Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra mel til murpuss

Annonse fra Lumi Bygg AS

En munter danske står ved peisen og jobber iherdig så støvpusset ligger som en lett tåke rundt ham. Sluttresultatet blir lekkert og huseier kan glede seg til vinteren og koselige hjemmekvelder med knitring fra peisen.

Mick Høj er opprinnelig utdannet baker i Danmark, og det var gleden av å skape velsmakende bakevarer som tok ham til Norge. Han ble headhuntet av et tysk firma, men etter hvert byttet han ut kakespader med pussebrett og flyndreskje.

– Jeg var klar for noe nytt og utfordrende så jeg utdannet meg til murer og etablerte Lumi Bygg AS i 2015, forteller han entusiastisk. Firmaet har hatt en utrolig vekst og oppdragene har strømmet inn. I dag er det 7 ansatte og 6 innleide. Lumi Bygg er også en godkjent lærebedrift, med to lærlinger i full aktivitet.

– Mitt første oppdrag fikk jeg av en bekjent, som spurte om jeg ville være prosjektleder for hans byggeoppdrag, forteller Høj videre. Deretter fortsatt oppdragene å strømme inn, og gode anmeldelser og jungeltelegrafen har gitt Lumi Bygg et godt rykte blant de lokale. 

Varmt og godt til vinteren med ny peis og flott peisinnsats

Seriøs fagmann med godt humør

Med gode samarbeidspartnere på laget, som Norfloor og Megaflis, blir det mange oppdrag av variert omfang. Begge firmaene anbefaler gjerne Lumi Bygg til både private og bedrifter.

Lumi Bygg gjenoppretter og reparerer murvegger, bytter peisovner og flislegger kjøkkengulv. De dyktige fagfolkene påtar seg jobber i Porsgrunn, Skien, Larvik og Oslo.

– Jeg trives veldig godt i jobben min, og det er gøy at vi er etterspurt på markedet. Med stadig økende antall oppdrag er vi stadig på jakt etter ny folk, sier Høj. Vi velger å satse på lærlinger siden vi kan forme dem selv og vet at de har den kompetansen som vi ønsker, så ansetter vi dem etter bestått fagprøve, fortsetter den daglige lederen.

Den muntre dansken understreker at alle kundene er like viktig, og at intet oppdrag er lite.

- Vi får gode tilbakemeldinger, som skyldes at vi utfører en meget god jobb, møter i tide, holder oss til avtalt pris og er serviceinnstilte, understreker han. 

Fliser er inn hos nordmenn, også på kjøkkenet

Dønn ærlig murer

Fagmannen råder nordmenn som skal pusse opp om at de gjør litt research på prosjektet før de kontakter leverandøren for et overslag.

– Da har du en idé om hva du skal spørre om, og en seriøs håndverker vil gi deg råd og tips om hva som vil være den beste løsningen for deg, sier Høj.

Han forteller videre at han selv er dønn ærlig når det kommer til hver henvendelse og kunde. Det er ikke alltid kundens ønske er det mest gunstige, og da er det trygt å ha en seriøs murer som kan veilede slik at resultatet blir best mulig. 

Store fliser er på mote blant nordmenn som skal pusse opp

Når det kommer til trender så fortelleren mureren at det er store fliser som er in for tiden. Nordmenn har hatt en lang forkjærlighet for treverk, men nå er det stadig flere som får øynene opp for mur som byggemateriale. Det er også blitt veldig populært med større peisinnsatser som mures inn i brannmursplater. Resultatet blir flott, og det skaper en lun og avslappende atmosfære hjemme, som naturligvis varmer godt på kalde vinternetter. 

Lumi Bygg har hatt flere store oppdrag, både hos private og bedrifter. De påtar seg oppdrag både på nybygg og rehabilitering. Målet er å bygge opp Lumi Bygg til et sterkt merkevare som er kjent for kvalitet og god service på det lokale markedet.

– For oss er alle kundene er like viktige, enten de er store eller små, og det er slik vi bygger en stabil kundekrets og et godt ryktesmiler Høj.

Det er deilig å være dansk i Norge! 

Lumi Bygg AS

• Lumi Bygg ble startet i 2015.

• Vi utfører alt i mur-puss og flisearbeid.

• Vi tar oppdrag for både private og bedrifter.

• Alle kunder like viktig.

• Ingen oppdrag er for små. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet