Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

KYSTSTIEN: Både store og små trives på Kyststien.

- Kyststien er vakker

Annonse fra Visit Telemark

Turen langs Kyststien gjennom Bamble er variert, vakker og det skjer mye hele veien. Bare på en eneste kilometer kan du oppleve bratte stigninger, nydelige svaberg, flott panoramautsikt, og det er lett å finne sin egen lille badeplass, sier leder for VisitGrenland Kjetil Østlie.

Kyststien i Bamble starter i Stathelle og ender ved grensen til Kragerø i Fossingfjorden. Stien, som er 68 kilometer lang, er en del av et større nettverk, så det er bare å fortsette inn i nabokommunene for dem som ønsker det.

God informasjon

– Hvert år går mellom 60 og 70 tusen mennesker deler av den idylliske stien, forteller reiselivslederen. – Kyststien er et godt utgangspunkt for å gå korte eller lange turer. Det er mange startpunkter med gode og gratis P-plasser.

Informasjon om de ulike alternativene er presentert på Den norske Turistforenings webside www.ut.no. Der er hele stien presentert med kart og detaljert informasjon om de ulike strekningene. Servicekontoret på Rådhuset har kart over strekningen for dem som foretrekker å få informasjonen på papir.

– Bamble Turlag har gjort en kjempejobb med å tilrettelegge stien, sier Østli. – Det har skjedd veldig mye på få år. Turlaget har laget broer, bygget trapper, satt opp rekkverk og tilrettelagt stien på best mulig måte. Ikke minst så er hele stien merket med Turistforeningens T-er, slik at folk finner fram og vet hvor de kan gå. Turlaget har ikke bare tilrettelagt selve stien, de har også gått opp grensene og sikret allmenheten tilgang langs hele kyststrekningen.

Lett å finne utsiktspunkter

Noen steder er Kyststien kupert, og den er ikke tilrettelagt for sykkel og barnevogn. Likevel er det trygt hele veien siden Turlaget blant annet har satt opp rekkverk å holde seg i.

– Det er enkelt å komme opp på topper og finne flotte utsiktspunkter, forteller Østli. Selv legger han ofte turen til Rognsåsen, som har panoramautsikt over fjorden. Vardås er også en populær topp med utsikt utover skjærgården.

– Hva er det beste med Kyststien?

– Variasjonen og kontrastene, svarer Østli kjapt. - Stien kan være strabasiøs noen steder, men det er ikke langt mellom kontrastene. Det er kort vei mellom toppene og badeplassene. Det gir en flott turopplevelse. Terrenget er også slik at det oppleves som «nytt» når du snur og går tilbake.

Kyststien brukes hele året, men det er selvfølgelig mest trafikk i sommermånedene. – Smør niste og spis maten på et av utsiktpunktene, oppfordrer reiselivssjefen. – Eller legg turen innom et av de flotte spisestedene i nærheten. I Langesund, Valle og Havsund er det lett å få seg et godt måltid. Mer info: www.visitgrenland.no

TILRETTELAGT: Bamble Turlag har lagt til rette slik at det er lett framkommelig på Kyststien.
MERKET: Stiene er godt merket.
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet