Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik maler du huset på halve tiden

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Kundene skjønner ikke hvorfor de ikke har gjort det på denne måten før.

Vibeke Eriksen hos Carlsen Fritzøe tar imot alle kunder med et stort og hjertelig smil.

- Jeg har jobbet her i 14 år, og slutter ikke frivillig. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag.

Å komme inn på Carlsen Fritzøe i Havna i Bamble kommune føles som å komme inn i stua til en storfamilie, en blid en. Replikkene og latteren sitter løst, og det virker som alle kjenner alle.

Vondt i hjertet

Men det hender faktisk at også Vibeke blir lei seg på jobb:

- Det er når jeg hører kunder si at de ikke har tenkt å vaske huset før de maler. Da gjør det nesten litt vondt i hjertet. Jeg vil jo så gjerne hjelpe dem, ler Vibeke.

Tar det personlig

Så levende engasjert er det faktisk mulig å være i fremmede menneskers forhold til utendørs maling. Vibeke tar det personlig.

Og hun elsker den gode byggepraten både før og underveis i kundenes mange ulike oppussingsprosjekter. Nå for tiden er det høyaktuelt med utendørsmaling av hus.

Trendfargene i 2018 er mørkegrå, og bærer navn som «Labrador», «Aske» og «Dempet Sort».

Mange er opptatt av at malingen skal være av høy kvalitet. En skikkelig kvalitetsmaling er selvrensende, beskytter mot sopp, falmer mindre - og beskytter huset i mange flere år enn rimeligere typer.

Men når vi skal kjøpe malerkost, så velger mange rimeligste alternativ.

En god rulle sparer deg for enormt med tid utendørs.

Kjøp en god kost

For Vibeke som har erfaring, kompetanse og som stadig er på kurs for å holde seg oppdatert, er det et mysterium.

- Jeg hadde en kunde som hadde kjøpt flere 10-litre med skikkelig bra maling, men som gikk til kassa med en billig kost. Jeg kjenner han litt, så jeg spurte «Skal du virkelig ha den billige kosten der?» En time senere kom han tilbake. Han så på meg og sa «Ikke se på meg, ikke snakk til meg.» Så gikk han bort og kjøpte med seg et par av de beste kostene.

Vibeke ler hjertelig. Gode koster er viktig. Og bruker du tusenvis på maling, er det dumt å spare noen få hundrelapper på kosten.

Rull og kost

Men det aller nyeste nå er å male med både rull og kost utendørs.

- Da tar det halvparten av tida å male huset. Jeg tuller ikke, bedyrer Vibeke Eriksen.

Butikksjef Thor Einar Borge og Vibeke Eriksen.

3 gode tips

Her er 3 tips som sørger for at du maler huset på halvparten av tida, og at den varer dobbelt så lenge

Vask huset

Gjør du det årlig, utsetter du neste husmaling med mange år, og du forhindrer svartsopp og andre ting som kan gi råte i veggen. Bruk «Husvask»-vaskemiddel.

Vask ekstra nøye med vasken før du skal male. Kjøp «Kraftvask». Maler du på skitten vegg, kan malingen begynne å skalle av ganske raskt

Det du trenger er vaskemiddel, en lavtrykkssprøyte, en kost og vanlig hageslange.

- Men høytrykksspyler er fy-fy, sier butikksjef Thor Einar Borge.

Høytrykksspyler kan flise opp treverket, og det vil ta lengre tid før veggen er tørr nok til å males.

Kjøp gode koster

En god kost suger til seg malingen i busten, mens på en billig kost så renner malingen av.

Resultatet blir bedre, og som Vibeke pleier å si: «Du slipper å dyppe deg ihjel»

- En god kost er forskjellen på om huset vil trenge 2 eller 3 strøk, sier Thor Einar.

Og selve gulltipset: Bruk rull og kost samtidig

Mange tenker at malingsrull er noe som bare hører til innendørs. Så feil kan man ta. Stadig flere får opp øynene for at rull i kombinasjon med kost er mye raskere og mye bedre enn å bare bruke kost.

Bruk en god rull beregnet for utendørs bruk på panelet, og gå etter med malerkost der rullen ikke kommer til. Er dere to stykker går det kjempefort, og er mer sosialt også.

Trenger du flere tips? Kom innom Carlsen Fritzøe for en god byggeprat med ekte fagfolk.

Ikke bruk høytrykksspyleren på huset. Husvask eller kraftvask, lavtrykkssprøyte, kost og vannslange er tingen.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet