Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Opplevelser rundt hver sving

Annonse fra Visit Telemark

– Telemark byr på en unik blanding av kultur og kreativitet. Det er kort vei fra kysten til fjellet. Kontrastene er store, og folk er aktive. Resultatet er at det skjer noe over alt. Telemark byr på opplevelser rundt hver sving, sier reiselivsdirektør Caroline Laurhammer.

– Turistene blir lenger i fylket. Det kommer at Telemark har så mye og så vakker natur, men vi har så mye mer enn bare flott utsikt. Det skjer noe bak over alt – i hele fylket. Turistene finner aktiviteter over alt, utdyper Laurhammer.

Bø Sommarland

– Sommarland i Bø er uten tvil et av Telemarks aller viktigste lokomotiv i reiselivssammenheng, sier markedssjef i Visit Telemark Håkon Nordby. – Besøkstallet har ligget på 140 000 personer i snitt de siste årene. Det er mye, og i år satser parken på en ny attraksjon for å holde sin sterke posisjon.

Den nye attraksjonen er nesten 160 meter lang, eller omtrent én og en halv fotballbane. Likevel er sklien barnevennlig, og avhengig av gjestens høyde forventes det at barn ned i 6 års-alderen kan ta den. Attraksjonen er den eneste av sitt slag, og det finnes under ti lignende i hele verden. Spesialeffektene gjør den til en magisk, flerdimensjonal vannsklie, hvor de fleste av sansene dine brukes på turen. På fem steder i løpet av nedfarten kan du oppleve forskjellige filmklipp med lyd. Filmklippene kan endres slik at overraskelsene blir nye for hver tur. Derfor har attraksjonen fått navnet TRYLL.

– Besøket i Sommarland har ringvirkninger langt utenfor kommunens grenser. Bø Camping vokser og bygger i år flere mikrohytter – eller Pods, som de kalles. Klatreparken Høyt og Lavt er spennende for ungene. De kan bade den ene dagen og klatre neste dag, sier markedssjefen. – Ikke langt unna ligger Norsjø Ferieland med dagscruise med MS Telemarken, Wake Board-bane og piratshow.

Opp til Telemarks tak

Både turister og fylkets egne innbyggere vil gjerne til fjells. Turen opp til Gaustatoppen er blitt veldig populær de siste årene.

– Vi regner med at 125 000 mennesker var oppe på toppen i fjor. Det er en økning på 25 prosent, sier Laurhammer. – 50 000 av dem tok Gaustabanen inne i fjellet. Resten tok bena fatt.

Det betyr at Gaustatoppen også er viktig for overnattingsbedriftene i fylket.

– Det er morsomt at det skjer så mye i utviklingen av Telemark som reiselivsfylke, mener Nordby. – Det kommer nye overnattingstilbud, som f.eks. Glamping - luksuriøse telt - ved Tinnsjøen. I Tessungdalen tilbyr Å-camp overnatting i små trehytter.

Vemork

Rjukan og Tinn-området har et vell av tilbud: Hardangervidda Nasjonalparksenter, båten Fjellvåken som går inn til Mogen, Krossobanen, turmulighetene i fjellet, ny klatrepark åpner i juli, og ikke minst Industriarbeidermuseet på Vemork.

Kysten og Kragerø

Øyhopping er et lavterskeltilbud som gjør det mulig å komme seg ut til øyene selv om en ikke har sin egen båt. Ferjeselskapene i Brevik, Helgeroa og Kragerø har ruter som åpner deler av skjærgården for alle. – Det er mulig å kjøpe en billett, og så kan en reise så mye en vil med alle ferjene. Det er tid til å gå i land, bade og kanskje spise et godt måltid på de øyene som har servering, sier Laurhammer. – DNT har merket en rundløype på Bjørkøya, den er veldig fin.

Markedssjefen løfter fram nasjonalparken på Jomfruland som en annen attraktiv destinasjon. – Der er det sandstrender og rullesteinstrender, og det er mulig å besøke fugletårnet, sykle, bade og gå en tur på den flate øya. Her ligger også tjernet som Theodor Kittelsen brukte da han malte «Nøkken».

Kulturopplevelser over hele fylket

– Det er et utrolig utvalg av kulturarrangementer og festivaler gjennom hele sommeren. Mange arrangementer er allerede over, men enda flere kommer de nærmeste månedene, sier Laurhammer.

Bluesfestivalen er den mest kjente internasjonalt, og Seljord med sine arrangementer er kanskje størst.

– Telemark kan trolig by på Norges mest spennende kulturprogram i sommer. Vi har en unik blanding av gammel kultur og nye, kreative ideer. Det er stort engasjement i fylket, og derfor er tilbudet så variert og bra, avrunder Nordby.

SOMMARLAND: 140 000 personer besøker Sommarland. I år kommer en ny sklie i Badeparken.
JOMFRULAND: Sykkel, padling eller bare en fin spasertur. Mulighetene på Jomfruland er mange.
GAUSTATOPPEN: Mange finne veien opp på toppen av Telemarks høyeste fjell. De fleste bruker beine, men Gaustabanen inne i fjellet er også et populært tilbud. (Foto: FOTO: Håkon Nordby)
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet