Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Janne i fullt firsprang nær stadionområdet.

Tobarnsmamma oppdaget treningen for seg:

– Her får jeg kjørt meg både fysisk og psykisk

Annonse fra WOX

For tre år siden begynte Janne på baby boot camp, ni uker etter hun ble mamma for andre gang. Det ble inngangsporten til en treningsform som utfordrer henne på alle mulige måter - hinderløp.

Vil du melde deg på?

WOX Telemark arrangeres 19. mai med start og mål i Skien Fritidspark.

Klikk her for å melde deg på!

Om drøye to uker er Janne klar for sin tredje WOX Telemark, hvor du i år kan velge mellom en ti eller seks kilometer lang hinderløype. For Janne startet det hele på Baby Boot Camp, et treningsprogram for nybakte mødre. Hun ble introdusert for konseptet av personlig trener Lars Severinsen og Kine Antonsen, som har vært på arrangørsiden fra første løp ble gjennomført i 2016.

– Lars og Kine var primus motor for Baby Boot Camp, og de fortalte om at de ønsket å etablere hinderløpet WOX Telemark. Det tenkte jeg at jeg aldri kom til å klare, men likevel meldte jeg meg på, sier Janne. 

Team Turtle Squad

Sammen med to andre fra Baby Boot Camp, ble Janne med en annen gjeng som spesifikt trente seg opp til WOX Telemark. De meldte seg på som to lag med individuell tid, men endte opp med å løpe det meste av løpet sammen.

– Med en gang vi kom i mål, bestemte vi oss for at vi skulle gjøre dette året etter også, men denne gangen som lag. 

Før løpet i 2017 landet gjengen på at de skulle hete Turtle Squad. 

– Det var jo ikke veldig lett å finne et navn, men med skilpadde i navnet er det i hvert fall ingen som har for høyde forventninger til oss, smiler Janne. 

Treningskameratene har et stort sprik i hvor mye tid og innsats de legger i WOX Telemark. 

– Det viktigste for oss er at alle skal fullføre alle hindrene, og at vi gjør dette sammen. Vi backer hverandre opp, sier Janne. 

Samtidig legger hun ikke skjul på at gruppa gjerne vil slå tiden de klarte i fjor, på to timer og femti minutter. 

Jeg gruer meg like mye hvert år, og spør meg selv. Hvorfor har jeg meldt meg på enda en gang?

Janne Falck

Angrer hvert år

WOX Telemark er et løp på enten ti eller seks kilometer (nytt av året), i tillegg til at barna også får sin egen trasè. Selv om Janne mer eller mindre vet hva hun går til, angrer hun hvert år. 

– Jeg gruer meg like mye hvert år, og spør meg selv. Hvorfor har jeg meldt meg på enda en gang? Men når løpet er over, gleder jeg meg allerede til neste gang, smiler Janne. 

Hun tror selve gleden i denne løpsformen ligger i å mestre hindrene både psykisk og fysisk. Janne liker verken å bade eller å komme opp i høyden, men så fort startskuddet går er fokuset på plass. 

– For meg handler det om å overkomme frykt, holde hodet kaldt, og finne mitt "happy place". Da fokuserer jeg på en måte som gjør at jeg klarer å gjennomføre, sier Janne. 

God trening

Hver søndag legger WOX Telemark ut forslag til trening, som både Turtle Squad og Janne gjør det de kan for å gjennomføre. Å trene mot et konkret løp gir motivasjon, og Janne merker at det å være trent gjør det lettere å takle hverdagen. Til daglig jobber Janne nemlig som avdelingsleder på øyeblikkelig hjelp og avklaring i Porsgrunn kommune. 

– Det er en hektisk jobb, hvor ikke minst hodet må være på rett plass til enhver tid. I tillegg er det viktig for meg å ha noe å se frem til, det er godt å vite at jeg ofte får brukt kroppen, sier Janne. 

Neste år har hun et håp at hun får med seg hele avdelingen på hinderløypa. 

– Jeg skal i hvert fall definitivt være med også i 2019, avslutter Janne. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet