Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bente elsker å utfordre seg selv:

- Mestringsfølelsen er enorm etter en helg på Camp Warrior

Annonse fra WOX

Har du noen gang vært inne på tanken om å melde deg på "71 grader nord" eller synes du "Mesternes mester" ser spennende ut? Da er kanskje Camp Warrior noe for deg.

- Jeg har prøvd meg på hinderløp tidligere og var blant annet med som deltager på Wox Telemark da det ble arrangert i Skien, forteller Bente. Jeg trives når det er litt tøft og utfordrende for kroppen.

Wox Norge står som arrangør av Camp Warrior - en treningshelg som utfordrer deltagerne både fysisk og mentalt. Man møter opp på Gautefall fredag ettermiddag og får lite informasjon i forkant om hva som venter. Det som er sikkert er at man i løpet av helgen vil få testet hva som egentlig bor i en.

Test egne grenser: Under Camp Warrior får du virkelig testet dine egne grenser, både individuelt og på lag. (Foto: Privat)

Meld deg på her

Påmeldingsfristen er søndag 10. juni. Meld på deg selv eller din bedrift her

- Å ikke vite hvilke utfordringer og oppgaver som ventet meg var bare med på å gjøre en slik leir enda mer spennende. Alt vi fikk vite i forkant var hva slags klær det var lurt å ha med seg, smiler Bente. 

Tøffe og tette økter 

Elsker utfordringer: Dette bildet er tatt på morgenen kl. 05.00 før siste dag på Camp Warrior i vinter. Bente er klar for dagens utfordringer. (Foto: Privat)

Mye av helgen spiller på lagarbeid og hvordan man skal kunne fungere når kroppen er mer sliten enn den er til vanlig. Øktene kommer tett, men variasjonen i treningene gir noe rom for innhenting der det trengs. En del oppgaver løses også individuelt.

- Siden jeg har vært med på et hinderløp i regi av Wox tidligere, visste jeg omtrent hvilket nivå hinderene ville være på. Men jeg tror at man kan delta i Camp Warrior uansett nivå. Om noe blir for tøft, så tilrettelegges det, sier Bente. 

Da Bente deltok i vinter reiste hun alene, men hun forteller at mange deltar som en gjeng eller et team.

- For en bedrift må jo dette være team-building uten like!

Kroppene våre er til for å brukes

Personlig trenere Kine Antonsen og Lars Severinsen i Wox Norge står bak Camp Warrior. Kine forteller at fokuset på en slik treningshelg ligger på gjennomføring, samhold og læring, og selvfølgelig det å få mestringsfølelsen. 

Arrangører: Lars Severinsen og Kine Antonsen står bak Camp Warrior. (Foto: Privat)

- Eksempler på oppgaver deltagerne møter kan være å orientere seg fram i terrenget etter ledetråder, å bære tungt, å jobbe på andre tider av døgnet enn vi vanligvis er vant til eller å teste andre elementer i naturen, forteller Kine. 

Hun understreker at utfordringene er i naturen og opplevelsen av hvordan man selv reagerer under tøffe forhold.

- Det er viktig for oss at deltagerne forstår at naturen er der for å brukes. Det samme er kroppene våre. Å ta seg skikkelig ut i blant, er bra for oss.  

Fantastiske omgivelser

Med beliggenhet i nydelig Telemarksnatur og med flotte treningsmuligheter rett på utsiden av døra, byr Camp Warrior på en helg man sent vil glemme. 

- Omgivelsene er knallfine! Det er masse flott natur å boltre seg i på Gautefall, forteller Bente.

Flott natur: Dette bildet er tatt på en tidligere camp ved Rauland. (Foto: Privat)

Under oppholdet bor alle som deltar i en stor hytte på rundt 440 kvm. Her er det 18 sengeplasser, 10 bad, basseng, boblebad og badstue, så alt ligger til rette for et behagelig og sosialt opphold innimellom hardkjøret.

Når man klarer å gjennomføre, da er man en ekte warrior.

Kine Antonsen, Wox Norge

- Hytta var virkelig fin. Og vi var jo samlet hele gjengen under måltidene i hytta, så faktisk ble det også litt sosialt, sier Bente.

Gevinsten er mestringsfølelsen

Men ikke misforstå, dette er ikke snakk om en SPA-helg.

- Her opplever man hverandre på det mest sårbare - nemlig helt på kanten av hva kroppen klarer å gjennomføre. Og når man klarer å gjennomføre, da er man en ekte warrior, påpeker Kine, og Bente kunne ikke vært mer enig:

- Å kjempe mot seg selv og egen psyke og fysikk, det gir en enorm mestringsfølelse i etterkant! Og den mestringsfølelsen - det er gevinsten etter en slik helg!

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet