Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne gjengen trener på hindre over alt for tiden - for å gjøre seg klare til WOX.

Meldte på 35 av kollegaene sine til hinderløp

Annonse fra WOX

Asle har vært med på WOX hinderløp to ganger før. I år tar han med seg 35 kollegaer.

– Noen av de som skal være med er veldig godt trent, andre er totalt utrent. Det er det som er gøy med WOX Telemark, alle kan være med selv om det jo lønner seg å være i litt form, sier Asle.

Norva24 har avdelinger flere steder i Norge, og til løpet WOX Telemark 19. mai kommer de fra blant annet Løten, Hønefoss, Bergen, Oslo, Sandefjord, østfold og - selvfølgelig fra Grenland.

Daglig leder i Norva24 Grenland har invitert hele konsernet til å være med i WOX Telemark.

Meld deg på her

Vil du melde på deg selv eller egen bedrift? Følg denne lenken.

Fokus på lagfølelse

– De fleste kan gjennomføre med litt vilje og god tid - det er det som er kult med WOX, sier Asle. 

De fleste av kollegaene har ikke vært med tidligere, i motsetning til Asle som deltok både i fjor og forifjor. 

– Jeg vet at dette blir både sølete, vått, kaldt, varmt og garantert slitsomt. Her vil vi få hele spekteret. Hele poenget med løpet er at vi skal hjelpe hverandre, sier Asle. 

Kollega Einar er delvis enig, han deltar for første gang, og hverdagsmosjonen består av å gå tur med bikkja: 

– Vi starter sammen, så løper nok Asle fort fra oss, han er den sprekeste. Jeg skal gjøre et ærlig forsøk, og tror jeg skal klare å gjennomføre. Så kan jeg også glede meg til å ha det gøy etterpå sammen med masse fine folk, smiler Einar som etter løpet arrangerer grillfest i hagen for kollegaene sine. 

Ønsker du å melde på din bedrift? Klikk her

Asle (til venstre) og Einar er begge klar for WOX Telemark.

Om WOX Telemark

- Ble arrangert første gang i 2016

- Satte påmeldingsrekord i fjor med 1150 påmeldte

- I år er taket på 1750 deltagere

- Du kan velge følgende løp: 

       - 6 km (30+ hindre)

      - 10 km (40+ hindre)

       - WOX barneløype (fra 6-15 år, barn i følge med voksen) 

Meld deg på her!


For et par helger siden prøvde noen av deltagerne seg på et hinder, en såkalt "monkeybar" som skal brukes i barneløpet: – Jeg ble jo litt guttunge igjen da vi prøvde det hinderet, smiler Einar.

Asle er klar på at alle kommer til å få hjelp ute i den ti kilometer lange løypa:

– Folk er avhengige av hjelp for å komme over noen av hindrene. Selv om man starter sammen som en gjeng, ender du kanskje opp med å løpe med noen du ikke kjenner i det hele tatt, men som passer ditt nivå.

Henning Aunebakk er blant de seks som løper for Norva24 avdeling Grenland. 

Han tror han har trylleformelen på plass: – Den viktigste egenskapen jeg har får komme meg gjennom er at jeg er god på å jukse, smiler Henning med glimt i øyet. 

Han gleder seg i likhet med mange andre til selve løpet, men ikke minst det sosiale som skal skje etterpå. Etter grillfesten hos Einar går turen videre til etterfesten som arrangeres av WOX Norge. 

Vil øke synlighet

Norva24 holder til på Herøya og jobber med blant annet slamtømming,  tankrengjøring og rørinspeksjon. De har holdt til i Grenland i to og et halvt år, og ønsker å bli mer synlig lokalt. Derfor sponser de det høyeste hinderet i løypa (ni meter), "Norvahoist". 

– Der skal deltagerne heise sandsekker fra bakkenivå, ni meter opp og så ned igjen. Vi får ikke si hvor tunge sandsekkene er, men det blir tungt. Hele kroppen må i bruk for å heise opp, og det er heller ikke lov til å bare slippe sekken når den er oppe, den må fires ned igjen også, sier Asle. 

Andreas Bakos, Asle Ognedal, Henning Aunebakk og Einar Nornes ser frem til både hinderløype og det som skal skje etterpå.

Arrangementet passer også godt til verdiene Norva24 er bygget på: 

– Vårt slagord er at vi hjelper hverandre. Det inkluderer både av vi hjelper hverandre som kollegaer og på tvers av avdelinger, men ikke minst at vi hjelper kundene våre. Denne verdien står også sentralt i WOX Telemark, der svært få kommer seg gjennom uten hjelp, sier Asle.

Oppfordrer andre

Asle har stor tro på at WOX Telemark vil bidra ytterligere til et godt samhold på jobb. Han mener at enda flere bedrifter bør melde på lag.

– Dette er noe litt utenom det vanlige. Gjennom dette løpet får vi erfaringer og felles opplevelser vi kommer til å snakke om lenge. Dette bør flest mulig være med på, avslutter Asle. 

Gutta i Norva24 har ikke lagt inn stor formtopp, men tror det viktigste blir en god opplevelse sammen.
Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet