Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

VRANGFOSS: MS Henrik Ibsen på vei inn i Vrangfoss sluser.

Telemarkskanalen: - Som å seile i fløte

Annonse fra Kanalen

– Å stå til rors på kanalen er som å seile i fløte. Kanalskipper Arnold Nomme siterer en tidligere kollega når han beskriver jobben som skipper på MS Victoria.

Kanalbåten går mellom Skien og Dalen i sommersesongen og deler ruten med MS Henrik Ibsen.

Turen tar ca. 11 timer, og båtene går i pendeltrafikk slik at det går en båt fra Skien og en båt fra Dalen hver morgen. Selvfølgelig er det mulig å bare ta deler av turen om en synes en reise på hele kanalstrekningen blir for lang.

Alltid noe nytt

Skipper Nomme gjorde sine første turer på Telemarkskanalen i 1967, før han mønstret på i utenriksfart. For 18 år siden vendte han tilbake til kanalen, og han stortrives på vassdraget.

– Her skjer det noe nytt hver eneste dag. Jeg oppdager nye ting i naturen nesten på hver eneste tur, selv om jeg har seilt strekningen i så mange år, utdyper skipperen. – Naturen er flott uansett hva slags vær vi har. Det er som å seile i fløte. Jeg synes de fineste strekkene er mellom Kjeldal og Hogga sluser og elvestrekket fra Skien og opp til Løveid sluser.

Årets sesong har startet godt for kanaldronningen MS Victoria. Antall bestillinger ligger godt foran fjoråret, og båten har gått i chartertrafikk fra 6. april. Det er rekordtidlig – så tidlig at kanalskipperen måtte bryte is på Norsjø på de første turene.

I tillegg til MS Victoria og MS Henrik Ibsen, går MS Telemarken i rute fra Akkerhaugen til Lunde sluse med retur.

Egen båt

Selv om Telemarkskysten er fantastisk, er det ikke tvil om at båtfolk som tar turen fra kysten og opp i kanalen, får en naturopplevelse de sent vil glemme. Kanalsystemet består av 8 sluseanlegg med en total løftehøyde på 72 meter. Alle sluseanleggene er betjent i fritidsbåt-sesongen, som strekker seg fra slutten av juni til midten av august.

Det er godt med gjestehavner i kanalen, og det er lett å finne naturhavner der en kan legge båten for natta.

Østkanalen

Småbåtfolket kan også legge turen opp kanalens østre løp til Notodden. Sauarelva er en opplevelse i seg selv, der den svinger seg mellom løvskog og brygger, og Notodden har fått verdensarv-status.

Kanalen er et eldorado for padlere. Padleturen kan kombineres med en reise med kanalbåtene. De tar med kanoer og kajakker, og det anbefales å padle med strømmen nedover vassdraget. Kanoer og kajakker kan bæres forbi sluseanleggene, men det er en egen opplevelse å sitte i kanoen gjennom slusene. 

SKIPPER: For 18 år siden vendte skipper Arnold Nomme tilbake til kanalen, og han stortrives på vassdraget.
PADLING: Kanalen er et eldorado for padlere.
SMÅBÅTER: Båtfolket møter kanalen i Skien sluse.
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet