Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi blåser – men ikke i jobben!

Annonse fra Isoenergi Telemark

Selv om Isoenergi utfører blåseisolering av alle typer konstruksjoner, både i nybygg og eldre bygninger, så blåser de ikke i utføring av oppdragene!

I 2016 foretok Geir Håvard Østtveit et jobbskifte. Etter mange år som byggemester etablerte han Isoenergi Telemark – Vestfold, som har lokasjon i Gvarv.

– Jeg brukte blåseisolasjon selv da jeg jobbet som byggemester og visste godt om fordelene. Vi brukte blåseisolasjon på nybygg så jeg kan stå inne for produktet og dets effektivitet, sier Østtveit.

Han jobber primært i Telemark og Vestfold, med Isoenergi har avdelinger rundt om i hele Norge.

Til tross for selskapets unge alder har det ikke manglet på oppdrag. Østtveit, som er eier, daglig leder og eneste ansatt er godt fornøyd med mottagelsen har han fått på markedet – og ikke minst at oppdragene blåser inn. – Jeg utfører blåseisolering på både gamle og nye hus, men det er på nybygg jeg har lyst til å etablere meg. Årsaken er rett og slett at ved nybygg kommer gjerne oppdragene gjennom en entreprenør og da er du spikret mange oppdrag gjennom hele året. 

Geir Håvard Østtveit er daglig leder av Isoenergi Telemark

Blåseisolering er en isoleringsteknikk som relativt ukjent for mange. Isolasjonen består av resirkulert glass uten tilsatt bindemiddel og pakkene leveres i polyetylenplast. Det er en kjapp og effektiv måte å isolere på. En komplett blåseisolering på en enebolig er gjort på én dag! Det går altså mye raskere enn den tradisjonelle isoleringsmåten med plater og ruller, som krever bæring, tilpassing og i noen tilfeller problemer med å få alt opp til rett plass. Dette gjelder spesielt for etterisolering av loft i gamle boliger, hvor det smalt og liten tilgang til loftet.

Blåseisolering er også miljøvennlig, passer til alle formål, både nye og gamle bygg, allergivennlig og støvfritt og det er mindre avfallshåndtering.

Med tanke på at jobben kan utføres på en dag så sparer det antall arbeidstimer, og reduserer dermed kostnaden for kunden. 

Blåseisolering gir et mye bedre resultat enn tradisjonell isolering

Blåseisolering er også miljøvennlig, passer til alle formål, både nye og gamle bygg, allergivennlig og støvfritt og det er mindre avfallshåndtering.

Med tanke på at jobben kan utføres på en dag så sparer det antall arbeidstimer, og reduserer dermed kostnaden for kunden.

– Blåseisolering gir kunden et mye bedre resultat enn tradisjonell isolering, forklarer Østtveit. Den kan brukes i vegg, etasjeskiller, loft og gulv, ja, alle steder der det er et tomrom. Vi blåser rett og slett isolasjonen inn og så fyller den seg rundt alle hindringer.

Blåseisolering har også meget gode lyd-, brann- og varmeegenskaper.

– Isolasjonen er klassifisert som Euroclass A1, som er den beste brannklassen, sier Østtveit videre.

I både Telemark og Vestfold er det mye aktivitet, så det har blitt oppdrag på den blåseglade isoleringssjefen. Han har vært med på oppdrag på Brevik Oppvekstsenter, leiligheter, boenheter og flere videregående skoler.

– Jeg spisser meg inn på nybygg, siden det er der entreprenørene er, men jeg sier ikke nei når privatpersoner kontakter meg, understreker han. 

Med et konkurransesterkt marked er det kundeservice som står i fokus hos Østtveit. Isoenergi er blitt kjent i fylkene som den som er best på blåseisolering. Det, i kombinasjon med at vi kommer til avtalt tid, rydder opp etter oss og ikke minst holder oss til den prisen som er avtalt med kunden, gir et godt rykte. Jeg vil at vi skal bli kjent for at kunden står i fokus, forteller han. For entreprenørenes del så skal de merke at jobben går på skinner og at jobben er utført tidsnok.

At Isoenergi har oppnådd kravene så langt er det ingen tvil om. Tilbakemeldinger fra kundene er positive, og de er fornøyd med at de opplever en forbedring på huset ved lavere strømkostnader og bedre isolering. Dette gjelder jo da for gamle hus som har fått en etterisolering.

Isoenergi følger opp sitt motto, Best på blåseisolering, både på eldre boliger og nybygg. De har med andre ord blåst seg inn på isoleringsmarkedet – og er kommet for å bli!  

Isoenergi Telemark

• Isoenergi i Telemark – Vestfold ble etablert i 2016.

• Vi tar på oss blåseisolering av nye og eksisterende bygninger.

• Vi isolerer alt fra smått til stort.

• Vi har lokasjon i Gvarv.

• Eier og daglig leder Geir Håvard Østtveit er utdannet byggmester og har bakgrunn fra boligbygging, rehabilitering og det meste innen tømrerfaget.

• Frem tik 2016 drev Østtveit sin egen byggemester- bedrift, men satser nå for fullt på blåseisolering.

• Isoenergi Telemark – Vestfold har i hovedsak oppdrag i Telemark og Vestfold. Isoenergi har egen avdeling i Agder- fylkene, og dekker Aust- Agder og Vest- Agder. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet