Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kine Antonsen har fått med seg PT-kollega Iver Solheim på Wox i år. Flere må på plass for å sette ny rekord.

Håper på påmeldingsrekord

Annonse fra WOX

I fjor fikk de hele 1150 deltagere til å komme seg gjennom en ti kilometer lang hinderløype. I år tror Kine Antonsen i WOX Norge at de blir enda flere.

– Vi har et tak på 1750 deltagere og de skal vi klare å ta godt vare på, smiler Kine. Hun har vært med på å arrangere Warrior Obstacle Extreme, eller WOX Telemark, to ganger tidligere. 

Første gangen hadde hun ansvaret for de frivillige, nå er hun medarrangør sammen med Lars Severinsen som er selve primus motor bak konseptet. Det er imidlertid kollega Iver Solheim som henger ved siden av Kine på bildet over: 

– For min del er det første gang jeg er med, så dette blir veldig spennende, sier Iver.

Vil du melde deg på?

Gå inn her for påmelding. 

Vil gjøre vondt

I år er det tre muligheter for å være med på WOX Telemark. De har sin egen barneløype, en helt ny løype på seks kilometer, og den "tradisjonelle" løypa på 10 kilometer. 

– Vi introduserer nye hindre hvert år, og i år ville vi også få på plass en litt kortere løype for å inkludere flest mulig, sier Kine. 

Hinderløp er en av de raskest voksende idrettene i Norge, og WOX Norge er blant de aller største arrangørene. Ulike hindre underveis utfordrer både mentalt og fysisk, noe vil gjøre vondt, noe vil være lett, og deltagerne vil bli både kalde, våte og varme.  Noen av hindrene klarer man seg helt på egenhånd, ved andre hindre kan det være greit å få litt hjelp. 

– Det kommer til å gjøre vondt å være med, men vi garanterer at følelsen av å komme i mål vil være verdt det, smiler Kine. 

De fleste som melder seg på gjør det sammen med en vennegjeng, eller via lag, foreninger og arbeidsplasser. 

Viktig med mestring

Det finnes mange hinderløp man kan velge mellom i 2018. Kine er tydelig på at profilen de har valgt skal favne flest mulig. 

– Vi er ikke først og fremst ute etter eliteutøverne, selv om mange av de melder seg på hos oss og trives i løypene våre. Vi ønsker virkelig å skape en arena hvor alle som deltar opplever en form for mestring, sier Kine. 

Både Lars og Kine har bakgrunn som vernepleiere, og jobbet med folk som har ulike type utfordringer innen sykdom, rus og andre utfordringer. 

– Alle mennesker trenger å oppleve mestring, og det kan man oppnå ved å trene seg opp til å klare en fysisk oppgave. Gjennom jobben vår vet vi hvor mye mestring betyr, og det er selve drivkraften til at vi holder på med dette, sier Kine. 

Motivasjon er kanskje den viktigste motoren til et aktivt liv. Å målrette treningen sin mot et løp som WOX Telemark, kan hjelpe mange. 

– Det er så gøy å møte folk som langt inne i skogen står og løfter tømmerstokker, eller noen som løper baklengs opp et grustak. Når jeg spør de hva de holder på med, svarer de at de trener til WOX Telemark, det er helt utrolig, utbryter Kine. 

Deltok selv

Kine husker godt hvordan det hele startet. – Vi hadde en treningsgruppe som meldte seg på et hinderløp i 2015. Etter å ha deltatt der satt vi med litt blandede følelser. Løpet var egentlig ikke hardt og utfordrende nok, samtidig som sikkerheten ikke var helt på topp. Lars mente at vi kunne gjøre dette bedre selv, sier Kine. 

Derfra gikk det raskt unna. I mai 2016 ble WOX arrangert for første gang, Lars og Kine ble sjokkert over den store pågangen. 

– Over 600 personer ble med første gang vi arrangerte dette, og i fjor arrangerte vi også WOX Kidz. Det er utrolig gøy at så mange liker å være med på dette arrangementet, sier Kine som kan smile av deltakerlista består av påmeldte fra 17 nasjoner - uten at det i seg selv er et mål.

Slik så det ut under WOX Telemark 2017

Utvider

Et løp i året er ikke nok for Lars og Kine. Hun kommer opprinnelig fra Trøndelag, og i september arrangeres det for første gang hinderløp i den regionen.  Deltakerlistene opp gjennom avslører at hinderløp så langt har fått best fotfeste i sørøst-Norge. Det vil Kine gjøre noe med: 

– På tre uker har vi fått over 1000 påmeldinger til WOX Trøndelag, så dette er en treningsform og et arrangement som vil sørge for idrettsglede også i Trøndelag, avslutter Kine. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet