Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvorfor eie når du kan leie?

Annonse fra Ramirent

Det er mye aktivitet på kundesenteret i Porsgrunn. Noen har kommet innom for gode råd og tips om rett maskin for neste prosjekt mens andre vet akkurat hva de skal ha. Kaffe serveres med et smil, mens løsninger legges frem for kundene.

Adresse
Floodmyrvegen 20, 3946 Porsgrunn

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

Ramirent er Norges ledende utleiepartner for maskiner, verktøy og utstyr. Hver dag hjelper Ramirent sine ansatte små og store kunder med deres utfordringer gjennom å forstå deres behov, gi gode råd, finne riktig utstyr og gi kvalifisert opplæring.

Arve Fjellvang jobber som avdelingsleder i Porsgrunn, og han forteller om hektiske dager.

– Vi leverer maskiner og utstyr til flotte og store prosjekter, så det er fulle dager her hos oss, sier han med et smil. Som regel så står kundene og venter når kundesenteret åpner om morgenen, og det liker vi.

– Distriktet er inne i en voldsom fremgang, og det bygges både hus, veier, hoteller og leilighetskomplekser, som alle krever maskiner og utstyr, legger Kristian Kristoffersen til. Han er salgssjef i region Sør, og gleder seg over at Raminent logoen er å finne på maskiner i full drift, spredt utover hele Telemark.

For de ansatte i Porsgrunn betyr det travel dager. Men det er slik de vil ha det. Kunder kommer innom for hjelp og spørsmål, enten de representerer et firma eller som privat forbruker.  

Jan Einar Larsen, Arve Fjellvang, Åge Rui og Rune Kristiansen ønsker velkommen til kundesenteret (Foto: Svein Hansen)

– I den perioden vi går inn nå er det mange privatpersoner som skal jobbe i hager og uteplasser. Det krever jo gjerne litt utstyr, og vi hjelper gjerne, skyter Kristoffersen inn. 

- Selv om det er full fart på kundesenteret så har de mange dyktige ansatte høy fokus på service og logistikk så alle oppgavene flyter lett, forteller Fjellvang. 

– Vi har en løsningsorientert gjeng som stiller opp for kunden og følger opp slik at kundens prosjekt blir gjennomført på en skikkelig måte, sier han videre.

Jan Einar Larsen og Åge Rui (fra venstre) og de andre ansatte i Ramirent har høy kompetanse (Foto: Svein Hansen)

Høy kompetanse og service

Alle de ansatte i selskapet, enten du treffer dem i Porsgrunn eller på ett av de andre kundesentrene rundt om i Norge, består en faglig sterk kompetanse om maskiner, utstyr og løsninger.

– Vi hjelper deg uansett hvilken jobb du skal utføre, understreker selger Sten Olav Grønli. Det er vår jobb å fortelle kunden hva han trenger, for mange av de som kommer til oss er usikre på hvilket utstyr som er rett for jobben. Det kan være alt fra utstyr til å kutte hekken til større graveprosjekter. Uansett hvor stort eller lite prosjektet ditt er, så hjelper vi deg.

Kundeservice står i fokus, og alle som en strekker seg gjerne det lille ekstra for at kundene skal bli fornøyd.

Kompetanse, en stor maskinpark og godt vedlikeholdt utstyr gjør at kunden kan fokusere på selve jobben. Dermed kan kundene opprettholde produktiviteten, samtidig som de sparer tid og kostnader.

– Vi har også ansatte som er ute for å sjekke at kundene har riktig utstyr, at alt fungerer som det skal på byggeplassen og veileder gjerne kunden om det er noe de trenger hjelp til, sier Fjellvang. Kunden skal aldri være i tvil om hvordan de skal bruke utstyr eller maskiner du leier fra oss. Alle våre ansatte er godt opplært, og videreformidler dette til kundene. Rådgivning i henhold til bruk er en del av pakken når du leier hos oss.

I mange tilfeller må Ramirents ansatte kaste seg rundt for å hjelpe en kunde "i knipe". Noen ganger er det snakk om levering av store maskiner med kort leveringstid, kanskje bare noen timer. Men som regel så fikser vi det – og kunden setter pris på det!

– Hos oss står kunden i fokus, og de skal aldri være i tvil om dette. Vi lever jo av fornøyde kunder, så det akter vi å fortsette med, sier Fjellvang. 

Einar kontroller et produkt som har vært hos kunde og etterfyller vann på batteriene (Foto: Svein Hansen)

For maskinene hos Ramirent står sjelden stille. Maskiner og utstyr flyttes rundt i distriktet etter behov og maskinene jobber for fullt. Da er det trygt å vite at godt vedlikehold av maskinene står i fokus hos Ramirent. Hver gang en maskin blir returnert etter utleie gjennomføres grundige inspeksjoner, vedlikehold og klargjøring før neste utleie.
Selskapet tenker også miljø og sikkerhet i alt de gjør. Her jobbes det systematisk for å hindre ulykker eller skader. Dette skaper en ekstra trygghet for deg som kunde.

Så uansett om prosjektet ditt er lite eller stort, om du trenger små eller store maskiner så er Ramirent der når du trenger dem. Kundesenteret i Porsgrunn ønsker deg velkommen inn for en prat. Gode råd og tips serveres med en kopp kaffe og et stort smil! 

Ramirent

• Ramirent er Norges største og ledende aktør innen utleie av maskiner, verktøy og utstyr.

• Ramirent er en totalleverandør som samarbeider med aktører i næringer som landbruk, bygg og anlegg, industri, offentlig sektor, verft og det private markedet.

• I Norge er Ramirent representert med 42 kundesentre og har 420 ansatte.

• Selskapet ble etabler i 1955 og har nærmere 300 utleiesentre i 10 land (Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Tsjekkia, Slovakia og Polen).

• Ingen oppdrag er for store – ingen er for små. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet