Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik prøvekjører du en bil

Annonse fra Gumpens Auto

Vet du egentlig hvordan du skal teste ut den nye drømmebilen? Lasse viser vei!

Lasse har jobbet som selger av Audi i seks år. Han er veldig opptatt av at de som kommer for å prøvekjøre bil faktisk vet hvordan de skal prøvekjøre. Å få testet bilen ordentlig har mye å si for det endelige valget. 

– Hos oss på Gumpens Auto tilbyr vi å bli med en liten tur, slik at den som prøver får god oversikt over alle mulighetene som finnes i bilen, sier Lasse. 

Store variasjoner

En prøvetur i bil har forandret seg fundamentalt de siste årene. Der det tidligere handlet om kjøreegenskaper, komfort og hvor praktisk bilen er, må man i dag også sette seg inn i alt fra kjørestøttesystemer til underholdning i bilen. De fleste biltyper tilbyr nemlig en voldsom mengde med ekstrautstyr, og man skal ha tunga rett i munnen for å få testet ut og valgt det som er det riktige utstyret for seg. 

Når bilene har så forskjellige systemer, kan kundene fort bli forvirret. 

– Det kan være vanskelig nok å finne ut hvordan man starter en moderne bil i dag, ler Lasse. 

SMILET SITTER LØST: Lasse Rød i Gumpen Auto elsker å prøvekjøre bil.

Enkle huskeregler

Det er viktig å ha et forhold til hvordan man prøvekjører bil, slik at man får et godt grunnlag før det endelige valget tas. Lasse har noen enkle huskeregler: 

1. Sørg for at du sitter godt.

Ergonomi er viktig ved bilkjøring. Bare det å justere setene indikerer hvor godt bilen vil passe deg. Sørg for å justere både vinkel på sittepute, lengde på sittepute, avstand til pedaler og ratt, samt støtte i korsryggen. 

2. Sett deg inn i bilens funksjoner. 

Betjeningspanelet til en bil er ganske ulikt fra merke til merke. Det er viktig å få en god oversikt over hvor de forskjellige funksjonene ligger. Husk også å få med deg særtrekkene ved bilen du tester. Hva må du forholde deg til hvis det for eksempel er en ladbar hybridbil eller elbil? Ikke vær redd for å spørre en selger!

3. Test bilen i hverdagssituasjoner. 

Prøv bilen slik du kommer til å bruke den i hverdagen. Last bagasjerommet med det du pleier å ha med på hytta, prøv inn og ut med barnevogn, sett inn barnestoler og sjekk gjerne om bilen får plass i garasjen. Da kan du samtidig finne ut om naboen blir akkurat passe sjalu.  

4. Prøv bilen på variert vei.

Sørg for å prøve bilen på ulikt underlag. Hvordan er bilen på glatt og ujevnt underlag? Svingete vei? På langstrakte motorveier? 


KLER SNØ: Ingen tvil om at det er ekstra gøy å prøvekjøre Audi Q7 på litt glatte veier

Prøvekjøringskonkurranse

I disse dager starter Gumpen Auto opp en prøvekjøringskonkurranse, med hensikt å kjøre med lavest mulig forbruk. 

– Da får kundene våre virkelig merke hvor gode de ladbare hybridbilene våre er, sier Lasse. Mange blir overrasket når de ser statistikken i en av demobilene våre, Audi Q7 e-tron. Den har gjort unna over halvparten av de siste 1000 kilometerne på strøm, sier en fornøyd Lasse. 

Han er også opptatt av at de lokale selgerene bidrar med langt mer enn en prøvetur: – Husk at vi også gir svært gode tilbud på bil, og er kvalifiserte og sertifiserte til å være Audi-importørens utstrakte arm i Grenland, avslutter han. 

Prøvekjøringskonkurransen blir introdusert på Gumpens Facebooksider denne uka, så følg med der i tiden fremover! 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet