Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En kvalitetsbevisst entreprenør

Annonse fra Pioneer Entreprenør

Det er hektisk aktivitet rundt huset, med stilasjer, materialer og verktøy. Latteren sitter løst hos tømrerne som er både på og under taket. Huseieren selv venter i spenning på å få se det ferdig resultatet.

Pioneer Entreprenør

Adresse
Ove Geddes Veg 10, 3714 Skien

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00 

Slik er hverdagen for de fire ansatte hos Pioneer Entreprenør AS, som er en relativt ny aktør i byggebransjen i Telemark. Daglig leder Eirik Gruszewski starter opp i 2017, men har lang erfaring som tømrer fra tidligere.

– Vi er en entreprenør som satser på å levere kvalitetsarbeid til konkurransedyktige priser. Da jeg startet opp var planen at det skulle være meg og en til, men oppdragene ble flere enn forventet så jeg måtte utvide med noen til. I dag er vi fire tømrer, forteller Gruszewski.

Nå er den glade gjengen i full gang med et tilbygg, garasjer og takbytter rundt om i nærområdet. Gruszewski selv farter mellom prosjektene for å følge opp. Selskapet har et godt samarbeid med flere leverandører slik at kunden får hjelp med hele prosjektet, fra A til Å. 

Eirik Gruszewski er ute å inspiserer på et av oppdragene for Pioneer Entreprenør (Foto: Svein Hansen)

En komplett leverandør

– Våre ansatte er alle utdannet tømrere, så vi henter inn elektrikere, rørlegger, murere og gravere ved behov. Det beste for kunden er at vi tar oss av alt, fra bestilling av materialer til koordinering av håndverkerne, sier Gruszewski.

For deg som kunde betyr det at du slipper å flere ulike håndverkere, bestille materiale og sørge for at alt leveres og at arbeidet fra en håndverker er klart når den neste skal komme. En enklere hverdag for deg, som sparer deg for mye tid og mange bekymringer. Pioneer Entreprenør tar seg av logistikken og oppfølgingen.

– Det er her mange går på en liten smell, forklarer daglig leder. De bestiller fra flere leverandører, men det er ikke sikkert at rørleggeren er ferdig når elektrikeren er bestilt eller materialet kommer i tide. Da må alt forskyves, og en eller flere av håndverkerne har kanskje ikke mulighet til å komme tilbake før om noen uker. Prosjektet ditt blir utsatt, noen ganger med flere måneder, og det er jo ikke bra. Hans råd er derfor å kontakte dem tidlig, når du vet hvordan du vil ha det, slik at de kan være med i planleggingsfasen, komme med råd og innspill og sikre deg den beste og raskeste løsningen.  

Svein Hansen
Høyt under taket for Martin Oterholdt når han er på jobb

Overlat jobben til de profesjonelle

Med smilet på lur forteller Gruszewski at de får flere henvendelser fra innbyggere som enten har startet prosjektet selv og innsett at det er litt for mye logistikk og utfordringer enn forventet eller at noen andre har gjort jobben for dem, men resultatet var ikke som ønsket.

– Da må vi komme inn og rette opp i alt, som jo er både tidkrevende og fører til høyere kostnader enn forventet for kunden. Jeg anbefaler at man ikke tenker kvantitet, men kvalitet. Det gir det beste resultatet, understreker han.

Nylig har de ansatte hos Pioneer Entreprenør renovert et gammelt hus hvor kunden kun ønsket å kle om huset. Etter litt befaring fra de erfarne Pioneeer- gutta viste det se at huset ikke hadde isolering i andre etasje. Rådet fra ekspertene var at det burde legges inn isolering, og kunden takket ja, selv om det innebar en ekstra kostnad. Tilbakemeldingen fra den meget fornøyde kunden var at de merket en stor forskjell i fyringskostnadene. Med andre ord: Et godt råd fra kunnskapsrike fagmenn førte til lavere fyringskostnader i fremtiden.

– Det er mange hobbysnekre i Norge som tenker at dette fikser jeg ved å bruke internett. Vi har fått noen telefoner hvor folk har sagt at det ikke er så lett som videoen viser, og bedt oss overta, fortsetter Gruszewski. Det er ikke bare å sette opp nye vegger eller et tilbygg. Ting skal jo gjerne stå i både lodd, vater og vinkel, samt at det er mange regler og sikkerhetskrav fra myndighetene å forholde seg til. 

Presisjon i arbeidet

Trenden i Norge ser også ut til å ha snudd med tanke på at vi skal gjøre jobben selv. Nå er det flere og flere som ønsker at jobben utføres profesjonelt. Vi tenker altså mer på kvalitet fremfor kvantitet nå, og det lover godt for byggebransjen.

– Vi er ikke de største på markedet, og har heller ikke noe mål om å bli for store. Det viktigste for meg er at jeg kan sikre en trygg arbeidsplass for mine ansatte og meg selv, og ikke minst utføre en god jobb. Kunden skal være fornøyd, understreker Gruszewski.

Jungeltelegrafen har slått positivt ut for Pioneer Entreprenør. Fra å være et lokalt selskap med oppdrag i Skien, Porsgrunn og Grenland, har selskapet nå fått oppdrag i Kongsberg og Rauland. Et godt rykte er viktig, og de fire ansatte gjør sitt ypperste for at kunden skal bli fornøyd.

Selskapet påtar seg oppdrag innen renovering, tilbygg og nybygg.

– Det handler om kunnskap og forståelsen for at hvert oppdrag er ulikt. Det å prosjektere en enebolig er helt annerledes enn å prosjektere et tilbygg, forklarer Gruszewski. Men så er det jo spennende og moro med ulike oppdrag, så vi sier ikke nei. Aller viktigste for selskapet er at de leverer hva kunden ønsker, men at det leveres med kvalitet.

Ordet pioneer kommer fra fransk (pionér) og brukes om en person eller selskap som har vært nyskapende eller banebrytende. Det passer jo godt for det firmaet, som absolutt driver med nyskapende arbeid i lokalområdet!  

Pioneer Entreprenør

• Pioneer Entreprenør påtar seg oppdrag innen renovering, tilbygg og nybygg.

• Vi tar på oss alt fra søknaden til nøkkelferdig hus/leilighet.

• Vi har sterke samarbeidspartnere.

• Vi setter kunden i fokus og leverer kvalitetsbevisst arbeid. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet