Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig kommer Julie Bergan hjem!

Navneslipp fra Hagefestivalen

Annonse fra Wrightegaarden

De første navnene for Hagefestivalen er klare, Langesund kan glede seg til at både Julie Bergan og duoen Elsa & Emilie første helga i august.

Endelig kommer Julie Bergan hjem, for å bevise hvorfor hun er blant de aller største pop-stjernene vi har akkurat nå. Fredag 4. august kommer hun sammen med bandet sitt til Hagefestivalen i Langesund.

Verdensklasse

Julie Bergan har for lengst bevist at hun er en vokalist og låtskriver i verdensklasse. Hennes enestående evne til å få frem catchy hooks har gjort at 22-åringen har rukket å oppnå over 110 millioner streams på låtene sine. Tidligere i år fulgte hun opp hitsinglene «All Hours» og «I Kinda Like It» med låta «Arigato» som gikk rett inn i rotasjon hos både P3 og mP3, og den alene har generert 65 mill streams på Spotify.

– Vi var veldig spente på hvordan Bergan var live, og under By:Larm fikk hun virkelig bevist hva hun er god for! Vi snakker fett lysshow, et band i kjempeform, og en super engasjert Julie i toppform. Det er rett og slett et forrykende energisk show, sier Tom Marius Kittilsen, festivalsjef for Hagefestivalen.

Kittilsen lover forøvrig den beste Hagefestivalen noensinne. 

Elsa & Emilie har slått godt fra seg det siste året.

Heftig duo

To andre popstjerner som er på god vei oppover er duoen Elsa og Emilie.

Elsa og Emilie hadde vi på besøk første året vi arrangerte Hagefestivalen. Etter noen års intenst arbeid er de endelig tilbake, med fantastisk musikk. De har utviklet det det musikalske uttrykket i retning av mer elektronisk internasjonal pop, noe som kler dem sinnsykt godt, forteller Kittilsen.

For tre år siden bergtok to 16 år gamle jenter fra Haugesund den norske musikkverdenen. Med sine karakteristiske harmonier og lydbilde, skilte de seg fra alle andre. Debutalbumet «Endless Optimism» fra 2014 ga dem Spellemann-nominasjon, tung spilletid på radio, en rekke store TV-opptredener og plasseringer i filmer og serier. Singelen «Run» fra blant annet serien Skam, er streamet snart fem millioner ganger.

Nå er de tilbake med splitter nytt album, som har har gitt duoen massiv internasjonal oppmerksomhet. Denne våren herjet P3s spillelister med Au Volant. Til Hagefestivalen i Langesund har jenten med seg fullt band, som om vi skal tro Kittilsen vil sørge for en storslått opplevelse.

– Vi gledet oss veldig til å sjekke ut Elsa & Emilie under Trondheim Calling tidligere i år, og vi ble slått i bakken av band-oppsett og jentenes vokal har aldri vært bedre, avslutter Kittilsen.

Hagefestivalen i Langesund er 4. og 5. august, og frem til 15. mai kan du kjøpe festivalpass til redusert rabatt ved å benytte koden Hagerabatt, da får du NOK 100,- i rabatt på passet.

All info og billetter får du på www.hagefestivalen.no

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet