien kombinert med design. Det ser vi både innvendig og utvendig på bilen, sier Taraldlien. – Komforten er upåklagelig, så det er mange grunner til å se nærmere på den nye A-Klassen. Designet, materialvalgene og følelsen av bilen innvendig er helt unik.

Ny standard for Mercedes-Benz

Interessen for den nye bilen har vært stor. Det er solgt flere biler allerede før den ble lansert i slutten av mai.

– Vi er veldig fornøyd med mottagelsen den nye A-Klassen har fått. Det henger sammen med at Mercedes-Benz benytter lanseringen av denne bilen til å komme med mye ny teknologi. Kombinert med et nytt og revolusjonerende design setter denne bilen en ny standard for Mercedes-Benz.

A-Klasse viser en ny designretning for Mercedes-Benz. De mest åpenbare endringene er den nye sportslige grillen, den lave fronten og de smale lyktene. Cv-verdien på 0,25 gjør også A-Klasse til den aerodynamiske lederen i sitt segment.

Nå kan du snakke med bilen

Interiøret i A-Klasse er fullstendig redesignet og blir den første Mercedes-Benz-modellen som har det avanserte multimediesystemet MBUX - Mercedes-Benz User Experience.

– Det systemet er godt mottatt av motorjournalistene som har testet bilen, forteller Taraldlien. Han viser til dinside.no, som skriver: «Mercedes-Benz A-Klasse har de yngste og mest teknointeresserte kjøperne. Derfor introduseres det mest spennende og fremtidsrettede utstyret i denne modellen. For første gang sitter jeg og snakker høylytt med testbilen, og det i evigheter. Testkjøring i vanlig forstand glemmer vi nesten bort i den nye teknologibomba fra Stuttgart. Vi moret oss med å spørre om servicesteder, få den til å slå på interiørlys, endre farger på stemningslysene, senke eller høyne temperaturen i bilen og ringe dama.»

Fra S-Klasse

Nye A-Klasse har de samme assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. For første gang kan A-Klasse kjøre semiautonomt. Forbedrede sensorer gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover. Bilen benytter kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

«A-klasse ser sporty ut, men det er ingen i segmentet som er i nærheten av å tilby samme luksus- og hightec-følelse.» skriver dinside.no i sin omtale av bilen.

– Mens vi venter på A 180, tilbyr vi en ferdig utstyrt og gunstig priset A 200 i en begrenset periode. A-Klasse diesel starter på 341.900 kroner, mens bensinvariantene prises fra 380.000 kroner. Det kan lønne seg å slå til nå, avslutter Taraldlien. 

INTERIØR: Også innvendig er A-Klasse fullstendig redesignet og blir den første Mercedes-Benz-modellen som har det avanserte multimediesystemet MBUX.
INTERESSE: Det var stor interesse da den nye A-Klassen ble avduket hos Bertel O. Steen Telemark. Salgssjef Kim Taraldlien og daglig leder Karl Edvard Gran.
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet