Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Jon Mosebøs pinnekjøtt er klart!

Annonse fra Meny Saga

Allerede tidlig i oktober var Jon i gang med forberedelsene til det som for mange nordmenn er årets kulinariske høydepunkt, julemiddagen. Nå er endelig pinnekjøttet hans i butikken - og du kan se hvordan det blir til her!

For femten år siden laget Jon Mosebø sitt eget pinnekjøtt oppe i Sauland der han kommer fra. Partiet var lite, og ment bare for familie og venner. Kjøttet ble imidlertid så vellykket at Jon ville prøve å selge det i butikken året etter: 

– Første gang vi solgte det i butikk, laget vi nærmere 200 kilo.

Det er ingen tvil om at pinnekjøtt har tatt seg opp som julemiddag i grenlandsdistriktet. Jon tror vestlendinger har tatt med seg juletradisjonen på flyttelasset, og påvirket østlendingene til å prøve det samme.

– Det er vel nesten ingen som ikke har pinnekjøtt på bordet i løpet av julen lenger.  I år kommer vi til å selge to tonn, sier en fornøyd Jon. 

Med så høy produksjon av pinnekjøtt starter planleggingen tidlig. Jon og gjengen starter produksjonen i oktober. 

– Da er jula i gang for oss, smiler Jon. 

Meny Saga

Butikken feirer 15 år som Meny i år!

Kontakt:

Telemarksveien 14, 3734 Skien

Telefon: 35 91 38 38

Send e-post

I år er det voldsom fin kvalitet på lammekjøttet vi bruker!

Jon Mosebø

Ekstra delikat

– I år er det voldsom fin kvalitet på kjøttet vi har fått, da er det gøy å jobbe videre med. Kvaliteten på lammekjøttet kommer av et godt beite i år, med en fuktig vår og sommer, sier en tydelig fornøyd Jon. 

Prosessen starter med at kjøtt fra slakter legges i en saltlake laget på Meny Saga. Den saltlaken har et par hemmeligheter som gir kjøttet et ekstra delikat rødskjær. Etter 5 dager er kjøttet hardsaltet og klar til opphenging. 

Jon Mosebøs pinnekjøtt skiller seg også ut på andre måter. Pinnekjøttblandingen består nemlig ikke bare av lammesider, men også bog. Det betyr mer kjøtt og mer smak. 

Kjøttet henger til tørk i fire uker, og det er veldig viktig at de ikke henger helt inntil hverandre. I tillegg må rommet det tørker i ha riktig temperatur og luftfuktighet. Etter å ha tørket i fire uker, er kjøttet klart til å skjæres opp. På Meny Saga kan kundene velge om de vil kjøpe ferdig kjøtt i pose, eller velge ut en egen side som henger ute i butikken og skjæres opp i etterkant. 

– Jeg synes vi har fått veldig bra drag på pinnekjøttet. Andre kan sikkert lage godt pinnekjøtt de også, men dette kjøttet har vi smakt på og kan anbefale, sier Jon. 


Deler familieoppskrift

Det viktigste å huske på for å videreforedle det gode råmaterialet, er å dampe pinnekjøttet, ikke koke det. Også tilbehøret er viktig for å få en god julemiddagsopplevelse, og Jon er villig til å gi fra seg sin familieoppskrift på kålrabbistappen:

Lag en tjukk hvit saus som base for stappen. Tilsett kålrabbi, og smak til med pepper, salt og... sukker!  

– Den har jeg lært av min mor, og det er vel flere i Sauland som har laget den sånn. Den tykke, hvite sausen sammen med sukkeret, sikrer et god tilbehør til en nydelig julemiddag, avslutter Jon. 

Redaksjonen i Telemarksavisa har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet