Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik skal lærlingen Preben bli rik

Annonse fra Opplæringskontoret for salg, service-, restaurant- og matfag

Preben har valgt en litt utradisjonell vei for å bli rik. Jakten på det gode liv er i gang på betonggulvet på Coop Bygg på Kjørbekkhøgda.

Preben Haugerød er bare nitten år, men har allerede staket ut kursen for sin egen karriere. I 2015 startet han på VG1 Service og og Samferdsel på Skien vgs, med fagbrev som mål. I august i fjor begynte han et treårig løp som lærling. Grunnen til at valget falt på Copp Bygg, er enkel: – Her er det mulighet for å gå på et lederutviklingskurs etter jeg har fått fagbrevet. Det kan godt hende jeg gjør det, slik at jeg kan jobbe meg oppover. 

Dette gjør Opplæringskontoret

- Ordner alt det administrative rundt en lærling

- Gir oppfølging av lærling og bedrift gjennom hele læretiden

- Gir tilgang til dokumentasjon og veiledning av opplæringen på nett

- Har tett samarbeid med skole og fylket

- Gjennomfører faste veiledningssamtaler i bedriftene


Store forskjeller

For Preben ble det en stor overgang å begynne på Coop. Han merket fort at elevtilværelsen på langt nær var like slitsomt som å være i arbeidslivet. 

– Denne jobben er mer slitsom enn folk tror. Jeg er på betonggulv syv og en halv time om dagen, og det er mye høyere tempo her enn på skolen, sier Preben. 

Han har jobbet i Coop siden august, men er fortsatt ikke helt vant til tempoet: – Jeg orker ikke så mye når jeg kommer hjem fra jobb, fortsetter han. 

Arbeidsdagen er variert, den starter ofte med å tenne fakler om morgenen for å vise at butikken er åpen. I tillegg plasserer Preben ut varer i hyllene, rydder i avdelingen, gir kunder råd og tar kontakt med leverandører for spesialbestillinger. De siste ukene har han hatt et vikarierende ansvar for verktøyavdelingen. 

– Det viktigste med å være lærling, er å lytte og være villig til å lære. Jeg hadde ikke peiling på verktøy før jeg begynte her, men har lært mye på kort tid, sier Preben. 

STORT POTENSIALE: Anne-Mette Trontveit har opplevd mange ganger hva en god lærlingperiode kan føre til.

Mange fordommer

Preben ble oppdaget av Anne-Mette Trontveit som jobber i Opplæringskontoret for salg, service-, restaurant- og matfag. På oppdrag fra Coop skulle hun finne en motivert lærling med ambisjoner. 

Hun mener at mange har fordommer mot de som jobber i varehandel. 

– Mange aner ikke hva det vil si å jobbe i butikk. Det er en fryktelig krevende jobb, hvor man hele tiden må være på 100%. Butikken skal se bra ut, og kunder skal møtes med positivitet, kunnskap og kreativitet, sier Anne-Mette. 

Vil du vite mer?

Hvis du vil vite mer om å være lærling eller å ha lærling i din bedrift, kontakt oss! 

I tillegg er en fagarbeider i varehandelen bedre betalt enn de fleste tror.

– Det er helt feil å tenke at hvem som helst kan gjøre en slik jobb. Dette presset er ikke for alle, fortsetter Anne-Mette.

Målet Preben har om å bli rik gjennom en karrière i varehandel, er nemlig fullt oppnåelig, i følge Trontveit:

– Mange av mine tidligere lærlinger er i dag avdelingsledere og styrer budsjetter for flere millioner kroner. Jeg har også eksempler på 25 år gamle lærlinger som i dag er kjøpmenn, sier Anne-Mette.

Standard løp for å ta et fagbrev er to år i skole og to år i lære. Det er mange fordeler med å gå i lære. Det første året i bedrift får du opplæring i alle delene i en virksomhet, og det neste året er man som lærling med på verdiskapingen med god forståelse og kunnskap om hele verdikjeden. Det gir til sammen en knallbra mulighet for de som ønsker det.

Det er en spennende og krevende vei, men varehandelen gir mange muligheter for de som vil og kan.

Kjenner seg igjen

Anja Mirielle Svendsen er varehussjef for Coop Bygg. Da hun møtte Preben for første gang, kjente hun seg igjen i ambisjonene og motivasjonen hans. 

– Jeg startet selv som ekstrahjelp her, og jobbet noen år som det før jeg ble deltidsansatt. Så begynte jeg på heltid, og ble senere salgsleder med personalansvar. Det førte meg til assisterende varehussjef, før jeg nå er sjefen i bygget her. Jeg har jobbet mye for å komme meg hit, og det må også Preben hvis han skal nå sine mål, sier Anja. 

KLATRET OPP STIGEN: Anja har gått fra å være ekstrahjelp til varehussjef

At kjedene rekrutterer egne ledere er noe Anne-Mette har veldig troen på.

– Fordelen med å få inn en lærling, er at du får inn en person du kan bygge opp fra bunnen av, som raskt tilpasser seg butikkens verdier og måte å jobbe på. De fleste av de som får tilbud om jobb etter lærlingperioden blir lenge i butikkene, sier Anne-Mette.

Coop har på lik linje med andre kjeder egne programmer man kan gå for å utvikle seg og få mer ansvar. Det gir fordeler både til ansatte og bedriften: – Ved å rekruttere ledere på den måten, sikrer man seg at lederne kjenner til hvordan arbeidsdagen er for de ansatte, og hva de ulike utfordringene er. Det er et veldig godt grunnlag for god ledelse, avslutter Anne-Mette.

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet