Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

LAGET: Det ligger laginnsats bak de gode resultatene. Her har vi samlet de fleste medarbeiderne som jobber med nyttekjøretøy hos Gumpen Auto.

- Litt ekstraservice er aldri feil

Annonse fra Gumpens Auto

– Gumpens Auto er Grenlands desidert største forhandler av nyttekjøretøy. Det er en posisjon vi har klart å nå fordi vi er et godt lag som er ekstremt fokusert på yrkesbiler. Vi jobber kun med det profesjonelle markedet, og vi gir firmakundene litt ekstraservice.

– Det gir resultater, fastslår salgssjef for nyttekjøretøy, Odd-Ivar Gundersen. Gumpens Auto har skilt ut nyttekjøretøy i en egen avdeling. Tre selgere, seks mekanikere, en kundemottaker og en leasingansvarlig sørger for at yrkeskundene er fornøyde.

Bevisst satsing i flere år

– Vi har ca. 30 prosent av markedet for nyttekjøretøy. I fjor leverte vi 313 varebiler, og så langt i år (slutten av mai) har vi levert 112 biler. Det er en bil omtrent hver eneste åpningsdag. Såpass må det være, smiler Gundersen fornøyd. – Det er mer enn dobbelt så mye som vår nærmeste konkurrent.

Det er modellene Transporter og Caddy som står for det meste av salget, men også Amarok og Crafter har sin posisjon hos yrkesbilistene.

– Hva er årsaken til at dere står så sterkt i dette markedet?

– Både importøren Møller Bil og vi i Gumpens Auto har satset på yrkeskjøretøy. Det gir resultater. Og så har vi et bredt utvalg av biler. Alle våre biler kan leveres med 2-hjulsdrift eller 4-hjulsdrift, manuell eller automatisk girkasse. Kunden kan velge en bil som er optimal i forhold til sitt behov.

Rådgivere

Medarbeiderne hos Gumpen Auto er mer rådgivere enn selgere. Salg av nyttekjøretøy er en kompleks prosess som krever mye av leverandøren.

– Vi er opptatt av å sørge for at kunden får riktig bil ut fra sitt behov. Det går på vurdering av drivlinjer, størrelse, innredning, dekorering og – ikke minst – finansiering. Vi kjenner kundene, og vi kjenner behovene deres, understreker Gundersen. – Derfor er det hyggelig å kunne si at vi har stor tillit hos bilkjøperne. I mange tilfeller deltar vi aktivt i driften av bilparken sammen med bedriftene. Vi planlegger driften og sørger for at flåten av firmabiler drives mest mulig effektivt.

Gumpen Auto har også en egen leasingansvarlig, som jobber i tett kontakt med kunden. Det er en rekke vurderinger som skal gjøres når leasingperioden går mot slutten, og i den prosessen følger Gumpens Auto opp kundene tett.

Gumpen Auto har også et eget system for administrasjon av kundenes bilpark. Det betyr at en bedrift får samlet alle kostnader fra leasing til bompenger på en samlefaktura.

– Vi forsøker også å være proaktive. Kundene våre er travle. De har ikke alltid anledning til å komme til oss, så vi er aktive ute hos våre profesjonelle kunder.

Ambisiøst mål

Siden firmabileiere ofte er helt avhengig av bilen sin for å få gjort jobben, åpner Gumpens Auto for at bilen kan leveres etter arbeidstid og hentes etter service eller reparasjon morgenen etter. – Litt ekstra service blir aldri feil, sier Gundersen, som røper et ambisiøst mål på vegne av avdelingen han leder.

– Vi skal bli årets forhandler i Møller-systemet. Det krever at vi leverer gode salgstall, og at vi har en god og stabil økonomi. Vi må også score godt på kundetilfredshet, både når det gjelder salg og service. Vi føler at vi har gode resultater, så dette blir spennende, avslutter Gundersen.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet