Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Emballering og isolering i 100 år

Annonse fra Brødr. Sunde Sundolitt

Det begynte som en not- og garnfabrikk i Ålesund i 1917. På 50-tallet ble fiskeredskapene byttet ut med produksjon av ekspandert polystyren (EPS) brukt i byggisolasjon (Sundolitt) og isolasjonsemballasje (Sunpack). I dag er Brødr. Sunde AS Skandinavias ledende tilbyder av disse produktene, og bedriften feiret 100 år i fjor.

Adresse
Lurudveien 3, 2020 Skedsmokorset

Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

– Vi er både produsent og leverandør av isolasjon i form av Sundolitt EPS og XPS til byggesystem i alle typer bygg, sier Øyvind Svendsrud, regionsjef for Østlandet.

Han startet i selskapet i 2012, og i 2015 ble han regionssjef, med porteføljekunder i Telemark, Buskerud og Vestfold. Svendsrud er godt fornøyd med jobben hos Brødr. Sunde Sundolitt. Det er jo tross alt ikke alle som kan si at de jobber for en hundreåring!

For de som ikke er så kjent med faguttrykkene EPS og XPS så betyr det følgende:

ESP, eller ekspandert polystyren, er Sundolitt (isopor) bestående av 98 prosent luft. Et moderne og høyeffektivt isolasjonsprodukt som har en lang rekke bruksområder. Sundolitt er miljøvennlig og er trygt å bruke.

Sundolitt XPS har en svært god isolasjonsevne og for dette produktet så varierer den med tykkelsen på produktet. De tynne platene har litt bedre isolasjonsevne enn de tykke platene.

Sundolitt EPS produseres i forskjellige trykkfastheter. I Sundolitt EPS som utsettes for belastning over lang tid, skjer det en plastisk deformasjon. Det er derfor viktig at trykkfastheten er kjent både når det gjelder lang- og korttid. 

Øyvind Svendsrud er godt fornøyd med at Brødr. Sunde Sundolitt oppfyller kundenes krav om kvalitet og leveringstid (Foto: Svein Hansen)

– Produktet EPS er meget bra fordi det isolerer så godt. Det har både tykkelse, bredde og lengder i henhold til hva kunden ønsker seg, forklarer Svendsrud. Selskapet er fleksible og har en stor pot å ta av med tanke på forskjellige produkter slik at de kan tilfredsstille markedet og kundene.

– Kundene velger ofte oss forbi vi er én av de få som går utenom handelsleddet. Vi leverer direkte til sluttbruker og til prosjektene. Dermed får du som kunde direkte kontakt med de som sitter på ekspertisen om produktene. Våre ansatte har den produktkunnskapen som er nødvendig for at du skal få rett produkt og løsning.

Brødr. Sunde Sundolitt har en markedsstrategi som i hovedsak er basert på direktesalg til entreprenøren. Produksjonen foregår på Skedsmokorset og de selger direkte til entreprenør og leverer direkte til byggeplassen med sitt eget logistikk- og transportsystem. Ved å eliminere mellomleddet vil det føre til bedre innkjøpspriser for entreprenørene og de får direkte kontakt med ansatte som innehar den faglige kompetansen som kreves.

– Proffsegmentet er det store og viktige segmentet vårt, men alle private er hjertelig velkommen til å ta kontakt, forteller Svendsrud. 

En leverandør til isolasjonen

Som kunde trenger du nå bare forholde deg til Brødr. Sunde, og faglig sterke ansatte står klar til å hjelpe deg med svar på tekniske spørsmål og gir deg konkrete svar. Det er noe som verdsettes av kundene. De vet de får riktig vare til riktig tid og til riktig pris, og ikke minst: Riktig vare for den bruken den er laget for. – Skal det for eksempel settes opp en garasje så er vi i noen ganger ute for å se og i andre tilfeller får vi oversendt tegningene. Da vil vi, sammen med kunden, gå gjennom tegningene slik at vi kommer frem til riktig løsning og mengde.

Sundolitt kan brukes til etterisolering og byggisolering, og hvilken type du skal bruke avhenger av hvor og hva den skal brukes til. Dyktige medarbeidere, grundig egenkontroll og moderne produksjonsanlegg sørger for at produktene er av god kvalitet til enhver tid.

Svendsrud forteller også at garasjeringmur er et relativt nytt produkt, som har vært på markedet i 3-4 år. Dette er et element hvor du får støpt sålen til garasjen og gulvet i garasjen i én operasjon. Du slipper å forskale og støpe dette på tradisjonelt vis og trenger ikke sette opp lecablokker som skal pusses før kronen blir satt på. Du får en isolert og bedre løsning, som også er tidsbesparende.

I tillegg bidrar Sundolitt til å redusere energiforbruket ved å hindre varmetap fra boliger og andre bygg. Produktet kan brukes både i tak, fasade, kjellervegg og gulv. 

– Vårt Kub-veggsystem brukes i kjellere eller hele hus og er store legoklosser i EPS som blir fylt med betong når de er satt opp, forklarer Svendsrud. Det er et ferdig isolert system hvor du ikke trenger å isolere etterpå. Kub 250 er godt for støtte- og innevegger, og er ment for steder hvor man ikke har så stort behov for isolasjonstykkelse. Dette er også et relativt nytt produkt fra Brødr. Sunde Sundolitt.

Hvilke gode råd og tips kan Svendsrud komme med?

Sundolitt er et solid fundament å jobbe ut ifra, og det er det viktigste. Som byggesystem er Sundolitt nærmest som Lego for de voksne. Så pass effektivt at så lenge du følger monteringsanvisningen og gjør de lokale tilpasninger som kreves, er det svært intuitivt og kostnadseffektivt.

Du kan med andre ord få en ferdig isolert mur på 1-2-3. 

Øyvind Svendsrud er godt fornøyd med å jobbe for en hundreåring! (Foto: Svein Hansen)

Sundolitt kan også resirkuleres eller energigjenvinnes. Resirkulert EPS blir brukt i nye produkter som kulepenner, hagemøbler og blomsterpotter. Produktet er også uskadelig ved hudkontakt og avgir ingen skadelige fibrer eller lignende. Det er i tillegg et lett materiale å arbeide med når det det kommer til egenvekt, som reduserer arbeidsskader.

I Norge har Brødr. Sunde AS sitt hovedkontor i Ålesund, og fra 6 salgs- og produksjonsanlegg produseres og distribueres Sunpack og Sundolitt over hele landet.

Trenger du gode råd og tips eller leveranse av Sundolitt er det Sunde du skal kontakte. De har tross alt utviklet de beste løsningene for kunden, det være seg innen emballering eller isolering!

Brødr. Sunde Sundolitt

• Brødr. Sunde ble etablert i 1917 i Ålesund.

• Selskapet utviklet seg raskt fra produksjon av fiskeredskaper til produkter av polystyren.

• Med over 50 år av produksjon av polystyren er Brødr. Sunde AS i dag Skandinavias ledende tilbyder av ekspanderbar polystyren og ferdigprodukter av ekspandert polystyren (EPS), samt ekstrudert polystyren (XPS).

• Konsernet produserer og distribuerer sine produkter fra 7 land i Europa.

• Konsernkontoret ligger i Oslo.

• I Norge har Brødr. Sunde AS sitt hovedkontor i Ålesund og fra 6 salgs- og produksjonsanlegg produseres og distribueres Sunpack og Sundolitt over hele landet.

• Tilgjengelighet og produktkompetanse er helt avgjørende for å bli den foretrukne samarbeidspartneren.

• EPS sine gode egenskaper for emballering og isolering optimaliseres med hjelp av vår kunnskap og evne til å utvikle de beste løsningene for kunden, det være seg innen emballering eller isolering.

• Brødr. Sunde AS eier varemerkene "Isopor" og "Sundolitt" som er mye brukte uttrykk for EPS. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet