Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med kran og transport i alle størrelser

Annonse fra Kranringen AS

Enten du trenger hjelp til å flytte tunge og store ting eller mindre og lettere ting, så er Kranringen klar til å ta løftet for deg!

I 75 år har Kranringens gule maskiner jobbet iherdig for å flytte, transportere og løfte alt fra prosessutstyr, stålkonstruksjoner, rør, hus, båter og byggevarer rundt om. De bruker det mest moderne utstyret og har erfarne operatører som sørger for at oppdragene utføres med fokus på sikkerhet. Slikt blir det fornøyde kunder av.

Espen Jensen forlot oljenæringen, som er Norges største målt i verdiskapning, over til landets nest største: Bygg- og anleggsnæringen. Byttet skjedde i 2013 da han ble tilbudt stillingen som daglig leder i Kranringen, avdeling Skien.

– Jeg kjente godt til Kranringen fra tiden i oljebransjen, siden jeg ofte leide inn selskapet for oppdrag, så da muligheten kom, var det bare å hoppe på, sier en godt fornøyd Jensen. 

Einar Holm og de velkjente gule maskinene må ta mange tunge løft i løpet av dagen (Foto: Svein Hansen)

I dag har Kranringen 91 ansatte, fordelt på flere avdelinger rundt om i landet. Hovedkontoret og den største avdelingen er i Skien.

– Jeg stortrives på jobben, og det er jo alltid spennende å være med på store prosjekter og å få bygge opp industrien i Grenland, forteller han videre.

Det er store og tunge oppdrag som de ansatte får å bryne seg på.

– Et eksempel på et nylig oppdrag er da vi skulle håndtere en komplisert flytting av store rørkonstruksjoner for Agility Subsea Fabrication AS hos Vard i Brevik. Rør på 40-50 meter, som veier 40 tonn kan by på utfordringer, men med dyktige folk og riktig utstyr løste vi det og vi, smiler Jensen. Imponerende nok er det å skulle flytte så store og tunge rør, men enda mer imponerende er det når rørene først skal flyttes ut av verkstedet, deretter transporteres på spesialhengere og så videre med flytekran. Ikke rart de som var involverte klappet seg selv på skulderen og jublet litt ekstra etter vel utført oppdrag. 

Med fokus på det lokale

– Det kreves god logistikk og planlegging av slike oppdrag, og vi leverer en komplett pakke, med HMS, løfteplaner, kran og transport. Det er her vi er best, og vi skiller oss ut på dette, fortsetter daglig leder.

En annen ting Kranringen skiller seg ut på er deres fokus på å være en lokal bedrift. De tar ofte på seg oppdrag der de må leie inn andre entreprenører og transportfirmaer, og samarbeidspartnerne skal være lokale. Jensen forteller at dette gagner alle parter, sikrer lokale arbeidsplasser og bygger en kultur og relasjoner innenfor selskapene på Grenland.

For Kranringen er ingen jobb for liten og ingen jobb for stor. De er en problemløser, ikke bare den som løfter. For de ansatte betyr dette at de en dag skal løfte og flytte på byggevarer, den neste dag skal de sjøsette en båt og dagen derpå er det arbeid for industrien i Grenland. Kranringen tilpasser seg etter kundens ønsker og behov, og skreddersyr løsninger slik at kunden er fornøyd.

– Vi er avhengig av å påta oss alle typer jobber for vi er jo en lokal bedrift, og det akter vi å fortsette med, understreker Jensen. Om du trenger oss i flere uker eller bare noen timer, så stiller vi opp for deg. 

Einar Holm har full fokus på jobben (Foto: Svein Hansen)

En slik filosofi har gitt Kranringen en solid posisjon på markedet. De har et godt rykte, og kundene møter blide og høflige ansatte som har den faglige kompetansen som skal til for at jobben utføres korrekt og innen fristen. At Kranringen er en arbeidsplass som tar vare på sine ansatte og har et hyggelig miljø vises i at de aller fleste har vært der i mange år. En stabil arbeidsgjeng som er godt utstyrt med tanke på moderne, velholdte og rene maskiner gir også pluss i boken hos kundene.

Kranringen er et solid grunnlag for trygge løft. Så orker ikke du å ta jobben, så gjør de det for deg! 

Kranringen AS

• Kranringen i Skien har 75 års erfaring innen transport og kran.

• Vi bruker det mest moderne utstyret og erfarne operatører for å sikre våre tjenester og sørge for fornøyde kunder.

• Siden hvert oppdrag er forskjellige, skreddersyr vi våre tjenester etter kundens ønske.

• Vi tilbyr komplette løsninger på kranløft og transport som inkluderer prosjektledelse, innhenting av tillatelser og dispensasjoner, transportfølge, samt lasting og lossing av lasten.

• Vår riggavdeling har spesialisert seg på flytting og innsetting av maskiner, flytting av hus og store moduler for industrien. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet