Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det mest lønnsomme kortet du kan betale med

Annonse fra Farte

I en tid da vi alle har hørt at ulike betalings og kredittkort er snarveien til økonomisk kaos og personlig ruin, er det i alle fall ett kort det alltid vil lønne seg å betale med: Reisekortet til de gule bussene.

Maks 400 i måneden

For kun 400 kroner i måneden kan alle voksne kjøre så mye de vil med de gule bussene. Det betyr at de som tar bussen til jobb, betaler under 10 kroner turen. Reisekortet gjelder for alle avganger med de gule bussene. Den som også bruker bussen til fritidsaktiviteter, betaler derfor godt under en tier per tur. Hvordan du skaffer deg reisekort, ser du i Farte sin nettbutikk.

Du sparer mye på å spare miljøet.

Billigere for barn, unge, studenter og honnør

Det er billig å kjøre buss i Grenland. Reisekortet for barn, ungdom, studenter og honnør koster bare 300 kroner for en hel måned. Den som tar bussen tur-retur skolen hver dag, betaler dermed bare kr. 7,50 per tur. Legger du til noen turer til trening, kino osv., så synker prisen per tur raskt ned til en femmer.

Bruker du reisekort til og fra skole, trening og fritidsaktiviteter, så koster det knapt en femmer for hver tur.

En innsats for miljøet

Transportsektoren står for nær 70% av klimagassutslippene, og halvparten av dette kommer fra privatbiler. En ny dieselbuss slipper i dag ut en tredjedel så mye NOx som en ny diesel personbil. I forhold til forrige generasjon busser, er utslippene av NOx ca. 30 ganger lavere. Ny teknologi gir renere busser og gjør det enda viktigere å reise kollektivt. Stadig flere av de gule bussene går på en enda mer miljøvennlig teknologi, nemlig biogass. Halvparten av de gule bussene som trafikkerer Grenlandsområdet tar i bruk denne teknologien, som også medfører at bussen blir mer stillegående.

Mange av de nye, gule bussene går på biogass som produseres blant annet av matavfall. De bruker rundt 100 bananskall på mila.

Ett bananskall gir 100 meter

Biogass er 100% fornybart og gir de laveste utslippene. Biogassen til de gule bussene produseres av kortreist matavfall og husdyrgjødsel og slipper ikke ut mer CO2 enn det som ville ha kommet med naturlig nedbryting av avfallet. Et enkelt bananskall gir faktisk drivstoff nok til at bussen kan kjøre 100 meter. Så svaret på ”hva bruker´n på mila?” er faktisk 100 oppspiste bananer. Så når du tar bussen, så bidrar du til å omskape avfall til miljøvennlig transport. Det er også et livsviktig bidrag til bedre oppvekstmiljø for mange, små Grenlands-beboere og for de mange som plages med luftveisproblemer.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet