Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå kan du himle over god romakustikk

Annonse fra JM Montasje AS

Gode lydforhold og funksjonelle arbeidslokaler er avgjørende for et godt arbeidsmiljø. Dårlig akustikk i både møterom, kontorlandskap og klasserom kan gi en tyngre hverdag. Det er her JM Montasje kommer inn. De gjør hverdagen bedre, mer hørbar og behagelig!

Adresse
Langangsvegen 320, 3947 Langangen

Kontortid
Tirsdag og torsdag: 08:00 – 16:00

– Jeg var med på å starte opp JM Montasje i 2000, og vi drev da mest med himlinger, og vi satser også mer og mer på snekring. Så har det utviklet seg og utviklet seg. I dag er vi en av distriktets ledende leverandører på himlingsløsninger, systemvegger, glassvegger og lydvegger, forteller daglig leder Jan Martinsen. Han har jobbet med himlinger siden han var 16 år, så han har lang og bred erfaring innen bransjen.

Driftsleder Rolf Einar Zimmermann kom med på laget for ti år siden. Han er utdannet snekker, men har nå byttet ut hammer og spikre med pc og plantegninger. Kontoret i Langangen i Porsgrunn er hans daglige tilholdssted. Her skreddersyr han de beste løsningene for kunder som trenger hjelp med støydemping og lydakustikk i bygninger rundt om i Telemark og Vestfold. 

Jan Martinsen, Silje Dalaker, Rolf Zimmermann og Nader Ahmadi hører kundens behov (Foto: Svein Hansen)

– Det går mye i lyd for tiden, og det er det vi er best på så det passer jo bra, forteller Zimmermann. Med strengere og strengere krav for skoler og barnehager er det et økende mengde med oppdrag som venter på de 24 ansatte hos JM Montasje. Vårt største oppdrag nå er Skien videregående skole, hvor vi har hatt både himlinger, tømrerarbeid og lyddemping i alle klasserom, møterom og musikkrom. Alle rommene er forskjellige så det har vært en stor jobb, både med tanke på planlegging og utføring. Alt skal jo fungere optimalt, sier han videre. Prosjektet startet i april 2017 og skal stå ferdig i mai i år. Dermed er alt klart når elevene ankommer til høsten. 

– Siden dette er vårt største prosjekt så er det klart vi synes dette er spennende og stort å få være med på, smiler Zimmermann.

Oppdraget kom fra Skanska Norge, som stilte flere kriterier til "vinneren" av anbudsrunden: Bedriften måtte følge Telemarks- modellen om å være en anerkjent lærebedrift og ha tariffavtale. JM Montasje oppfylte alle kriteriene, men aller viktigste: De ble valgt på grunn av kompetansen sin.

– Mye av det som er bygd på skolen er nesten aldri vært utført i Norge før, forteller Martinsen. Taket er for eksempel vibrasjonsdempende, noe som er ganske nytt. Her måtte vi sjonglere litt med leverandørene for å få det til, men vi leverte en komplett pakke. 

Rune Jensen og Silje Dalaker i full aksjon (Foto: Svein Hansen)

Vi vil alle bli hørt

– De aller fleste kundene vil ha en total pakke, og det er det vi leverer, legger Zimmermann til. Det er sjelden vi leverer én tjeneste, og vi jobber for store entreprenører som Veidekke, Skanska, Betonmast og Skien og Porsgrunn kommune. De setter opp og vi innreder.

JM Montasje påtar seg oppdrag i hovedsak for det offentlige og har mange store, faste kunder. De påtar seg både rehabilitering og nybygg, og understreker at ingen jobb er for liten og ingen jobb for stor. Produktene de leverer kommer fra kjente og store merkeprodusenter, så her er det kvalitet i alle ledd.

Dagens samfunn er opptatt av lyd. Når du sitter i et møte skal du ikke høres, eller høre noe, fra rommene ved siden av. Skole og barnehager har stadig strengere krav om støydemping og lydakustikk, store forsamlinger skal kunne høre hva som blir sagt. Selv på kafeer er det viktig med god lyd. Det er med andre ord mange detaljer som skal på plass. JM Montasje stiller opp og kommer med de beste løsningene, alt etter kundens behov. 

Full planlegging av Rolf Zimmermann, Espen Kaalstad og Jan Martinsen (fra venstre) (Foto: Svein Hansen)

– Vi er heldige som har opparbeidet oss en stor og fast kundekrets, som består av mange store selskaper. Grunnen til at de velger oss er fordi vi leverer i tide, holder avtalt pris og fokuserer på service. Fornøyde kunder kommer tilbake, og de skryter gjerne til andre om deg også, sier Zimmermann.

Mottoet for JM Montasje er ganske så enkel: Vi skal være best!

Tilbakemeldinger og kunder som kommer tilbake igjen og igjen er et tydelig tegn på at de har lykkes. De leverer så godt at kunden bokstavelig talt står igjen med et sluttresultat som får dem til å himle med øynene! 

JM Montasje AS

• JM Montasje AS er en montasje- og snekker entreprenør lokalisert i Langangen i Porsgrunn.

• Vi har Telemark og Vestfold som hovedarbeidsområde.

• Vi er i dag en av distriktets ledende leverandører av himlingsløsninger, systemvegger, glassvegger og lydvegger.

• Vi tilbyr det meste av innvendig tømrer og snekkerarbeid, og tar en del demontering og rivningsarbeid. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet