Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Se Tina og Aurora debutere som ponnikusker!

Annonse fra Klosterskogen Travbane

I fjor høst begynte de begge på Klosterskogen Travskole. Bli med på deres aller første ponniløp!

Med mindre enn en time igjen til debuten skal skje, er Aurora Hovinbøle (12) og Tina Helland (12) i full gang med å gjøre ponniene klare. Begge får i anledning løpet låne ponnier fra Klosterskogen Travskole, Aurora kjører Emmeros Hannah, mens Tina seler opp Cassandra.

– Jeg er veldig spent, sier Tina Helland (12) fra Skien. 

De to har plassering en og to i i voltestart, hvor de antatt beste ponniene starter lengre bak. 

Før starten går må ponniene varmes opp. Det skjer mellom stallene, og 3-4 runder på indre bane. 

Auroras ponni Emmeros Hannah gikk i galopp et par ganger under oppvarmingen: 

– Jeg tror det skal gå greit på selve løpet, men det blir spennende å se, sier Aurora fra Porsgrunn. 

Cassandra i full driv med god hjelp fra kusken Tina.

Har erfaring

Selv om de nå debuterer som kusker, har de begge lang erfaring med hest. 

Tina har vokst opp i en familie hvor både morfar og mamma har kjørt hest, og nå har de en ponni hjemme som de holder på å trene opp. 

– Vi hadde en travhest som ble skadet, som var kosehesten vår ganske lenge. Etter noen år flyttet vi på landet, og da fikk jeg min egen hest, sier Tina. 


For Aurora handler også mye av livet om hest:  

– Jeg er hestepasser for fire hester, og vant til å være med hest. En venninne av meg har tre hester hjemme, så jeg er med hest nesten hver dag. 

Jeg er ærlig talt litt redd for hest, men synes det er veldig gøy at Aurora liker det så godt.

Merete, Auroras mamma.

Kjenner spenningen

– For å kjøre hest må de kunne håndtere hesten på en ordentlig måte, de må kunne løpsreglementet og følge det. Også må de være på alerten på banen, og følge med. Det sier Lisa Haugland, hovedinstruktør på Klosterskogen Travskole. Hun har skrekkscenarioet for de to elevene sine klart: 

– Det værste som kan skje er vel at de krasjer med noen andre på banen. Jeg er spent, men tror de kommer til å klare seg bra. 

Ved siden av står mødrene. Tina har en mor med stor hesteinteresse. 

Merete følger spent med på datteren Auroras første travløp.

– Tina kjører i dressen jeg hadde en gang i tiden, sier Jill. Hun skjuler godt det meste av spenningen i kroppen før Tina skal konkurrere for aller første gang, men noe av det kommer ut:

– Jeg er veldig spent på Tinas vegne, men prøver å holde igjen litt. Det er jo det første løpet hennes, sier Jill.

Moren til Aurora derimot, har ikke holdt på mye med hest:

– Jeg er ærlig talt litt redd for hest, men synes det er veldig gøy at Aurora liker det så godt. Det er en veldig fin hobby og et godt miljø, sier Merete. 

Auroras smil satt løst både før og etter løpet.

Nyoppstartet skole

Klosterskogen Travskole ble startet i fjor høst, og har nå et tjuetalls elever, med alder fra tre år og oppover. Her kan til og med voksne lære seg å kjøre, siden de også har store hester tilgjengelig. 

–  Travskolen er litt som en rideskole, men med mer fokus på trav. Vi gjør mye kjøring og mye ridning, men det gøyeste for de fleste er nok å komme nær hesten og lære seg om den, sier Lisa. 

Her kan man bli elev om hovedhensikten er å bare kose seg med ponnitrav, eller man kan ha ambisjoner og ta lisens for kjøre - slik Aurora og Tina har gjort. 

På travskolen er det også mulighet til å feire bursdag, ha firmaevent, prøve tandemkjøring med stor hest og andre arrangementer. Ikke minst er det mulig å få et skreddsydd opplegg som passer hver enkelt. 

Gikk bra

I feltet var det mange gode ponnier, og Allan med Emilie Larsen som kusk, stakk til slutt av med seieren. 

For jentene som debuterte var imidlertid det aller viktigste å gjennomføre uten å gjøre feil, noe de i aller høyeste grad klarte. 

– Jeg er veldig godt fornøyd. Dette var gøy, sier Tina. Hun får støtte av Aurora som kom først av de to jentene: 

– Jeg kunne sikkert gjort det enda bedre, men er godt fornøyd med ponnien og egen innsats, avslutter Aurora. 

Verken Tina eller Aurora har nok kjørt sitt siste løp. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet